    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Klatka Faradaya
    Date: Tue, 20 Oct 2020 12:24:26 +0200
    <rmkiqs$blu$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <5f8dee90$0$501$65785112@news.neostrada.pl>

    > Parę lat temu, z chęci powrotu do czarnych płyt, zmajstrowałem korektor
    > RIAA (według schematu z książki Junga o wzmacniaczach operacyjnych
    > dostępnej na stronie Analog Devices). Po wpakowaniu do gramofonu pięknie
    > buczał. Naprędce zlutowałem ekran (ze starego, fenolowego laminatu), i
    > równie naprędce zapomniałem go podłączyć. Efekt był powalający ;-) Po
    > dolutowaniu małego kabelka łączącego masę płytki z ekranem jest super.
    > Niepodłączony ekran pięknie ściągał brum. I nie trzeba było żadnych
    > gigaherców.
    > Rzeczywiście, powinienem był o tym napisać.

    Jeśli z wnętrza ekranu cokolwiek wychodzi na zewnątrz to ekran ten ma
    się nijak do klatki Faradaya. Nie ma sensu wyciąganie jakichkolwiek
    wniosków na temat klatki Faradaya na podstawie obserwacji zachowania
    takiego obiektu.

    Masa płytki też ma pewne właściwości ekranujące. Połączenie Twojego
    ekranu z masą tworzy jeden ekran. Brak połączenia - mamy dwa obiekty w
    różnych punktach otaczającego pola (upraszczam zakładając, że obiekty są
    punktowe). Zatem wszystko co występuje w polu występuje też jako różnica
    potencjałów między tymi dwoma ekranami.
    Ta różnica dodaje się jako składowa Common Mode do każdego sygnału
    przesyłanego po drutach z obszaru jednego ekranu do obszaru drugiego
    ekranu. Gdybyś przesyłał sygnały różnicowo (albo światłowodem) i
    odbiornik potrafił całkowicie ignorować sygnał CM to brumu by nie było.
    P.G.