  • 51. Data: 2012-06-14 09:19:35
    Temat: Re: Kompakt idealny? Duza matryca w malym body
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2012-06-13 17:09, Janko Muzykant pisze:
    > dla uproszczenia: przy zdjęciach z dużą głębią ostrości) negacja
    > małych matryc, bo małe, sensu nie ma.

    Jeśli już upraszczać to nie zawężać do fotek z małą GO ale właśnie
    uogólniać do fotek_w_ogóle aby nie wyszedł pokraczny wniosek, że i
    telefon nadaje się równie dobrze jak ff do pewnego rodzaju zdjęć.

    Z małą matrycą jesteś skazany na dużą GO no i zaczynają się schody gdy
    światła jest mniej. To są spore wady bo przecież jest cała masa
    sytuacji, w których sterujemy GO mając podpięty niekoniecznie tele ale
    np jakiś jasny standard.

    -
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 52. Data: 2012-06-14 09:53:56
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-06-13 23:33, Pawel Gancarz pisze:

    > Nie pamiętam, kto był ministrem, kiedy uczyłem się w szkole średniej,
    > myślę, że tak jak i dzisiaj nie ma to wielkiego znaczenia, sporo
    > zależy od nauczyciela, a najwięcej od samego ucznia. W każdym razie
    > wtedy wypadało wiedzieć, że obraz rejestrowany przez aparat foto
    > powstaje właśnie dzięki zjawisku dyfrakcji.

    No popatrz, jak to dziwnie w tych szkołach uczą. Mnie uczyli, że to
    dzięki refrakcji, czyli załamaniu. Ale to było za komuny, więc pewnie
    kłamali :-)

    PP

  • 53. Data: 2012-06-14 09:58:00
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Użytkownik "Janko Muzykant" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Nic to w porównaniu ze statystyką...

    Większość ludzi na świecie ma większą ilość nóg niż średnia...
    Populacja papieży w Watykanie wynosi 2 szt. / km2...
    Statystyczny człowiek ma jedno jądro i jeden jajnik...

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 54. Data: 2012-06-14 10:36:18
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2012-06-13 18:20:07 +0200, Pawel Gancarz <y...@t...pl> said:

    > Mają wpływ, jak każdy element optyczny. Mimo tego, przy wysokiej
    > jakości filtra i obiektywu,

    Całkiem sporo dodatkowych warunków brzegowych ;-)

    > efekt sumaryczny może być lepszy -
    > przysłaniając do minimum jesteś dość daleko od przysłony optymalnej,
    > jeśli idzie o rozdzielczość.

    Właśnie, może być. Niekiedy, jeśli w ogóle. A przy panningu hiper
    ostrość układu optycznego i tak jest średnio istotna.

    de Fresz

  • 55. Data: 2012-06-14 10:51:00
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2012-06-13 20:20:37 +0200, Paweł Pawłowicz

    >>> 1/1.8 4.4
    >>> 2/3 5.4

    > Może nie do końca rozumiesz to, co napisałem?

    Jest taka możliwość. Czysto teoretycznie. ;-)
    BTW - gdzie zniknąłeś gęstość matryc, również mającą znaczenie dla
    obrazowania zjawiska dyfrakcji?

    > Straszliwego nic. Po prostu po zmniejszeniu otworu przysłony poniżej
    > podanego punktowe źródło światła (np. gwiazda) zostanie odwzorowane na
    > plamkę o średnicy większej niż 1/1500 przekątnej matrycy.

    Przykład podałeś zupełnie z d... z sufitu znaczy ;-)
    Primo, musiałoby to być dość słabe światełko, najlepiej mieszczące
    się w dynamice matrycy - a i tak są duże szanse na poświatę wokół.
    Secundo, zapomniałeś o drobiazgu pt. korekcja astygmatyzmu obiektywu,
    która zwykle bez praktycznego znaczenia, z takim upodobaniem jest
    mierzona w testach Opacznych.pl. Tertio, ostrość tego światła będzie
    też miała trochę wspólnego z relacją jego wielkość do wielkości senseli.
    Trzymaj się lepiej przykładów opartych na pomiarze spadku kontrastu pół
    czarnych i białych, które nie bez przyczyny są przyjęte jako standard.

    > Oczywiście przy założeniu, że nie ma potrzeby robić zdjęć o jakości
    > lepszej niż HD nie ma to najmniejszego znaczenia :-)

    No to niech nawet będzie wydruk 60x40 na dobrym ploterze. Opisz proszę
    (a najlepiej pokaż) tą dramatyczną degradację obrazu. Niech będzie dla
    APS-C 16 MPx i f/22 (ale jeśli wolisz jakiś inny zestaw
    rozmiar-przesłona - psze bałdzo).

    > Magii w tym żadnej. Chociaż fizyka to dla niektórych magia ;-)

    A dla innych religia. Niestety fanatyzm czasem dodaje skrzydeł i odrywa
    zupełnie od praktyki.

    de Fresz

  • 56. Data: 2012-06-14 10:55:43
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2012-06-14 09:19:35 +0200, quent <x...@x...com> said:

    > Z małą matrycą jesteś skazany na dużą GO no i zaczynają się schody gdy
    > światła jest mniej.

    I tak i nie. Duża GO bywa też zaletą, właśnie gdy mało światła i AF
    potrafi się omsknąć - z małej matrycy zdjęcie może będzie szumiaste,
    ale ostre.

    de Fresz

  • 57. Data: 2012-06-14 11:10:13
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-06-14 09:58, Ergie pisze:

    > Większość ludzi na świecie ma większą ilość nóg niż średnia...
    > Populacja papieży w Watykanie wynosi 2 szt. / km2...
    > Statystyczny człowiek ma jedno jądro i jeden jajnik...

    No właśnie, o tym mówiłem. Niezrozumienie, czym jest statystyka,
    prowadzi do głoszenia takich głupot. Na czele już ze słynnymi muchami,
    które się nie mylą, a którymi ja już serdecznie rzygam.

    --
    pozdrawia Adam
    /łyżka na to: skoro nie widać różnicy, po co przepłacać; prawie czyni

  • 58. Data: 2012-06-14 11:16:19
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-06-14 09:19, quent pisze:
    > Jeśli już upraszczać to nie zawężać do fotek z małą GO ale właśnie
    > uogólniać do fotek_w_ogóle aby nie wyszedł pokraczny wniosek, że i
    > telefon nadaje się równie dobrze jak ff do pewnego rodzaju zdjęć.

    Ale to nie jest wniosek pokraczny tylko słuszny. Do pewnego rodzaju
    zdjęć (ilościowo prawie wszystkich), telefon nadaje się równie dobrze
    jak duży, drogi aparat.
    Gdyby ktoś nie zrozumiał, do pewnego rodzaju zdjęć (ilościowo niewielu),
    nie nadaje się.

> [...]
    > światła jest mniej. To są spore wady bo przecież jest cała masa
    > sytuacji, w których sterujemy GO mając podpięty niekoniecznie tele ale

    Jest też masa sytuacji, gdzie światła jest dość.
    Jest w końcu masa sytuacji, gdzie mała go jest niepożądana.

    To, że na grupie p.r.f.c. szacun mają laski z jednym okiem ostrym nie
    znaczy, że dziennie robi się i ogląda miliardy takich zdjęć. To, co
    siedzi na fejsie, instagramie, onecie, waszej klasie i w skrzynkach
    pocztowych pań księgowych, to pstryki z komórek, które cieszą i
    satysfakcjonują w 100%

    --
    pozdrawia Adam
    /ostatnio słyszałem, że wszystko bierze się z... a, nieważne/

  • 59. Data: 2012-06-14 11:19:25
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2012-06-14 10:55, de Fresz pisze:
    > z małej matrycy zdjęcie może będzie szumiaste, ale
    > ostre.

    Problemy z AF, i inne poboczne, celowo pomijam.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 60. Data: 2012-06-14 11:34:58
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2012-06-14 11:16, Janko Muzykant pisze:
    > Ale to nie jest wniosek pokraczny tylko słuszny. Do pewnego rodzaju
    > zdjęć (ilościowo prawie wszystkich), telefon nadaje się równie dobrze
    > jak duży, drogi aparat.

    Czemu zaraz duży aparat? Mamy teraz na rynku konstrukcje z dużą matrycą
    o niewielkich rozmiarach.

    > Gdyby ktoś nie zrozumiał, do pewnego rodzaju zdjęć (ilościowo niewielu),
    > nie nadaje się.

    Mała matryca jest mało uniwersalna. Jeśli ktoś pisze, że nie ma sensu
    kupować czegoś co ma matrycę mniejszą niż 4/3 to miał na myśli właśnie
    uniwersalność i dla mnie to pogląd całkiem słuszny. Kupując aparat
    dążymy przecież do znalezienia złotego środka pomiędzy kasą jaką
    dysponujemy a sprzętem jaki chcielibyśmy mieć.
    Przyjmijmy dla uproszczenia, że rozmawiamy o sprzęcie używanym przez co
    najmniej amatorów-entuzjastów foto (ze wszystkim związanymi z tym
    implikacjami) którzy od aparatu wymagają czegoś więcej niż tryb full-auto.

    > Jest też masa sytuacji, gdzie światła jest dość.
    > Jest w końcu masa sytuacji, gdzie mała go jest niepożądana.

    j.w.

> [...]
    > siedzi na fejsie, instagramie, onecie, waszej klasie i w skrzynkach
    > pocztowych pań księgowych, to pstryki z komórek, które cieszą i

    Czyli jednak "miliony much..." ;-)

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info