  • Data: 2009-11-17 15:03:25
    Temat: Re: Konkursy - zbywalność praw autorskich
    Od: XX YY <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Opodatkowaniu nie podlega nabycie praw autorskich i praw pokrewnych, praw
    > do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych oraz
    > wierzytelności wynikających z nabycia tych praw. Twórca może bez podatku
    > podarować swój utwór (prawa do niego) bez podatku, nawet osobie obcej.

    nie bardzo chce mi sie wierzyc , gdyby ktos obdarowal mnie van
    ghogiem , bym nie odrowadzal od tego podatku.
    dzielo jak dzielo. zdjecie tez jest dzielem - o nizszej wartosci ale
    jednak jakas posiada.

    > przypadku, gdy podarował prawo do wynagrodzenia za ten utwór wynikającego
    > już z zawartej przez niego umowy, albo też samo wynagrodzenie już mu
    > wypłacone za ten utwór - transakcja podlegałaby opodatkowaniu podatkiem od
    > spadków i darowizn ale dotyczy to tylko osób fizycznych,

    tak tu nie mam watpliwosci

    w przypadku osób
    > prawnych nie - podatek dochodowym od osób prawnych CIT.

    tak tutaj tez nie mam watpliwosci. osoby prawne rozliczaja podatek
    globalnie , ale w bilansie winny uwzglednic przychod w postaci
    naturalnej jaka sa dziela sztuki.

    co sie stanie jesli ktos podaruje firmie np drogi program
    komputerowy ?
    nalezy dokonac wyceny i zaksiegowac .
    Poniewaz wzrosnie w ten sposob wartosc aktyw tak wiec przy ew
    wyliczeniu dochodu ten wzrost bedzie mial wplyw na zysk ew
    pomniejszenie strat.

    Jesli ten sam program zakupi za zlotowke , to nalezy zaksiegowac w
    cenie zakupu.

    co sie stanie jesli ktos firmie ofiaruje zdjecia ( odbitki ) wraz z
    prawami majatkowymi ( czyli prawem do przychodu , ktory moze byc ale
    nie musi w przyszlosci ) ?
    Moim zdaniem nalezy wycenic odbitke i zaksiegowac wg wartosci
    wycenionej.
    Jesli w przyszlosci pojawi sie jakis zysk ze sprzedazy tej odbitki to
    powiekszy aktywa , ktore sa podstawa do biulansowania czyli rachunku
    zysku / strat.

    Czysto formalnie jesli organizator jest osoba prawna to dostajac
    nieodplatnie odbitki i prawa z nimi zwiazane winien je ksiegowo wziac
    na stan czyli dokonac wyceny przez uprawnionego rzeczoznawce.

    Jesli osoba prywatna zostanie obdarowana np przez fotografa kompletem
    zdjec z reportazu slubnego , czyli dostanie w prezencie zdjecia
    slubne to formalnie winna od tego odprowadzic podatek jak od
    darowizny , jak zreszta od wszelakich prezentow slubnych ( o ile ta
    sprawa nie zostala uregulowana jakos odrebnie , ale nie sadze)

    > Wartości utworu nie da się zmierzyć zważyć lub przelać w butelki. Wartość
    > dzieła jest abstrakcyjną wartością ustalaną przez twórcę, kwestia by za tę
    > cenę zdobył odbiorcę :).

    to jest szczegol techniczny jak dokonac wyceny. to moze byc
    rzeczywiscie przedmiotem sporu.

    > Poco? no cóż.... aby rozporządzać nim dowolnie według uznania i
    > widzimisię, pozyskać darmowy produkt. Sęk w tym, że bardzo niewiele
    > konkursów posiada zgrabnie ułożony regulamin (za obsługę prawną i tego
    > typu pomoc też trzeba zapłacić :) ) więc pani od kawy pisze coś co wygląda
    > mądrze i zawiera kilka magicznych znaków paragrafu. Aby w całości móc
    > korzystać z przeniesienia praw autorskich majątkowych trzeba dobrze
    > obwarowanej umowy.

    kiedys bylo prosciej

    standartowo pisano w regulaminiach konkursu:

    nagrodzone zdjecia przechodza na wlasnosc organizatorow.

    i sprawa byla jasna

    autorzy zdjec przybijali masowo na zdjeciach pieczatki " wszelkie
    prawa autorskie zastrzezone" ale nikt nie wiedzial po co i co z tym
    zrobic w razie jakiegos naruszenia.