-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.157.25.139.242
!not-for-mail
From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Subject: Re: Ładowanie małego akumulatora z samochodu
Date: Fri, 9 Dec 2022 16:00:19 +0100
Organization: news.chmurka.net
Message-ID: <g...@4...net>
References: <b...@h...invalid>
NNTP-Posting-Host: 157.25.139.242
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="jfoxwr";
posting-host="157.25.139.242"; logging-data="26641";
mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:776051
[ ukryj nagłówki ]On Thu, 8 Dec 2022 23:09:57 +0000 (UTC), Arnold Ziffel wrote:
> Mam w samochodzie skrzynkę, która zasila mi z małego (9 Ah) akumulatora
> różne akcesoria. Ten akumulator jest ładowany podczas jazdy.
>
> Do dziś ładowany był przez przerobioną przetwornicę SEPIC. Przeróbka
> polegała jedynie na dodaniu ograniczenia prądowego po wysokiej stronie
> (masa musi być wspólna). Założenie było takie, żeby z przetwornicy
> wyciągnąć 14,5 V z ograniczeniem do 2 A.
>
> Przetwornica zasilana jest przez diodę (1N5822).
>
> Działało to rok... aż przestało. Przetwornica dostała zwarcia na wejściu.
> Bezpiecznik ocalił przed katastrofą, ale nie mam teraz ładowania tego
> małego akumulatora.
>
> Zastanawiam się, czy ja tego nie przekombinowałem. Chciałbym tym razem
> zrobić to prościej. Może nawet dużo prościej.
>
> Może nawet tak prościej, jak podłączając ten akumulator przez rezystor lub
> np. żarówkę. No i tę diodę -- ona niestety musi zostać.
>
> Czy robiliście takie ćwiczenie? Zastanawiam się nad rezystorem 2.5 om.
> Przy maksymalnie rozładowanym akumulatorze (załóżmy 9 V) i różnicy napięć
> 5 V (14-9 V) przepuści 2 A. Przy różnicy 1 V przepuści 400 mA, też będzie
> OK.
IMO - prad nie jest tu problemem, chyba ze w roli bezpiecznika.
Problemem jest spadek napiecia na diodzie, bo az sie prosi podlaczyc
bezposrednio. Tylko z tego nieco mniejszego napiecia bedzie sie
ladowal wolno i nie do pelna.
a) dioda Schotky? Moze wystarczy.
b) zwierac diode mosfetem lub przekaznikiem?
wylaczac razem z silnikiem, lub jak napiecie spadnie ponizej
13.5V.
Napiecie w samochodach tez jest problematyczne - IMO - dosc niskie
jest, u mnie ~13.8V, moze sie skonczyc powolnym ładowaniem.
Wychodzi na to, ze przetwornica byla najlepsza.
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 09.12.22 16:24 Arnold Ziffel
- 09.12.22 16:29 Arnold Ziffel
- 09.12.22 22:44 Arnold Ziffel
- 10.12.22 03:50 RoMan Mandziejewicz
- 10.12.22 17:48 PiteR
- 10.12.22 18:32 LordBluzg(R)??
- 10.12.22 18:37 LordBluzg(R)??
- 11.12.22 02:51 Arnold Ziffel
- 11.12.22 09:22 LordBluzg(R)??
- 13.12.22 11:43 Arnold Ziffel
- 13.12.22 11:56 LordBluzg(R)??
- 16.12.22 11:21 Andrzej W.
- 16.12.22 11:27 Andrzej W.
- 16.12.22 11:41 Andrzej W.
- 16.12.22 13:10 J.F
Najnowsze wątki z tej grupy
- T-1000 was here
- Ściąganie hasła frezem
- Koszyk okrągły, walec 3x AA, na duże paluszki R6
- Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
- AMS spalony szybkim zasilaczem USB
- stalowe bezpieczniki
- Wyświtlacz ramki cyfrowej
- bateria na żądanie
- pradnica krokowa
- Nieustający podziw...
- Coś dusi.
- akumulator napięcie 12.0v
- Podłączenie DMA 8257 do 8085
- pozew za naprawę sprzętu na youtube
- gasik
Najnowsze wątki
- 2025-02-01 "Nie kupujcie samochodów elektrycznych
- 2025-02-01 jakie małe auto duże w środku :-)
- 2025-02-01 Re: pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- 2025-02-01 T-1000 was here
- 2025-02-01 Warszawa => DevOps Engineer <=
- 2025-02-01 Katowice => Administrator IT - Operating Systems and Virtualization <=
- 2025-02-01 Warszawa => Spedytor międzynarodowy <=
- 2025-02-01 Śmierć mózgu a narządy do pobrania
- 2025-01-31 A niektórym to naprawdę zależy na ekologi w miastach LPG POWRACA ;-)
- 2025-01-31 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-31 Łódź => Programista NodeJS <=
- 2025-01-31 Wrocław => Senior SAP Support Consultant (SD) <=
- 2025-01-31 Warszawa => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <=
- 2025-01-31 Gdańsk => iOS Developer (Swift experience) <=
- 2025-01-31 Kraków => UX Designer <=