  • 11. Data: 2009-10-02 13:52:16
    Temat: Re: Koretka ekspozycji
    Od: "Adameck" <a...@o...pl>

    Użytkownik "Zorka" <c...@v...pl> napisał w wiadomości
    news:ha4u77$2dh$1@news.onet.pl...
> [...]
    > zdjęcie. Wprowadzam następnie korekte ekspozycji np. +0,5EV I zdjecie jest
    > jeszcze jasniejsze, jeszcze bardziej przepalone.
    >
    > Inna sytuacja.
    > Mam ciemną scene. Ustawiam sobie przysłone na f 4. Aparat sam dobiera czas
    > naswietlania. Cyk i zdjecie jest troche ciemne. Zgodnie z tym co
    > wyczytałem wprowadzam korekte ekspozycji na np. -0,5EV. I zdjecie jeszcze
    > bardziej ciemne, niedoswietlone jeszcze bardziej.
    >
    > Czytam i czytam i nic. Niby teorie chyba znam ale praktyka do bani.
    >
    > Prosze wyjasnic jak chlop krowie na miedzy.

    Kup najtańszy kompakt. Będziesz miał "lajf wju" i na własne oczy przekonasz
    się jaki efekt daje w czasie rzeczywistym korekta ekspozycji. Kiedy już się
    podszkolisz, przeskakujesz z powrotem na lustro. BTW istnieje teoria mówiąc,
    że lepiej niedoświetlić niż przepalić. Ja zaś swoim kompaktem jak robię
    zdjęcia na najdłuższym tele zawsze robię -0,7 EV i wtedy jest poprawne.
    Światłomierz to głupia maszyna, lecz nie można z nim walczyć a jedynie się
    zaprzyjaźnić a będzie wszystko hulało jak należy :)

    Adameck

  • 12. Data: 2009-10-02 14:19:14
    Od: Zorka <c...@v...pl>

    Adameck pisze:

    > Kup najtańszy kompakt. Będziesz miał "lajf wju" i na własne oczy przekonasz
    > się jaki efekt daje w czasie rzeczywistym korekta ekspozycji.

    A to jakiś inny "lajwiu" niż w d90?
    Na d90 nie moge sie tego nauczyc?

    >Kiedy już się
    > podszkolisz, przeskakujesz z powrotem na lustro.

    No właśnie szkole sie i dlatego pytam o to czego nie wiem.
    Po co mi kompakt? Jak będe chciał miec kompakt to se włącze zielony tryb
    i juz mam prawie kompakt z mojego aparatu. Tylko nie bardzo rozumiem w
    jakim celu.

    >BTW istnieje teoria mówiąc,
    > że lepiej niedoświetlić niż przepalić. Ja zaś swoim kompaktem jak robię
    > zdjęcia na najdłuższym tele zawsze robię -0,7 EV i wtedy jest poprawne.

    No wiem.

    > Światłomierz to głupia maszyna, lecz nie można z nim walczyć a jedynie się
    > zaprzyjaźnić a będzie wszystko hulało jak należy :)

    A tego nie wiedziałem.

    Pozdrawiam serdecznie
    zorka

  • 13. Data: 2009-10-02 14:21:24
    Od: Les <s...@p...fm>

    Witam,
    a nie prościej ustawić aparat na program M i ustawić tak, żeby na
    "drabince" było naświetlenie na środku
    Zrobić zdjęcie. Następnie kręcić pokrętłem w lewo - zrobić zdjęcie,
    później w prawo (poza środek) i zrobić zdjęcie.
    Porównać 3 zdjęcia.
    Któro Ci pasuje, to tak robić!!!

    Po co Ci, teoria - wydaje mi się, że zdjęcie ma wyglądać JAK JA CHCĘ,
    a nie jak powinno się naświetlać (wg. norm chcesz ustawiać?).

    Pozdrawiam
    Les

  • 14. Data: 2009-10-02 14:58:20
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > Niby teorie chyba znam ale praktyka do bani.

    Z tym że chyba niekoniecznie ;-)

  • 15. Data: 2009-10-02 15:01:44
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > A to jakiś inny "lajwiu" niż w d90?
    > Na d90 nie moge sie tego nauczyc?

    To tak jakbyś chciał się uczyć podstaw pilotażu na Jumbojecie ;-). Możesz
    się ze mną nie zgodzić, ale uważam że skoro ktoś nie ma pojęcia o korekcji
    ekspozycji to lustrzanka jest przerostem formy nad treścią ;-)). Koledzy
    dobrze Ci radzą, pobaw się kompaktem, zobaczysz na ekraniku, bez robienia
    fotki, na czym polega korekcja...
    PS.
    Ja też za dużej wiedzy nie posiadam, ale staram się ją zgłębiać próbując coś
    robić ;-).

  • 16. Data: 2009-10-02 15:03:03
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > Rozjasnie twarz. Ale przy okazji powoduje, że snieg mi sie przepala. Jak
    > temu zaradzic?

    Nie zawsze niestety da się temu zaradzić. Przynajmniej za pomocą jednego
    zdjęcia...

  • 17. Data: 2009-10-02 15:25:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    > Czyli jak mam bardzo słoneczny dzień i dziecko na tle np. śniegu
    > to korekta ekspozycji na PLUS ma tu zastosowanie. Tak? Rozjasnie
    > twarz. Ale przy okazji powoduje, że snieg mi sie przepala. Jak
    > temu zaradzic?

    Jak ci przepala snieg, a tego nie chcesz, to oczywiscie mniejsza
    korekte na plus, albo wcale, albo nawet ujemna.
    A ze przy okazji twarz wyjdzie ciemna .. no coz, musisz sie na cos
    zdecydowac. Albo rybki albo akwarium.

    Ewentualnie zmniejszysz kontrast w fotoszopie lub od razu robic dwa
    rozne do HDR.

    A niezaleznie od powyzszego - teraz takie skomplikowane aparaty, i
    nie wiadomo na co sie ustawia.
    Znajda sobie twarz w kadrze, dostosuja, z Mulata zrobi sie bialy, a
    snieg przepala podwojnie :-)

    J,

  • 18. Data: 2009-10-02 15:25:52
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Zorka pisze:

    > Mam jasną scenę,
    > Mam ciemną scene.

    Czy możesz określić, co rozumiesz pod powyższymi pojęciami? Kiedy wg.
    ciebie scena jest ciemna, a kiedy jasna??? Jest to dość ważna kwestia
    podczas współpracy ze światłomierzem. Druga ważna kwestia - jakiego
    pomiaru światła używasz. Twój aparat ma co najmniej 2 albo nawet 3 tryby
    pomiaru: matrycowe, centralnie ważony, punktowy. Jeśli zaczniesz ćwiczyć
    ze światłomierzem, to proponuję zacząć od centralnie ważonego lub
    punktowego.

    A tu mały artykuł o ekspozycji:
    http://www.fotografuj.pl/Article/EV_Exposure_Value_e
    kspozycja_zdjecia/id/56

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 19. Data: 2009-10-02 15:29:35
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    J.F. pisze:

    > Ewentualnie zmniejszysz kontrast w fotoszopie lub od razu robic dwa
    > rozne do HDR.

    Zapomniałeś o 2 dużo lepszych i częściej stosowanych metodach jak
    doświetlenie lampą lub blenda.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 20. Data: 2009-10-02 16:10:23
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    Les napisał:
    > Po co Ci, teoria - wydaje mi się, że zdjęcie ma wyglądać JAK JA CHCĘ,
    > a nie jak powinno się naświetlać (wg. norm chcesz ustawiać?).

    Na ekraniku tego nie ocenisz prawidłowo. Możesz jedynie starać się
    poprawnie naświetlić a potem poprawiać w komputerze.

    Z pierwszego wyjazd z aparatem cyfrowym miałem zdjęcia może nie totalnie
    skopane, ale blisko bo naświetlałem nie wg "norm", ale wg tego co
    widziałem na ekraniku. Dopiero na monitorze widać było jaka tragedia
    wyszła.

    m.
    --
    If you are going to rape, pillage and burn,
    be sure to do things in that order. P.J.Plauger