  • 21. Data: 2009-10-02 17:15:50
    Temat: Re: Koretka ekspozycji
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 2 Okt., 15:12, Zorka <c...@v...pl> wrote:
    > Witam
    > mam taki oto problem z korekta ekspozycji.
    >
    > Wyczytałem, że należy robi korektę ekspozycji podczas fotografowania w
    > ten sposób:
    > - sceny ciemne - korekta na minus
    > - sceny jasne - korekta na plus

    caly problem bierze sie stad , ze czytales cos czego czytac nie
    nalezy.

    podczas fotografowania w zasadzie korekty expozycji sie nie wykonuje.

    jesli nabierzesz troche doswiadczenia i nie bedziesz zadowolony z
    wyniku bez wprowadzania korekty to mozesz o niej pomyslec.

    wiecej niz 90% zdjec przy dzisiejszej automatyce jest prawidlowo
    naswietlonych.

    XXX

  • 22. Data: 2009-10-02 20:17:21
    Od: Les <s...@p...fm>

    > Na ekraniku tego nie ocenisz prawidłowo. Możesz jedynie starać się
    > poprawnie naświetlić a potem poprawiać w komputerze.

    Ale testowo można zrobić i 100 fotek - przecież to cyfra, - a później
    zobaczyć na ekranie kompa!
    Poprawiać można też na bieżąca, ale wprawy trzeba.

    > Z pierwszego wyjazd z aparatem cyfrowym miałem zdjęcia może nie totalnie
    > skopane, ale blisko bo naświetlałem nie wg "norm", ale wg tego co
    > widziałem na ekraniku. Dopiero na monitorze widać było jaka tragedia
    > wyszła.
    > m.

    To niestety nie przychodzi z zasobnością sprzętu, a z ilością
    wykonanych zdjęć. Niestety niektórzy myślą że jak kupią sprzęt za 20k
    to pojadą w plener, postawią na statywie i resztę wykona za nich
    aparat. Niestety (albo stety) tak nie jest.

    A tak naprawdę to wystarczy przeczytać instrukcję 3 razy (co
    najmniej). Jest tam wszystko: od trzymania aparatu (jak się okazuje
    nie wszyscy wiedzą jak prawidłowo trzymać lustro) do kompensacji
    naświetlenia i innych fajowych rzeczy.

    Pozdrawiam
    Les

  • 23. Data: 2009-10-02 20:34:13
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 02 Oct 2009 17:29:35 +0200, Paweł W. wrote:
    >Zapomniałeś o 2 dużo lepszych i częściej stosowanych metodach jak
    >doświetlenie lampą lub blenda.

    Mozna, ale plecak coraz ciezszy sie robi :-)

    J.

  • 24. Data: 2009-10-02 20:49:41
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    J.F. pisze:

    > Mozna, ale plecak coraz ciezszy sie robi :-)

    Od blendy??? O_o

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 25. Data: 2009-10-02 20:57:46
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Les pisze:

> [...]
    > najmniej). Jest tam wszystko: od trzymania aparatu (jak się okazuje
    > nie wszyscy wiedzą jak prawidłowo trzymać lustro) do kompensacji

    Po pierwsze primo ;) przy pierwszym aparacie nawet 10 krotne czytanie
    może niewiele dać, bo język co prawda ojczysty, ale nie w ząb można nie
    zrozumieć. Ja jeszcze to pamiętam, bo przygodę z fotografią zacząłem w
    2002 roku (wtedy zacząłem robić kompaktem na kliszy), potem wszedłem w
    świat cyfrowy (ok. 2004) i zaczęły się problemy i pytania, między innymi
    tu na grupie. I czytanie grupy. Dzięki temu przyswoiłem sobie trochę
    wiedzy i zacząłem rozumieć to o czym czytam.

    Po drugie primo ;) mam wrażenie, że Zorka czytał instrukcję, ale nie
    rozumie terminu, którego używa, czyli podziału na jasną i ciemną scenę,
    dlatego w innym miejscu poprosiłem go, aby zdefiniował, co to wg. niego
    znaczy, a mam wrażenie, że rozumie to jako scenę słabo lub dobrze
    oświetloną, a to przecież zupełnie co innego. :)
    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 26. Data: 2009-10-02 21:04:52
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    XX YY pisze:

    > caly problem bierze sie stad , ze czytales cos czego czytac nie
    > nalezy.

    Nie wiem co czytał, ale jeśli wśród tego była instrukcja obsługi, to
    muszę się z tobą nie zgodzić.

    > podczas fotografowania w zasadzie korekty expozycji sie nie wykonuje.

    Ciekawe podejście. Owszem, zawsze coś tam z automatu wyjdzie, choć można
    też trafić na sporo niepotrzebnych niedoświetleń lub prześwietleń.

    > wiecej niz 90% zdjec przy dzisiejszej automatyce jest prawidlowo
    > naswietlonych.

    Dodaj, że przy pomiarze matrycowym. Chociaż co do 90% to mam poważne
    wątpliwości. Ja bym powiedział - 50%, ale ja mam doświadczenia tylko z
    lustrzanką Pentaksa i kompaktami Canona oraz Fuji.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 27. Data: 2009-10-02 21:30:01
    Od: "awygo" <a...@g...pl>

    Użytkownik "Zorka" <c...@v...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zdjęcie. Wprowadzam następnie korekte ekspozycji np. +0,5EV I zdjecie jest
    > jeszcze jasniejsze, jeszcze bardziej przepalone.
    >
    > Inna sytuacja.
    > Mam ciemną scene. Ustawiam sobie przysłone na f 4. Aparat sam dobiera czas
    > naswietlania. Cyk i zdjecie jest troche ciemne. Zgodnie z tym co
    > wyczytałem wprowadzam korekte ekspozycji na np. -0,5EV. I zdjecie jeszcze
    > bardziej ciemne, niedoswietlone jeszcze bardziej.
    >
    > Czytam i czytam i nic. Niby teorie chyba znam ale praktyka do bani.
    >
    > Prosze wyjasnic jak chlop krowie na miedzy.

    Jak krowa stoi zbyt blisko miedzy, to trzeba ją cofnąć (najlepiej do tyłu)
    a nie prowadzić jeszcze dalej w przód. Podobnie jest ze zdjęciem: jak
    widzisz, że jest prześwietlone, to po co naświetlasz mocniej?

  • 28. Data: 2009-10-03 08:23:13
    Od: Zorka <c...@v...pl>

    Robert_J pisze:

    > To tak jakbyś chciał się uczyć podstaw pilotażu na Jumbojecie ;-).
    > Możesz się ze mną nie zgodzić, ale uważam że skoro ktoś nie ma pojęcia o
    > korekcji ekspozycji to lustrzanka jest przerostem formy nad treścią
    > ;-)). Koledzy dobrze Ci radzą, pobaw się kompaktem, zobaczysz na
    > ekraniku, bez robienia fotki, na czym polega korekcja...

    Przepraszam Cię bardzo ale na ekraniku to możesz zobaczy co najwyzej czy
    trafiłeś "w cel". Ekranik nie jest od okreslania poprawnosci ekspozycji
    (nie sądze abys pisał o histogramie). Tym bardziej ekranik w kompakcie.

    > PS.
    > Ja też za dużej wiedzy nie posiadam,

    Pozdrawiam

  • 29. Data: 2009-10-03 08:26:36
    Od: Zorka <c...@v...pl>

    Paweł W. pisze:

    > Czy możesz określić, co rozumiesz pod powyższymi pojęciami? Kiedy wg.
    > ciebie scena jest ciemna, a kiedy jasna??? Jest to dość ważna kwestia
    > podczas współpracy ze światłomierzem.

    Pytałem o dwa przypadki.

    Jasna scena to np. dziecko mozno oswieltlone słoncem. Ciemna - mialem na
    mysli dziecko np. w lesie.

    >Druga ważna kwestia - jakiego
    > pomiaru światła używasz. Twój aparat ma co najmniej 2 albo nawet 3 tryby
    > pomiaru: matrycowe, centralnie ważony, punktowy. Jeśli zaczniesz ćwiczyć
    > ze światłomierzem, to proponuję zacząć od centralnie ważonego lub
    > punktowego.

    Najczęściej na centralnie wazonym. Przy rownomiernym oswietleniu na
    matrycowym.

    > A tu mały artykuł o ekspozycji:
    > http://www.fotografuj.pl/Article/EV_Exposure_Value_e
    kspozycja_zdjecia/id/56

    Dzieki

    Pozdrawiam
    zorka

  • 30. Data: 2009-10-03 08:35:34
    Od: Zorka <c...@v...pl>

    awygo pisze:

    > Jak krowa stoi zbyt blisko miedzy, to trzeba ją cofnąć (najlepiej do tyłu)
    > a nie prowadzić jeszcze dalej w przód. Podobnie jest ze zdjęciem: jak
    > widzisz, że jest prześwietlone, to po co naświetlasz mocniej?

    http://fotoblogia.pl/2008/10/01/dla-poczatkujacych-p
    o-co-jest-korekta-ekspozycji/

    "Jeśli robicie zdjęcie bardzo jasnym obiektom, np. zimą, gdzie wszędzie
    leży cała masa białego śniegu, aparat oszukany zostanie zbyt dużą
    ilością padającego światła i kadr wyjdzie niedoświetlony. W takiej
    sytuacji musimy ustawić korektę EV na plus np. +1,3 EV. Podobnie ma się
    sprawa z plażą -- tutaj też jest strasznie jasno.

    Odwrotna sytuacja jest wtedy, gdy większość kadru zajmują ciemne partie,
    wtedy aparat przesadnie usiłuje je doświetlać -- warto wprowadzić wtedy
    delikatną korektę na minus np. -0,3 czy 0,5 EV."

    Ja mam niestety troche inne spostrzezenia.
    Kiedy robie zdjecie na plazy to zdjecie nie wychodzi niedoswietlone ale
    czesto przeswietlone (nawet przepalone). Dajac korekte na plus
    pogorszyłbym jeszcze sytuacje.

    Dlatego prosiłem o wyjasnienie gdzie jest błąd. Moje spostrzezenia nie
    zgadzaja sie z tym co pisza w ksiazkach. Czego nie rozumiem?