  • Data: 2009-11-17 15:43:19
    Temat: Re: Konkursy - zbywalność praw autorskich
    Od: "alias Funky Koval" <f...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 17-11-2009 o 16:03:25 XX YY <f...@g...com> napisał(a):

    > nie bardzo chce mi sie wierzyc , gdyby ktos obdarowal mnie van
    > ghogiem , bym nie odrowadzal od tego podatku.
    > dzielo jak dzielo. zdjecie tez jest dzielem - o nizszej wartosci ale
    > jednak jakas posiada.

    Umknął jeden szczegół: twórca nie mógłby Ci go darować :) W podanym
    przypadku dzieło posiada wartość katalogową i nie ma tutaj wątpliwości co
    do podatków. Odnośnie tematu wątku - twórca jak najbardziej może o ile
    przypadają mu wyłączne prawa autorskie majątkowe (lub posiada zgodę
    wszystkich współtwórców), przenieść je na Ciebie w całości, w przypadku
    kiedy nie jest twórcą a współtwórcą - przysługuje mu prawo autorskie
    wspólnie. Domniemywa się, że wielkości udziałów są równe, jednak może być
    podział na podstawie wkładów pracy twórczej.

> [...]
    > pomniejszenie strat.
    >
    > Jesli ten sam program zakupi za zlotowke , to nalezy zaksiegowac w
    > cenie zakupu.
    >
    > co sie stanie jesli ktos firmie ofiaruje zdjecia ( odbitki ) wraz z
    > prawami majatkowymi ( czyli prawem do przychodu , ktory moze byc ale
    > nie musi w przyszlosci ) ?
    > Moim zdaniem nalezy wycenic odbitke i zaksiegowac wg wartosci
    > wycenionej.
    > Jesli w przyszlosci pojawi sie jakis zysk ze sprzedazy tej odbitki to
    > powiekszy aktywa , ktore sa podstawa do biulansowania czyli rachunku

    Tak, ale nie firma jest podstawą rozważań w wątku. Wówczas wszystko
    przybiera trochę inne formy. Jeżeli wyceniasz i księgujesz kłania się
    prawo podatkowe, a to już inna bajka. Przede wszystkim aby korzystać z
    niej i osiągnąć zyski z przychodów należy posiadać odpowiednio
    skonstruowaną umowę przeniesienia praw autorskich majątkowych z
    precyzyjnie określonymi polami eksploatacji. Wadliwie skonstruowana umowa
    umożliwia otwarcie drogi roszczeniowej.

    > Czysto formalnie jesli organizator jest osoba prawna to dostajac
    > nieodplatnie odbitki i prawa z nimi zwiazane winien je ksiegowo wziac
    > na stan czyli dokonac wyceny przez uprawnionego rzeczoznawce.

    Zależy jaki jest cel ich wykorzystania. Z góry musiałby założyć komercyjne
    ich wykorzystanie.

    > Jesli osoba prywatna zostanie obdarowana np przez fotografa kompletem
    > zdjec z reportazu slubnego , czyli dostanie w prezencie zdjecia
    > slubne to formalnie winna od tego odprowadzic podatek jak od
    > darowizny , jak zreszta od wszelakich prezentow slubnych ( o ile ta
    > sprawa nie zostala uregulowana jakos odrebnie , ale nie sadze)

    Jeżeli nie jesteś spokrewniony a obdarowujesz przy prezencie ślubnym jak
    wyżej - istnieje zasada, że gdy wartość prezentu w ostatnich pięciu latach
    nie przekracza (nie pamiętam, bo się zmienia i trzeba sprawdzać na bieżąco
    ale chyba coś ok 4900zł) nic nie trzeba robić, na obdarowanym i
    obdarowującym nie ciążą żadne obowiązki podatkowe. Jeżeli przekracza -
    obdarowany zapłaci podatek od spadków i darowizn. W ciągu miesiąca
    powinien złożyć deklarację w podatku od spadków i darowizn. Znając ceny
    średnie fotografów ślubnych rzadko który ma sesję za którą bierze więcej
    niż ta kwota :)

    > to jest szczegol techniczny jak dokonac wyceny. to moze byc
    > rzeczywiscie przedmiotem sporu.

    > kiedys bylo prosciej
    >
    > standartowo pisano w regulaminiach konkursu:
    >
    > nagrodzone zdjecia przechodza na wlasnosc organizatorow.
    >
    > i sprawa byla jasna
    >
    > autorzy zdjec przybijali masowo na zdjeciach pieczatki " wszelkie
    > prawa autorskie zastrzezone" ale nikt nie wiedzial po co i co z tym
    > zrobic w razie jakiegos naruszenia.

    Kiedyś może i było prościej ale czy uczciwiej? A "wszelkie" to czyli
    jakie? Zwykły szarak nie miał jak się upomnieć o swoje, a wyjadacze na
    swoich prawach zawsze zarabiali.
    --
    FKV