    From: f...@a...pl
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Konkursy - zbywalność praw autorskich
    Date: Tue, 17 Nov 2009 15:25:06 +0100

    Dnia 17-11-2009 o 13:57:58 XX YY <f...@g...com> napisał(a):

    > ja sie teraz zastanawiam nad czyms innym.
    >
    > organizatorzy rozni bezmyslnie przepisuja jakies standardowe formulki
    > o przekazaniu praw majatkowym nieodplatnym.
    >
    > Jesli sie nad tym zastanawiam to dochodze do wniosku w tym momencie
    > otrzymuja darowizne i winni odprowadzic podatek od darowizny. Jak
    > wycenic ? jakos wg cen rynkowych.

    Opodatkowaniu nie podlega nabycie praw autorskich i praw pokrewnych, praw
    do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych oraz
    wierzytelności wynikających z nabycia tych praw. Twórca może bez podatku
    podarować swój utwór (prawa do niego) bez podatku, nawet osobie obcej. W
    przypadku, gdy podarował prawo do wynagrodzenia za ten utwór wynikającego
    już z zawartej przez niego umowy, albo też samo wynagrodzenie już mu
    wypłacone za ten utwór - transakcja podlegałaby opodatkowaniu podatkiem od
    spadków i darowizn ale dotyczy to tylko osób fizycznych, w przypadku osób
    prawnych nie - podatek dochodowym od osób prawnych CIT.
    Wartości utworu nie da się zmierzyć zważyć lub przelać w butelki. Wartość
    dzieła jest abstrakcyjną wartością ustalaną przez twórcę, kwestia by za tę
    cenę zdobył odbiorcę :). W pozostałych przypadkach sąorganizacje które
    chronią prawa autorskie i w większości można oprzeć się o cenniki przez
    nie ustalana lub poprzez wycenę rzeczoznawcy (np. jako biegłego :) )

> [...]
    > Ten podatek stanie sie kosztem pozyskania odbitki wraz z prawami i
    > beda go mogli uwzglednic w odprowadzaniu podatku dochodowego ( od
    > zysku )
    > Tak na zdrowy rozum co do zasady ogolnej.
    > I mysle ze jest to skuteczna bron przed tego typu cfaniakami.
    > Wystrcza zglosic w najblizszym US taka sytuacje , ten winien sie tym
    > zajac - dokoanac kontroli.
    >

    > Ja nie rozumiem po co organizatorom potrzebne sa takie prawa. Jesli
    > gosc wygra konkurs to nagrode moznaby potaktowac jako cenc zakupu i
    > niech sobie organizator robi ze zdjeciem co chce , ostatecznie za nie

    Poco? no cóż.... aby rozporządzać nim dowolnie według uznania i
    widzimisię, pozyskać darmowy produkt. Sęk w tym, że bardzo niewiele
    konkursów posiada zgrabnie ułożony regulamin (za obsługę prawną i tego
    typu pomoc też trzeba zapłacić :) ) więc pani od kawy pisze coś co wygląda
    mądrze i zawiera kilka magicznych znaków paragrafu. Aby w całości móc
    korzystać z przeniesienia praw autorskich majątkowych trzeba dobrze
    obwarowanej umowy.

    --
    FKV