  • 61. Data: 2012-06-14 11:39:37
    Temat: Re: Kompakt idealny? Duza matryca w malym body
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2012-06-14 11:19:25 +0200, quent <x...@x...com> said:

    > Problemy z AF, i inne poboczne, celowo pomijam.

    Dla ZU to nie są problemy pomijalne, w tym rzecz.

    de Fresz

  • 62. Data: 2012-06-14 11:42:54
    Od: Pawel Gancarz <y...@t...pl>

    W dniu 2012-06-14 09:53, Paweł Pawłowicz pisze:

    > No popatrz, jak to dziwnie w tych szkołach uczą. Mnie uczyli, że to
    > dzięki refrakcji, czyli załamaniu. Ale to było za komuny, więc pewnie
    > kłamali :-)

    Nie sądzę, by kłamali, to raczej Ty nie uważałeś na lekcji, nie
    mieszajmy do tego ideologii. Refrakcja (a także odbicie, w układach
    lustrzanych) nie bierze udziału w tworzeniu obrazu, a jedynie
    w modyfikacji obrazu ugięciowego, tworzonego na krawędziach otworu
    przysłony. Mówiąc kolokwialnie, obraz tworzy zwykła dziura, a nie
    soczewki czy lustra, zupełnie tak samo, jak w camera obscura (której
    rozwinięciem jest aparat foto). Dla dowolnej średnicy otworu istnieje
    optymalna odległość tworzonego obrazu i wynikająca stąd jego
    rozdzielczość, rozmiar i jasność. Da się to dość łatwo policzyć,
    wystarczą podstawy optyki falowej. W skrócie - im większy otwór,
    tym wyższa rozdzielczość, większa odległość i rozmiar oraz mniejsza
    jasność. Dla otworów o średnicy rzędu centymetrów rozdzielczość jest
    gigantyczna, ale tak samo gigantyczne są rozmiar i odległość obrazu
    (rzędu setek metrów), a obraz jest bardzo ciemny. I tu jest rola
    obiektywu, jako skupiającego elementu optycznego. Dzięki niemu
    optymalny obraz tworzy się wielokrotnie bliżej, jest wielokrotnie
    mniejszy i jaśniejszy, co pozwala konstruować nasze przenośne
    zabawki. Przy okazji obiektyw (trochę szkoda ;)) wrzuca niekorzystne
    dla obrazu zniekształcenia geometryczne i chromatyczne, przez co
    rozdzielczość nie jest już tak gigantyczna, ale generalnie wychodzi
    na plus.
    --
    We all go a little mad sometimes.
    Norman Bates

  • 63. Data: 2012-06-14 11:45:15
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2012-06-14 11:39, de Fresz pisze:
    > Dla ZU to nie są problemy pomijalne, w tym rzecz.

    Nie wiem co to "ZU".
    Ale!
    Mowa o obrazowaniu związanym z wielkością matrycy... Koniecznie trzeba
    pominąć pewne kwestie bo absolutnie do niczego się nie dojdzie.
    Zaraz mi napiszesz, że ślepota fotografa ma tu niebagatelne znaczenie ;-)

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 64. Data: 2012-06-14 11:57:24
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-06-14 10:51, de Fresz pisze:

> [...]
    > Primo, musiałoby to być dość słabe światełko, najlepiej mieszczące się w
    > dynamice matrycy - a i tak są duże szanse na poświatę wokół. Secundo,
    > zapomniałeś o drobiazgu pt. korekcja astygmatyzmu obiektywu, która
    > zwykle bez praktycznego znaczenia, z takim upodobaniem jest mierzona w
    > testach Opacznych.pl. Tertio, ostrość tego światła będzie też miała
    > trochę wspólnego z relacją jego wielkość do wielkości senseli.
    > Trzymaj się lepiej przykładów opartych na pomiarze spadku kontrastu pół
    > czarnych i białych, które nie bez przyczyny są przyjęte jako standard.

    Nie chodzi mi o trafienie punktem światła w jeden piksel, a o rozmycie
    (spowodowane na przykład dyfrakcją) do poziomu większego niż 1/1500
    średnicy matrycy. A to jest całkowicie niezależne od rozdzielczości
    matrycy, i od matrycy w ogóle. Swoją drogą, masz rację, że liczba 1/1500
    jest nieco z Księżyca (dlaczego nie 1237 na przykład?). Często przyjmuje
    się ją jako wartość graniczną dla ostrości obrazu, ale problem
    obserwowanej ostrości, czy też w ogóle jakości, obrazu jest dużo
    bardziej złożony. I nie dający się wyjaśnić jedynie fizyką.
    Z tym fanatyzmem to trochę przesadziłeś :-)

    PP

  • 65. Data: 2012-06-14 12:08:58
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Użytkownik "Janko Muzykant" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > No właśnie, o tym mówiłem. Niezrozumienie, czym jest statystyka, prowadzi
    > do głoszenia takich głupot.

    To nie odpowiedzi są głupie, ale pytania. Ja lubię takie paradoksy bo
    zmuszają do myślenia nad sensem pytania. Skoro pytanie o populację papieży
    czy średnią ilość ludzi są bez sensu to może inne którymi nas co dzień
    karmią media też nie mają sensu. Co poprawiło się w Twoim życiu gdy naukowcy
    po trzech latach badań zmierzyli, że jakaś góra ma nie 5074 m wysokości ale
    5075 m. :-)

    > Na czele już ze słynnymi muchami, które się nie mylą, a którymi ja już
    > serdecznie rzygam.

    No tak ale muchy nie mają nic wspólnego ze statystyką, to bardzie problem
    polityczny - błędne założenie że większość ma rację, co nigdy nie było
    prawdą nawet w mitycznych Atenach, gdy "władza ludu" była władzą tylko małej
    garstki i to tej bardziej wykształconej. Artysta nie potrzebuje wyników
    sondaży by wiedzieć czy zrobił dobre czy złe dzieło, a gdyby przykładowy
    Picasso przejmował się gustem większości nic by nie narysował.

    A wracając do fizyki, fajnie, że pozwala zrozumieć świat, ale pytanie co my
    z tym "rozumieniem" później robimy. Może zamiast zdobywać wiedzę tylko po to
    by ją mieć warto by czasem wyjść na spacer i zobaczyć, że świat to coś
    więcej niż kilka wzorów.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 66. Data: 2012-06-14 12:24:37
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-06-14 11:42, Pawel Gancarz pisze:

> [...]
    > przysłony. Mówiąc kolokwialnie, obraz tworzy zwykła dziura, a nie
    > soczewki czy lustra, zupełnie tak samo, jak w camera obscura (której

    A to jest właśnie ideologia. Formalnie masz rację, ale spróbuj zrobić
    obiektyw z soczewkami z powietrza (pracujący w powietrzu, oczywiście). W
    sumie jest to dyskusja o słowa, bez znaczenia fizycznego.

    > Dla dowolnej średnicy otworu istnieje
    > optymalna odległość tworzonego obrazu i wynikająca stąd jego
    > rozdzielczość, rozmiar i jasność. Da się to dość łatwo policzyć,
    > wystarczą podstawy optyki falowej.

    Zgoda. Nawet kiedyś to liczyłem. Nie pamiętam dokładnie, wychodzi, że
    średnica otworka powinna być coś około 1/280 odległości od ekranu.

    > W skrócie - im większy otwór,
    > tym wyższa rozdzielczość,

    Nie. W kwestii rozdzielczości istnieje odległość optymalna. Nie
    uwzględniłeś faktu, że dyfrakcja powoduje powstanie dysku światła
    otoczonego ciemnym pierścieniem który z kolei otoczony jest jasnym (ale
    ciemniejszym niż centrum), i tak dalej. średnice pierścieni zależą od
    długości fali. Im mniejszy otwór, tym bardziej to zjawisko psuje obraz.
    I o tym właśnie usiłuję pisać od początku. Bez sukcesów, jak widać z
    całej tej nieszczęsnej dyskusji.

    I może byśmy sobie darowali głupawe uwagi o nieuważaniu na lekcji itp?

    PP

  • 67. Data: 2012-06-14 13:09:48
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2012-06-14 11:57:24 +0200, Paweł Pawłowicz

> [...]
    > (spowodowane na przykład dyfrakcją) do poziomu większego niż 1/1500
    > średnicy matrycy. A to jest całkowicie niezależne od rozdzielczości

    I tu pięknie pokazujesz jak cudna teoria rozmija się z praktyką. Bo w
    praktyce nie zawsze korzysta się z całości obrazu, a nierzadko z jego
    wycinka oraz gdy gęstość matrycy zaczyna oscylować w okolicach
    wielkości krążka rozproszenia, ta legendarna granica dyfrakcji przesuwa
    się w dół na skali przesłony.

    > Swoją drogą, masz rację, że liczba 1/1500 jest nieco z Księżyca
    > (dlaczego nie 1237 na przykład?).

    Albo często spotykane 1730. Bo tak komuś kiedyś wyszło z przyjętych
    założeń (odbitki w konkretnym rozmiarze oglądanej z konkretnej
    odległości).

    > Z tym fanatyzmem to trochę przesadziłeś :-)

    Jak widać nie, bo skupiłeś się części teoretycznej, a zupełnie
    zignorowałeś moją prośbę o dowody praktyczne.

    de Fresz

  • 68. Data: 2012-06-14 13:10:25
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2012-06-14 11:45:15 +0200, quent <x...@x...com> said:

    > Nie wiem co to "ZU".

    ZU = Zwykły Użytkownik.

    de Fresz

  • 69. Data: 2012-06-14 13:35:52
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2012-06-14 13:10, de Fresz pisze:

    > ZU = Zwykły Użytkownik.

    DSWK

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 70. Data: 2012-06-14 15:15:17
    Od: Pawel Gancarz <y...@t...pl>

    W dniu 2012-06-14 12:24, Paweł Pawłowicz pisze:

    > A to jest właśnie ideologia. Formalnie masz rację, ale spróbuj zrobić
    > obiektyw z soczewkami z powietrza (pracujący w powietrzu, oczywiście). W
    > sumie jest to dyskusja o słowa, bez znaczenia fizycznego.

    Czemu niby miałaby taka soczewka służyć, poza mnożeniem zbędnych bytów?
    Wprowadzi element refrakcji? W jaki sposób? To jest to samo, co obiektyw
    bez soczewek, czyli właśnie tak, jak w pinhole. Znaczenie fizyczne jest
    takie, że bez soczewki uzyskasz obraz, bez dziury - nigdy. Refrakcja
    nie bierze udziału w powstawaniu obrazu, a sformułowanie, że dyfrakcja
    psuje obraz, jest absurdalne.

    > Zgoda. Nawet kiedyś to liczyłem. Nie pamiętam dokładnie, wychodzi, że
    > średnica otworka powinna być coś około 1/280 odległości od ekranu.

    Nie. Wystarczy rzut oka na wzór Petzvala, zależność nie jest wprost
    proporcjonalna (odległość rośnie z kwadratem średnicy).

    > Nie.

    Dwukrotny wzrost średnicy otworu to czterokrotny wzrost liniowego
    rozmiaru obrazu i tylko dwukrotny wzrost najmniejszego rozróżnialnego
    szczegółu (czyli hipotetycznego sensownego piksela). Rozdzielczość
    optyczna rośnie i to dość gwałtownie. Łapiesz już?

    > I może byśmy sobie darowali głupawe uwagi o nieuważaniu na lekcji itp?

    Chętnie.