  • 1. Data: 2013-11-07 00:51:32
    Temat: Kondensacja wilgoci w zimie
    Od: atm <...@v...pl>

    Podczas wypadow w marcu w Tatry temeratura kazdego dnia byla dodatnia,
    kompakt w kieszonce na pasie plecaka. Oczywiscie zero problemow z
    kondensacja.
    Jak to wyglada przy powiedzmy -10C? Domyslam sie, ze ze wzgledu na
    zywotnosc akku dobrze byloby trzymac aparat za pazucha. Czy podczas
    wkladania/wyciagania aparatu pojawia sie kwestia kondensacji?
    Czy po powrocie do cieplego pomieszczenia podejmujecie jakies dodatkowe
    dzialania w celu ochrony sprzetu?

  • 2. Data: 2013-11-07 01:12:01
    Temat: Re: Kondensacja wilgoci w zimie
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "atm" <...@v...pl> wrote:

    > Podczas wypadow w marcu w Tatry temeratura kazdego dnia byla dodatnia,
    > kompakt w kieszonce na pasie plecaka. Oczywiscie zero problemow z
    > kondensacja.

    O! W Tatrach wyłączyli prawa fizyki? Czy tylko w marcu? ;-) Czyli
    jak leci mi "para" z ust przy powiedzmy +14 st.C, to co się wtedy dzieje?

    > Jak to wyglada przy powiedzmy -10C?

    Dokładnie tak samo, tylko bardziej. :)

    > Domyslam sie, ze ze wzgledu na zywotnosc akku dobrze byloby trzymac
    > aparat za pazucha.

    Nie tyle ze względu na żywotność aku (bo chyba nawet wręcz
    przeciwnie), co na stan jego naładowania. Ale po ogrzaniu i tak powinien
    wrócić do życia, a jak i tak musi zmarznąć, to i cała szopka niewiele
    pomoże. Za to aparatowi pazucha tylko zaszkodzi. Dobrym kompromisem
    jest trzymać w cieple jedynie zapasowy aku.

    > Czy podczas wkladania/wyciagania aparatu pojawia sie kwestia
    > kondensacji?

    Raczej odradzam. Nieprzypadkiem producenci umieszczają czujniki
    wilgoci, które zmienia samo noszenie przy ciele. Ciało podczas wysiłku
    wydziela wilgoć, paruje, a elektronika tego nie lubi: śniedzenie, rdza,
    kwaśny odczyn przyspieszający degradację (warto rozebrać taką
    kilkuletnią "osobistą" elektronikę - jeden syf). Oczywiście tylko z tego
    powodu nic nie zepsuje się od razu...

    > Czy po powrocie do cieplego pomieszczenia podejmujecie jakies
    > dodatkowe dzialania w celu ochrony sprzetu?

    Nie. Przed powrotem.

    Zalecam jeszcze "na zimnie" włożyć aparat do worka foliowego (u mnie
    często w środku jest już pochłaniacz wilgoci), ale wystarczy (wciąż "na
    zimnie"!) zamknąć w futerale, czy choćby plecaku i nie wentylować
    ciepłym (i wilgotnym) powietrzem pomieszczenia przez 2-3 kwadranse - do
    czasu przekroczenia temperatury punktu rosy:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Temperatura_punktu_rosy
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Kondensacja_powierzchni
    owa_pary_wodnej

    BTW: Jak ktoś nosi okulary, to ma w zasadzie w miarę dobry czujnik
    roszenia. Trzeba tylko pamiętać, że szybciej niż aparat osiąga
    temperaturę zewnętrzną.

    Tak najkrócej.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 3. Data: 2013-11-07 01:32:46
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "atm" <...@v...pl> wrote:

    > Podczas wypadow w marcu w Tatry temeratura kazdego dnia byla dodatnia

    A mnie się przypomniało, że właśnie w marcu byłem w Beskidach. Nie
    wiem jaka była temperatura, ale zamarzł mi cały zapas picia i wcale to
    nie było miłe... :)

    [mr.]

  • 4. Data: 2013-11-07 01:41:19
    Od: atm <...@v...pl>

    > Tak najkrócej.
    >

    > pozdrawiam
    >
    > Mariusz [mr.]

    Dzieki za info :]

    W tej chwili mam starego Canona A720IS, swoje juz odsluzyl, jednak jego
    wielka zaleta jest mala wartosc. Nie musze sie nim zbytnio przejmowac
    poza tym,ze dobrze byloby aby przezyl do konca wypadu. Nie chcialbym dac
    sie zniewolic dbalosci o nowy aparat (choc chcialbym miec lepsza jakosc
    zdjec niz z ww Canona).
    Biore pod uwage zakup Olympusa XZ-2, jakosc zdjec jak najbardziej mi
    odpowiada, wielkosc juz niezbyt, dodatkowo operowanie klapka obiektywu w
    rekawiczkach przypuszczalnie nie bedzie wygodne. Nie moge jednak znalezc
    dla niego alternatywy. Bralem pod uwage Canona S110 i Nikona P300 tyle,
    ze oba oferuja gorsza jakosc zdjec i znacznie mniejsze swiatlo na dlugim
    koncu.

  • 5. Data: 2013-11-07 01:52:43
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "atm" <...@v...pl> wrote:

    [...]
> [...]
    > znalezc dla niego alternatywy. Bralem pod uwage Canona S110 i Nikona
    > P300 tyle, ze oba oferuja gorsza jakosc zdjec i znacznie mniejsze

    Niedługo napiszę pełną listę, które aparaty kupować (a których nie. ;)

    Prosty wzór: Jakość obrazu (IQ) * 1/Cena * 1/Masa

    Każdy składnik podniesiony wcześniej do potęgi równej wadze
    składnika, a z całości pierwiastek stopnia równego sumie wszystkich wag, czyli:
    [IQ^(waga IQ) * 1/Cena^(waga ceny) * 1/Masa^(waga masy)] ^ (1/suma wag)
    Pisofkejk...

    Może są jakieś uwagi co do znaczenia poszczególnych składników? Dla
    najpowszechniejszych warunków reportersko-turystyczno-imprezowo-
    -pamiątkowych w Polsce ustaliłem
    następujące wagi:

    Jakość obrazu: 35%
    Cena 40%
    Masa 25%

    Na razie podam jakie są ZDECYDOWANIE NAJGORSZE aparaty do
    kupowania wg powyższych zasad (przyznaję, bardzo uproszczonych - ale
    i tak tych nie zalecam dziś kupować: ;-)

    1. 47,8 Canon EOS 5D
    2. 47,8 Fujifilm FinePix S100fs
    3. 47,6 Canon EOS 7D
    4. 46,9 Sony Alpha 900
    5. 46,6 Canon EOS 5D Mark III
    6. 46,3 Olympus E3
    7. 43,5 Olympus E30
    8. 42,5 Olympus E5
    9. 41,5 Pentax K7
    10. 41,5 Leica M Typ 240
    11. 40,6 Nikon D2H
    12. 40,4 Nikon D4
    13. 40,4 Canon EOS 1D Mark II
    14. 39,6 Nikon D3
    15. 39 Nikon D3s
    16. 35,1 Leica M9
    17. 35 Leica M-E Typ 220
    18. 34,5 Nikon D2X
    19. 32,8 Canon EOS 1D Mark III
    20. 32,6 Canon EOS 1Ds
    21. 32,5 Nikon D3X
    22. 31,7 Canon EOS 1D Mark IV
    23. 31,5 Leica M9 P
    24. 31,1 Leica M8
    25. 29,5 Canon EOS 1Ds Mark III
    26. 26,2 Nikon D2Xs
    27. 26,1 Pentax 645D
    28. 25,7 Canon EOS 1Ds Mark II
    29. 25,1 Canon EOS 1D Mark II N

    No i chyba nikt tego ostatnio nie kupował po cenie startowej,
    skorygowanej o inflację w USA? :))

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 6. Data: 2013-11-07 02:01:03
    Od: atm <...@v...pl>

    On 2013-11-07 01:32, Mariusz [mr.] wrote:

    > A mnie się przypomniało, że właśnie w marcu byłem w Beskidach. Nie
    > wiem jaka była temperatura, ale zamarzł mi cały zapas picia i wcale to
    > nie było miłe... :)
    >

    > [mr.]

    Gdy najpierw zobaczylem Zakopane bylem podlamany jednak juz w
    Koscielisku bylo dobrze a im wyzej tym lepiej :]

  • 7. Data: 2013-11-07 02:12:12
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "atm" <...@v...pl> wrote:

    [...]
    > Tyle, ze ktos kto swiadomie podchodzi do tematu moze miec swoje
    > priorytety.

    Ależ jasna sprawa, że jeszcze nikt nie zrobi rankingu, który by
    utrafił wszystkim w ich potrzeby... :)

    Ja wyszedłem z założenia, że nie mamy cen i zarobków z USA, więc
    cena wciąż jest najważniejsza. Natomiast przewagę jakości obrazu nad
    wagą przyjąłem, bo ma to być ranking dla ambitnego amatora, czyli
    takiego, który pewne sprawy bierze na ambit: co, ja nie będę dźwigał? ;-)

    Z całością czekam jeszcze na przynamniej jeden potrzebny mi pomiar DxO.

    > W moim przypadku (kompakt) spokojnie moge zrezygnowac z 24mm na
    > szerokim koncu na rzecz 28mm i przesunietej nieco wyzej jasnosci
    > obiektywu.
    > No wlasnie - nastepna sparawa to jasnosc obiektywu i zwiazana z z nia
    > chocby minimalna kontrola DOF.
    > Wielkosc matrycy.
    > Nie potrzebuje EVF i obracanego ekranu.
    > RAW must have.
    > Dobrze gdyby nie bylo kapselka na obiektyw.
    > Zoom max 113mm jak w XZ-2, moze byc oczywiscie wiecej ale z reguly
    > odbija sie to na jakosci i swietle.

    Bardzo fajne, konkretne wymagania. Choćby dpreview ma wyszukiwarkę
    wg kryteriów, ale tak naprawdę jak człowiek wie, czego chce, to szybko
    zostają góra 4 aparaty (z tego tylko 2 systemy), sprawdzi dostępność
    potrzebnych szkieł, poczyta opinie, zajrzy do instrukcji obsługi i w
    zasadzie decyzja podjęta. :)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 8. Data: 2013-11-07 02:17:55
    Od: atm <...@v...pl>

  • 9. Data: 2013-11-07 02:29:44
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "atm" <...@v...pl> wrote:

    [...]
    > Ha, no wlasnie utknalem na etapie tych czterech...
    > A dodatkowo jeszcze biore pod uwage odpuszczenie aktualizacji kampakta
    > na rzecz zmiany lustrzanki; w tym zamieszaniu dodatkowo pojawia sie
    > motyw NEXa.... a kiedys bylo tak prosto ze Smiena, pozniej zas Zenitem ;]

    O tak... Szło się do Fotooptyki i cały towar czekał na półkach... ;)

    Ogólnie i bardzo roboczo zalecałbym chwilowe wstrzymanie się z
    szybkimi zakupami - jesteśmy właśnie w trakcie silnych ruchów
    tektonicznych na rynku. Po ośmiu latach stagnacji atak smartfonów zmusił
    producentów do działania. Jako pierwsze zaatakowało Sony serią aparatów:
    albo nowatorskich i z rekordowymi osiągami, albo niezłych i przynajmniej
    przystępnych cenowo. To wkrótce zmusi resztę do reakcji, albo do
    wycofania się z tego biznesu.

    Właśnie czekam na pomiary DxO dla sonowych a7 i ew. RX-10 / a3000.

    [mr.]

  • 10. Data: 2013-11-07 02:32:16
    Od: atm <...@v...pl>