    Date: Mon, 10 Oct 2011 22:27:56 +0200
    From: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Lampa rtęciowa, co w środku

    > Czy taka lampa:
    >
    > http://el-mar.sklep.pl/Lampa_rteciowa_LRF_250W_E40PO
    LAMP-2209.html

    > Ma w środku niezależny promiennik UV?
    >
    > Potrzebuje tware promieniowanie UV do przeswietlania positiv20. Nada się
    > po zbiciu bańki zewnatrznej? Bo nie wiem jak wyglada w środku.

    Wygląda na to, że to zwykła rtęciówka. To znaczy, że będziesz
    potrzebował odpowiedniego dławika.
    Nie wiem, czy nada się do Positivu, w specyfikacji tego lakieru jest
    napisane, że jest on czuły na UV bliski zakresowi widzialnemu, a
    niskociśnieniowa lampa rtęciowa to praktycznie wyłącznie 254nm. Zwróć
    też uwagę na fakt, że zwykłe szkło praktycznie całkowicie pochłania
    promieniowanie emitowane przez taką lampę. Podobnie większość tworzyw
    sztucznych.
    Promieniowanie jest wysoce niezdrowe, zwłaszcza dla oczu, ale to wiesz.
    Ponadto taka lampa produkuje sporo ozonu, a ten to paskudna trucizna.
    Prawdopodobnie lepsza byłaby lampa wysokociśnieniowa emitująca prążki z
    zakresu bliskiego UV. Są one stosowane w aparaturze analitycznej, ale te
    lampy mają moce z zakresu kilkudziesięciu watów.

    Pozdrawiam,
    Paweł