  • Data: 2012-05-29 20:33:02
    Temat: Re: Koniec telefonów w dostępie radiowym w TP
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Krzysztof Halasa napisał:

    > Możliwe, ale IMHO nie różni się to niczym od późniejszej praktyki.

    Gdyby nie różniło się niczym od *wcześniejszej* praktyki, to bym nie
    mówił, że pomysł genialny.

    > Akurat. W późniejszej fazie, być może tak, ale na początku to były
    > prawdziwe braki. Tak było z m.in. 486 i FPU, i dokładnie tak było
    > z zegarami, o czym można było się bardzo łatwo przekonać.

    Z zegarami, to było tak, że po prostu selekcjonowano produkcję -- mniej
    udane egzemplarze, które nie wyrabiały się przy większych prędkościach,
    sprzedawano taniej po opatrzniu stosownym napisem określającym prędkość.
    To pomysł tak stary, jak stare jest rolnictwo i rzemiosło -- nie różni
    się niczym od sprzedawania po niższych cenach poobijanych gruszek albo
    nadtłuczonych garnków.

    W przypadku procesorów i486SX nigdy to nie były prawdziwe braki, tak jak
    w przypadku pamięci 32k. Technologia produkcji procesora przewidywała,
    że można zmodyfikować działanie układu (wyłączyć FPU) przez przepalenie
    odpowiednio przygotowaniej ścieżki. Czy robiono tak tylko z nieudanymi
    chipami, czy również z pełnowartościowymi, to mniej istotne. Ważnie, że
    to był normalny etap produkcji, wykonywany jeszcze przed zamknięciem
    struktury w obudowie. Pamięci 32k w stosunku do 64k miały w produkcji
    tylko zmieniony napis. Miały pojemność 64k pomniejszoną o jeden lub
    najwyżej kilka uszkodzonych bitów.

    Jarek

    PS
    Raz mi się zdarzyło uszkodzenie pamięci w działającym komputerze (już
    współczesnym, nie jakimś ZX), co po prostu objawiało się wieszaniem.
    Program testowy zlokalizował wadliwą komórkę. Wystarczyło poinformować
    startujące jądro jaka jest wielkość nieuszkodzonej pamięci i już było
    dobrze. Komputer pracował z mniejszą i zupełnie nietypową wielkością RAM.
    Można to potraktowac jako rozwinięcie pomysłu z ZX-Spectrum.