  • Data: 2011-08-07 19:16:42
    Temat: Re: Lampy, radio - pytań ciąg dalszy
    Od: "Roman" <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Atlantis" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
    news:4e3eb256$0$2497$65785112@news.neostrada.pl...
> [...]
    > transformatorowo (brak odpowiedniego transformatora) będę więc musiał
    > wstawić w obwód anody 2k2m (detektor reakcyjny) jakiś rezystor w miejscu
    > słuchawek,
    >
    > Po drugie jeśli chodzi o sam wzmacniacz m.cz. sterujący słuchawki 4000
    > omów., to spotkałem się z kilkoma rozwiązaniami. Chyba najczęściej
    > pojawia się klasyczny wzmacniacz mocy, ze słuchawkami bezpośrednio w
    > obwodzie anody. Widziałem też jednak wzmacniacze napięciowe, gdzie w
    > anodzie był rezystor lub dławik, a słuchawki były włączone przez
    > pojemność. Które rozwiązanie należy uznać za właściwsze?

    W obu przypadkach transformatorki są najlepszym rozwiązaniem - pozwalają na
    uzyskanie maksymalnych wzmocnień przez optymalne dopasowanie oporności
    wejściowych do wyjściowych sprzęganych stopni (słuchawki lub głośnika na
    końcu). Dodatkowo wstawienie opornika anodowego zamiast indukcyjności
    transformatora w pierwszy stopień reakcyjny, pogarszy własności
    wzmacniająco-reakcyjne tej lampy (a już masz z tym kłopoty....). Stosowanie
    zaś dławików jest półśrodkiem - na dobrą sprawę, aby dobrze spełniały swoje
    funkcje muszą być prawie tak duże jak transformatorki ! Postaraj się jednak
    znaleźć lub nawinąć zalecane tu transformatorki.

    > Kolejna wątpliwość
    > Na powyższym schemacie siatka trzecia jest połączona z masą ogólną
    > układu. Natomiast tutaj
    > (http://www.mt.com.pl/archiwum/58-MT-09-Odbiornik_tr
    zyzakresowy.pdf) z
    > plusem baterii żarzenia. Gdzie jest błąd?

    Nie ma błędu - rozwiązania są prawie równorzędne. Różnica 2V (o napięcie
    żarzenia) jaka jest w obu rozwiązaniach, nie ma większego znaczenia dla
    parametrów pracy takich stopni. Wymóg jest tylko taki, aby na siatce
    trzeciej było napięcie stałe, porównywalne z napięciem katody.

    Powodzenia
    Roman