    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Wed, 4 May 2016 05:07:26 -0700 (PDT)
    <e...@g...com>
    <c...@g...com>
    <d...@g...com>
    <12k2ofxur31nc$.23llonsrywop.dlg@40tude.net>
    <b...@g...com>
    <5729d826$0$22839$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Linia wysokiego napięcia jak pijany zając
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 4 maja 2016 13:08:23 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    oglegroups.com...

    > Ja watpie w to, ze rzad liczyl na to, ze bedziemy miec tani prad. To
    > zbyt dalekie myslenie, jak na rzad :-)
    >
    > Oficjalna retoryka ? Gdzie to znalazles ?

    W oficjalnej retoryce. Ostrołęka C to przeciez pomysł PISu, jakoś to muszą
    uzasadniać. PO dotychczas tak samo uzasadniała sypanie kasy w kopalnie. Chcesz to
    szukaj.

    > Rzadowi sie nie chcialo doplacac do odnawialnych zrodel, zreszta nie
    > bardzo mial z czego.

    Do kopalni miał z czego.

    > Pytanie, czy sie zwroci. Bo jesli zdazy na siebie zarobic ... to moze
    > i dobrze, ze nam kaze zainwestowac :-)

    Ależ oczywiście, zwróci się. Dostaniesz regularnie rachunek, spłacisz wszystko co do
    grosza.

    > Efekt taki, ze potem w energetyke dlugo nie trzeba bylo inwestowac, a
    > i tych certyfikatow weglowych duzo nam przyslugiwalo.
    > A teraz sie zmienia - m.in. stare elektrownie dobiegaja konca
    > technologicznego zywota.

    Ach, nagle się budzimy z długiego snu, a tu elektrownie nam dobiegły dokądś. Wina
    Gierka.

    > A sam wiesz, ze ekologoczne zrodla wymagaja rezerwowej elektrowni ...
    > i co, na rosyjski gaz stawiac ?

    Wymień jeszcze kilka złych pomysłów, utwierdzisz się jeszcze bardziej w przekonaniu
    że słuszny kierunek obrała nasza partia.

    > A jak tam czytam, ze dzieki LitPol polski prad sprzedaje sie na
    > Litwie.

    Źle czytasz. Prąd płynie głównie w naszą stronę.

    > No to trzeba go produkowac. Najlepiej z taniego, rosyjskiego wegla :-)

    Brawo miszczu!

    > A co bylo pierwsze ?
    > Bo za numery z Mozejkami, to g* powinnismy Litwinom dawac. Sprzedawac.

    Jeszcze dopisz że powinniśmy ich zbombardować.

    > Zaraz - marudze przeciez w okreslonym celu.
    > Jesli sa tansze technologie ... to zle, ze idziemy w tansze ?

    Tak, bo akurat źle Polska wybrała. Wybrała brak rozwoju i nieunikniony konflikt z
    silniejszym Zachodem. Zresztą w tym przypadku nie ma czegoś takiego jak "idziemy w
    tańsze". My nigdzie nie idziemy. Siedzimy i czekamy aż porośniemy mchem.

    > No to popierajmy z glowa. Najpierw poprzyjmy pare projektow badawczo
    > rozwojowych opracowania konstrukcji takich generatorow, potem
    > poprzyjmy wdrozenie ich w eksploatacje.
    > A nie popierajmy budowania elektrowni na obcej technologii.

    No i w efekcie nie popieramy niczego.

    > No to po ch* doplacac jeszcze do stawiania takich elektrowni ?

    Że co? Do stawiania których elektrowni nie chcesz dopłacać?

    > Nawiasem mowiac - istnieje mozliwosc uzyskania unijnej dotacji na
    > opracowanie takich generatorow, no ale jeszcze trzeba miec odpowiednio
    > mocna firme,

    Ale generatory są. Zamawiasz, przychodzi. Dużo go nie poprawisz. Ile chcesz włożyć
    wysiłku, czasu i kapitału żeby podwyższyć sprawność o jeden procent? O ile go drożej
    sprzedasz potem od konkurencji żeby spłacić inwestycję? Gdzie znajdziesz kapitał,
    skoro nie masz lokalnego rynku na którym wiesz że go dasz radę sprzedać? Wreszcie:
    ile LOI musisz zebrać od potencjalnie zainteresowanych klientów żeby w ogóle jakiś
    bank zechciał to sfinansować? Pamiętaj że konkurujesz z firmami które mają kolejkę
    klientów, bo ich rząd zbudował cały ekosystem wokół ich produktu i choćby jutro
    słońce zgasło, to oni będą mieli biznes zapewniony na wiele lat do przodu.

    > No coz, nauke opanowal marketing.
    > Aby dostac grant, trzeba dobrze sprzedac wlasny temat.
    > Gazety tez szukaja sensacji i pisza w tym tonie, bo sie lepiej
    > sprzedaje.
    >
    > W efekcie - nie wiem jaki w tym potencjal lezy i nie wiem jakie my
    > mamy atuty.
    > Mozliwe, ze by i tak niewiele z tego wyszlo.

    Wiadomo co z tego wyjdzie. Tanie powłoki do pokrywania ogromnych powierzchni typu
    autostrady, dachy hal albo parkingi. Ale powiedz kto na tym będzie kasę zarabiał.

    > Ale na pewno takie badania trwaja wiele lat - i to raczej 20 niz 5.
    > Myslisz, ze rodzimych inwestorow na to stac ?
    > No, taki Tauron moglby.
    >
    > Zalozysz sie, jak sie skonczy ITER ?

    Tak jak JET, albo LHC. Zbudują a potem będą mieć zabawę na wiele lat, co jakiś czas
    wysyłając komunikat do prasy że jest nieźle a będzie nieźlej. A Ty czego oczekujesz?