  • 11. Data: 2013-11-07 20:49:11
    Temat: Re: Kondensacja wilgoci w zimie
    Od: Piotr Karocki <p...@i...org>

    atm <...@v...pl> wrote:
    > Czy podczas
    > wkladania/wyciagania aparatu pojawia sie kwestia kondensacji?
    Skraplanie pary jest wtedy, gdy aparat jest ZIMNIEJSZY niz otoczenie
    Scislej, wtedy gdy temperatura wewnatrz aparatu jest ponizej temperatury
    rosy dla wilgotnosci wzglednej jaka panuje w otoczeniu. Jesli jest wiec
    mala wilgotnosc, to mimo ze aparat zimniejszy to i tak sie nic nie
    wykropli.

    Zwracam uwage na instrukcje do aparatu - tam zwykle jest napisane, ze
    temperatura pracy > 0°C. Chocby smary w obiektywie - tam sie przeciez
    "cosik" rusza. Plus accu, ktorych pojemnosc znacznie spada (ale na
    szczescie wiekszosc tego spadku pojemnosci jest tylko tymczasowa).

    Tak wiec - owszem, noszenie aparatu na mrozie jest niewskazane, ale
    przegrzewanie rowniez. Najpierw mozesz spokojnie niesc aparat gleboko za
    pazucha, jak jednak zaczniesz robic juz zdjecia, to chowaj go za pazuche -
    ale plytko.

  • 12. Data: 2013-11-07 20:59:56
    Od: borsuk <b...@a...pl>

    W dniu 2013-11-07 00:51, atm pisze:

    > Jak to wyglada przy powiedzmy -10C? Domyslam sie, ze ze wzgledu na
    > zywotnosc akku dobrze byloby trzymac aparat za pazucha. Czy podczas
    > wkladania/wyciagania aparatu pojawia sie kwestia kondensacji?
    Ja trzymam aparat w kieszeni zewnętrznej, skraca to żywotność aku, ale
    nie ma problemów z zaparowaniem.
    > Czy po powrocie do cieplego pomieszczenia podejmujecie jakies dodatkowe
    > dzialania w celu ochrony sprzetu?
    Po powrocie nie włączam go przez kilka godzin, a najczęściej do
    następnego dnia.

  • 13. Data: 2013-11-07 21:46:16
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik borsuk napisał:

    > Ja trzymam aparat w kieszeni zewnętrznej, skraca to żywotność aku, ale
    > nie ma problemów z zaparowaniem.
    > Po powrocie nie włączam go przez kilka godzin, a najczęściej do
    > następnego dnia.

    Nie ma to żadnego znaczenia - część układu i tak pozostaje pod
    napięciem. Po powrocie z mrozu należy urządzeniom elektrycznym (a za
    takie należy uważać współczesny aparat cyfrowy) pozwolić dojść do
    temperatury powyżej punktu rosy bez większego kontaktu z powietrzem
    pochodzącym z ciepłego pomieszczenia - ot, zamknąć szczelnie w futerale
    albo w coś zawinąć i spokojnie położyć.

    --
    Darek

  • 14. Data: 2013-11-07 23:34:51
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    On 07/11/2013 00:51, atm wrote:
    > Jak to wyglada przy powiedzmy -10C? Domyslam sie, ze ze wzgledu na
    > zywotnosc akku dobrze byloby trzymac aparat za pazucha.

    Piszesz w innym miejscu, że masz Canon A720IS. W takim razie możesz
    stosować akumulatory Eneloop UTGB (ważne jest to "B" na końcu), wtedy
    akumulatorki wytrzymują nawet kilkunastustopniowy mróz.

    Ludek

  • 15. Data: 2013-11-07 23:38:23
    Od: atm <...@v...pl>

    On 2013-11-07 23:34, Ludek Vasta wrote:

> [...]
    > stosować akumulatory Eneloop UTGB (ważne jest to "B" na końcu), wtedy
    > akumulatorki wytrzymują nawet kilkunastustopniowy mróz.

    Poki co wciaz z niego korzystam, przypuszczam jednak, ze niebawem to
    zmienie ;]

  • 16. Data: 2013-11-08 12:05:59
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    atm wrote:

    > Dobrze gdyby nie bylo kapselka na obiektyw.

    A to kwestia wagi, wyglądu czy czego?

  • 17. Data: 2013-11-08 14:02:37
    Od: atm <...@v...pl>

    On 2013-11-08 12:05, cef wrote:

    > A to kwestia wagi, wyglądu czy czego?

    Obslugi w rekawiczkach i ogolnie nastepnej sprawy zwiazanej z obsluga,
    ktorej mozna uniknac. To jednak nie jest must have.

  • 18. Data: 2013-11-08 16:59:01
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "atm" <...@v...pl> wrote:

    > Obslugi w rekawiczkach i ogolnie nastepnej sprawy zwiazanej z obsluga,
    > ktorej mozna uniknac. To jednak nie jest must have.

    Zapewniam, że właśnie wtedy wygoda jest największa, bo... dekielków
    można po prostu nie nosić. Z powodzeniem od lat praktykuję. :)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 19. Data: 2013-11-08 18:59:27
    Od: Uncle Pete <433koz_remove_it@remove_it_gmail.com>

    On 2013-11-07 00:51, atm wrote:
> [...]
    > wkladania/wyciagania aparatu pojawia sie kwestia kondensacji?
    > Czy po powrocie do cieplego pomieszczenia podejmujecie jakies dodatkowe

    Co roku jeżdżę na nartach z kompaktem (najpierw Canon A650, ostatnio
    Canon S90) w futerale na pasku na szyi pod kurtką. Czyli aparat jest
    cały czas w miarę ciepły. Staram się go na długo nie wyciągać, ale w
    lutym na Chopoku była ładna zamieć i -10 i dosyć długo robiłem zdjęcia,
    aż odmroziłem palce. Aparat jak zwykle włożyłem z powrotem do futerału
    pod kurtkę i nic się nie skondensowało. Futerał jest ciasny i powietrza
    w nim praktycznie nie ma (więc nie ma skąd wziąć się wilgoci), zapewnia
    za to izolację termiczną, więc nie nagrzewa się za szybko.

    Piotr

  • 20. Data: 2013-11-08 19:12:11
    Od: atm <...@v...pl>

    On 2013-11-08 16:59, Mariusz [mr.] wrote:

    > Zapewniam, że właśnie wtedy wygoda jest największa, bo... dekielków
    > można po prostu nie nosić. Z powodzeniem od lat praktykuję. :)

    W zaden sposob nie podwazam Twoich doswiadczen :]
    Jednak patrzac na stosunkowo mala odleglosc soczewki od zewnetrzej
    plaszczyzny obiektywu:
    http://www.ephotozine.com/articles/olympus-stylus-xz
    -2-serious-compact-review-20658/images/highres-olymp
    us-stylus-xz-2-5_1352734677.jpg
    oraz tego jak moze sie skonczyc dupozjazd:
    http://www.youtube.com/watch?v=K_e8ynwHNEw
    obawialbym sie jednak przytarciem szklem o futeral.
    (oczywiscie podczas takiego zjazdu mozna tez stluc lcd ale to juz inna
    para kaloszy)