    From: "Anerys" <s...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    <s...@f...lasek.waw.pl> <4fac08d8$1@news.home.net.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <4fac217c$1@news.home.net.pl>
    <4fc1e47f$0$1303$65785112@news.neostrada.pl>
    <vpmwdq0ok9qd.1hx08f559w117$.dlg@40tude.net>
    <4fc20dc2$0$26682$65785112@news.neostrada.pl>
    <4fc22b31$1@news.home.net.pl>
    <4fc26797$0$1304$65785112@news.neostrada.pl> <4...@n...home.net.pl>
    <4fc3d5d0$0$1210$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Koniec telefonów w dostępie radiowym w TP
    Date: Mon, 28 May 2012 22:41:40 +0200

    Użytkownik "Atlantis" <N...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:4fc3d5d0$0$1210$65785112@news.neostrada.pl...

    > Mówimy o konkretnym przypadku - BTS w polu, na obrzeżach wioski,
    > przynajmniej kilkaset metrów od najbliższych zabudowań (przy czym
    > protestują nawet ci, którzy mieszkają ładnych 5 km dalej) oraz telefon
    > komórkowy przy uchu.

    Druga skrajność - antynaukowa...

    > Odpowiedni termin już istnieje - efekt nocebo. ;)

    Dzięki za info, poczytam o tym.

    > Silnych burz magnetycznych było kilka w ciągu XX wieku. AFAIK jednak żadna
    > nie była tak silna, jak ta z 1859 roku. Jakby nie patrzeć, to

    Całkiem możliwe.

    > telegraf jest mocno topornym urządzeniem...

    Jednakże weźmy też pod uwagę, że wówczas linie chyba nawet nie były
    zabezpieczane, lub zabezpieczane slabo. Dzisiejsze linie przesyłowe mają
    jednak znacznie więcej zabezpieczeń, niekiedy więcej niż jedno po drodze,
    inne parametry, jeszcze toporniejsze urządzenia, co czyni je chyba
    odporniejszymi, niż telegrafy z tamtych lat... Łatwiej jest chyba jednak
    spalić elektromagnesik w telegrafie, niż potężny transformator na linii... A
    bezpieczniki, które się przepalają, znacznie grubsze przewody... itd...