  • 1. Data: 2011-10-10 19:35:54
    Temat: Lampa rtęciowa, co w środku
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Czy taka lampa:

    http://el-mar.sklep.pl/Lampa_rteciowa_LRF_250W_E40PO
    LAMP-2209.html

    Ma w środku niezależny promiennik UV?

    Potrzebuje tware promieniowanie UV do przeswietlania positiv20. Nada się
    po zbiciu bańki zewnatrznej? Bo nie wiem jak wyglada w środku.

  • 2. Data: 2011-10-10 20:27:56
    Temat: Re: Lampa rtęciowa, co w środku
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

> [...]
    >
    > Potrzebuje tware promieniowanie UV do przeswietlania positiv20. Nada się
    > po zbiciu bańki zewnatrznej? Bo nie wiem jak wyglada w środku.

    Wygląda na to, że to zwykła rtęciówka. To znaczy, że będziesz
    potrzebował odpowiedniego dławika.
    Nie wiem, czy nada się do Positivu, w specyfikacji tego lakieru jest
    napisane, że jest on czuły na UV bliski zakresowi widzialnemu, a
    niskociśnieniowa lampa rtęciowa to praktycznie wyłącznie 254nm. Zwróć
    też uwagę na fakt, że zwykłe szkło praktycznie całkowicie pochłania
    promieniowanie emitowane przez taką lampę. Podobnie większość tworzyw
    sztucznych.
    Promieniowanie jest wysoce niezdrowe, zwłaszcza dla oczu, ale to wiesz.
    Ponadto taka lampa produkuje sporo ozonu, a ten to paskudna trucizna.
    Prawdopodobnie lepsza byłaby lampa wysokociśnieniowa emitująca prążki z
    zakresu bliskiego UV. Są one stosowane w aparaturze analitycznej, ale te
    lampy mają moce z zakresu kilkudziesięciu watów.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 3. Data: 2011-10-10 20:31:00
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2011-10-10 22:27, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Wygląda na to, że to zwykła rtęciówka. To znaczy, że będziesz
    > potrzebował odpowiedniego dławika.

    spirala grzejna lub żarówka w szereg. Tylko gdzie teraz kupić żarówkę o
    mocy >=100W?

    > niskociśnieniowa lampa rtęciowa to praktycznie wyłącznie 254nm.

    niskociśnieniowa to świetlówka. Ta jest wysokocisnieniowa.

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 4. Data: 2011-10-10 20:35:42
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Mon, 10 Oct 2011 21:35:54 +0200, Sebastian Biały napisał(a):

    > Bo nie wiem jak wyglada w środku.
    W środku jest palnik rtęciowy. Sprawdź, czy lampa nie wymaga zewnętrznego
    statecznika. Przy kasowaniu EPROMu w robocie kiedyś skasowaliśmy
    wszystkie kwiatki w pomieszczeniu - miały dosyć po 10min ekspozycji, więc
    ostrożnie :)

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 5. Data: 2011-10-10 20:44:28
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-10-10 22:27, Paweł Pawłowicz wrote:
    > Wygląda na to, że to zwykła rtęciówka. To znaczy, że będziesz
    > potrzebował odpowiedniego dławika.

    Wiem. Dławik to żaden problem.

    > Nie wiem, czy nada się do Positivu, w specyfikacji tego lakieru jest
    > napisane, że jest on czuły na UV bliski zakresowi widzialnemu, a
    > niskociśnieniowa lampa rtęciowa to praktycznie wyłącznie 254nm.

    Kiedyś, dawno temu, naświetlalem zbitą rtęciówką stosowaną w oprawach
    ulicznych. Nie wiem co to był za typ (to nie była moja konstrukcja), ale
    ozon produkowalo przemysłowo. Naświetlało w minutę i perfekcyjnie.

    > Zwróć
    > też uwagę na fakt, że zwykłe szkło praktycznie całkowicie pochłania
    > promieniowanie emitowane przez taką lampę. Podobnie większość tworzyw
    > sztucznych.

    Kwestia mocy :)

    > Prawdopodobnie lepsza byłaby lampa wysokociśnieniowa emitująca prążki z
    > zakresu bliskiego UV. Są one stosowane w aparaturze analitycznej, ale te
    > lampy mają moce z zakresu kilkudziesięciu watów.

    Nie wykluczam że takie są lepsze. Można je dostać w detalu?

  • 6. Data: 2011-10-10 20:53:02
    Od: "d530" <d...@p...com>

    "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wrocDOTpl> wrote in message

> [...]
    > też uwagę na fakt, że zwykłe szkło praktycznie całkowicie pochłania
    > promieniowanie emitowane przez taką lampę. Podobnie większość tworzyw

    Rzeczywiście to zwykła rtęciówka, oczywiście wysokoprężna:

    http://www.polamp.com.pl/podstrony/wysoko_rteciowe.h
    tml

    Wewnętrzny promiennik nie jest wykonany ze zwykłego szkła lecz ze szkła kwarcowego,
    które przepuszcza UV.

  • 7. Data: 2011-10-10 21:01:27
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    W dniu 2011-10-10 22:31, Michał Baszyński pisze:

    > spirala grzejna lub żarówka w szereg. Tylko gdzie teraz kupić żarówkę o
    > mocy >=100W?

    Przy prądzie takiej lampy ponad 2A to raczej grzejnik. Napięcie na
    takiej lampie to mniej więcej połowa napięcia sieci, a więc grzejnik 1kW
    powinien być OK.

    > niskociśnieniowa to świetlówka. Ta jest wysokocisnieniowa.

    Ops! Faktycznie.
    To powinna się nadać.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 8. Data: 2011-10-10 21:06:26
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    > Kwestia mocy :)

    Nie do końca. Tu masz widmo szkła (szkiełko mikroskopowe)

    http://www.flickr.com/photos/36151504@N08/3391044380
    /

    Jak widać transmisja poniżej 300nm jest praktycznie zerowa.

    > Nie wykluczam że takie są lepsze. Można je dostać w detalu?

    Jak się okazuje, ta właśnie taka jest :-)

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 9. Data: 2011-10-10 21:37:27
    Od: "d530" <d...@p...com>

    "Jaroslaw Berezowski" <p...@g...pl> wrote in message

    > W środku jest palnik rtęciowy. Sprawdź, czy lampa nie wymaga zewnętrznego
    > statecznika.

    Wymaga, to nie jest MIX.

  • 10. Data: 2011-10-11 01:36:51
    Od: Padre <P...@n...net>

> [...]
    >
    > Potrzebuje tware promieniowanie UV do przeswietlania positiv20. Nada się
    > po zbiciu bańki zewnatrznej? Bo nie wiem jak wyglada w środku.
    Używam takiej do klejenia szkła klejem UV, zapakowałem wypreparowany z
    niej palnik UV do przerobionej pospolitej oprawy

    http://elektro-hurt.bazarek.pl/opis/id,1439554/from,
    ceneo/

    Oczywiście szyba w oprawie pochłania część UV ale ta lampa dostarcza go
    tak dużo że klej utwardza się tak samo szybko jak przy użyciu
    specjalistycznej lampy, oczywiście użyłem do jej zasilenia odpowiedniego
    statecznika.

    Jeśli będziesz chciał kupić sobie okulary do ochrony wzroku, zamiast
    kupować specjalistyczne warto zobaczyć w dobrym sklepie sportowym
    okulary przeciwsłoneczne na teren otwarty w rejon równika jakiejś dobrej
    firmy typu Bolle, będą trochę tańsze i bezpieczniejsze bo całkiem
    przylegają do twarzy. Chyba, że nie musisz patrzeć w światło bo z
    palnikiem 250W nie ma żartów.

    Jeszcze jedna uwaga, przy określaniu czasów ekspozycji, przez pierwszą
    minutę-dwie strumień UV bardzo rośnie dla tego lepiej zasłaniać i
    odsłaniać rozgrzaną lampę niż włączać bo nie utrafisz z czasem
    naświetlania. Zresztą gorąca po zgaszeniu i tak się nie zapali dopóki
    trochę nie przestygnie.

    A czy tobie nie nadawały by się bardziej świetlówki UV do utwardzania
    lakieru na paznokcie ja muszę dowalić UV do oporu bo kleję czasem szkło
    grubsze niż 2cm albo mocno barwione silnie pochłaniające UV ale positiv
    chyba nie wymaga za wiele UV?