    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Ładowanie małego akumulatora z samochodu
    Date: Fri, 9 Dec 2022 16:00:19 +0100

    On Thu, 8 Dec 2022 23:09:57 +0000 (UTC), Arnold Ziffel wrote:
    > Mam w samochodzie skrzynkę, która zasila mi z małego (9 Ah) akumulatora
    > różne akcesoria. Ten akumulator jest ładowany podczas jazdy.
    >
    > Do dziś ładowany był przez przerobioną przetwornicę SEPIC. Przeróbka
    > polegała jedynie na dodaniu ograniczenia prądowego po wysokiej stronie
    > (masa musi być wspólna). Założenie było takie, żeby z przetwornicy
    > wyciągnąć 14,5 V z ograniczeniem do 2 A.
    >
    > Przetwornica zasilana jest przez diodę (1N5822).
    >
    > Działało to rok... aż przestało. Przetwornica dostała zwarcia na wejściu.
    > Bezpiecznik ocalił przed katastrofą, ale nie mam teraz ładowania tego
> [...]

    IMO - prad nie jest tu problemem, chyba ze w roli bezpiecznika.
    Problemem jest spadek napiecia na diodzie, bo az sie prosi podlaczyc
    bezposrednio. Tylko z tego nieco mniejszego napiecia bedzie sie
    ladowal wolno i nie do pelna.

    a) dioda Schotky? Moze wystarczy.
    b) zwierac diode mosfetem lub przekaznikiem?
    wylaczac razem z silnikiem, lub jak napiecie spadnie ponizej
    13.5V.

    Napiecie w samochodach tez jest problematyczne - IMO - dosc niskie
    jest, u mnie ~13.8V, moze sie skonczyc powolnym ładowaniem.

    Wychodzi na to, ze przetwornica byla najlepsza.

    J.