  • 41. Data: 2024-08-07 10:35:59
    Temat: Re: Kamera monitoringu z kartą SIM
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/08/2024 23:32, Pixel(R)?? wrote:
    > "chmura" nie bierze udziału w transmisji.

    Co oznacza zazwyczaj, że co najmniej jeden z hostów jest dostępny przez
    internet, choć niekoniecznie dla wszystkich.

    Istnieją skomplikowane obejścia tego problemu, jak Hamachi, ale one nie
    działają poprawnie w wielu typowych sytuacjach, bo bazują na
    specyficznych zachowaniach stacku TCP w danym urządzeniu. I z uwagi na
    brak wsparcia dla wszystkich współczesnych rozwiazań, Hamachi czasy
    poprawnego działania ma za sobą. Wszystkie programy tego typu bazują na
    technice hole-punching [1], która silnie zależy od implementacji NATów i
    jest bardzo często niemożliwa do implementacji z powodu paranoi
    współczesnych routerów. Ostatnio, na kilka podejść z hole-punching,
    udało mi się uzyskać stabilne połaczenie między dwoma sieciami tylko
    raz. Głównie dlatego, że były tam stare routery.

    Jeśli chcesz aby komputer A i komputer B, umieszczone w sieciach
    lokalnych, bez dostępu do zewnętrznych numerów IP albo portów, potrafiły
    *bezpośrednio* się skomunikować, nawet zakładając "zestawienie"
    połaczenia przez komputer trzeci, to:
    1) Albo komputer trzeci działa jako punkt przelotowy
    2) Albo jeden z A lub B jednak wystawił się do internetu, stosujac
    jakieś techniki UPnP.
    3) Stosowane jest magia a-la hole-punching, która nie działa w każdej
    sytuacji i jest już źle a problem narasta w miarę narastania paranoi
    producentów routerów.

    W przypadku 1) mamy do czynienia z rozwiązaniem NIE P2P, w przypadku 2)
    mamy do czynienia z duża dozą szczęścia, bo nie zawsze i wszędzie masz
    dostęp do UPnP lub z ingerencją użytkownika w przekierowanie portów.
    UPnP jest na wielu routerach wyłączone domyślnie.

    Jeśli chcesz mieć połaczenie w dowolnym momencie, z dowolnej sieci, to
    zmartwię Cię: samo setup.exe nie wystarczy. Będzie trzeba instalować te
    pedalskie VPNy, przekierowywać porty i ogólnie zajmować się całym tym
    zagadnieniem którym tak straszliwie gardzisz, jako prawilny fanboy windowsa.

    > Ona tylko zestawia połączenie,
    > budując "tunel"

    Wyjaśnij, na poziomie protokołu ip/tcp/udp, jak ten tunel działa.

    >...czyli takie automagiczne VPN...bez pierdolenia się w
    > szczegóły.

    W szczegółach problem.

    > Tak, tak, podsłuchują i nagrywają :D.

    Wątpię. Ale nie do końca rozumiesz problem: ponieważ komunikacja między
    A i B bezpośrednio, czyli P2P, jest procesem bardzo trudnym do
    osiągnięcia w sposób powtarzalny w każdej sytuacji, zazwyczaj dane lecą
    gdzieś do chmury i wracają do drugiego urządzenia. To oznacza problemy z
    wydajnością, duża infrastrukturę po stronie dostarczyciela chmury,
    awaryjność, problemy z pracą w krajach, gdzie są stosowane
    ogólnopaństwowe ograniczenia na internet itd itp. portmap.io ma podobne
    problemy, ale prawda taka, że jak na razie nie jest jakoś specjalnie
    blokowany. I jest wiele alternatyw:

    https://gist.github.com/SomajitDey/efd8f449a349bcd91
    8c120f37e67ac00

    > Sreże. Nawet nie masz bladego/zielonego pojęcia, że obecni ISP (nie
    > wszyscy oczywiście) dają dedykowane routery, do których nie masz żadnego
    > dostępu, żeby sobie zmienić adresację sieci lokalnej, że o dalszych nie
    > wspomnę. Nie, nie można podmienić na "swój", jakbyś pytał :)

    Dlatego dostałeś rozwiazanie portmap.io, którego nie zrozumiałeś. Aby
    skompensować dowolne problemy z siecią lokalną, możesz użyć jednej z
    publicznych metod przekierowania portów.

    Dam Ci też drugą darmową radę: adresację sieci lokalnej masz zawsze pod
    kontrolą. Nie ma ograniczenia we wstawieniu drugiego routera nad którym
    masz kontrolę. portmap.io będzie dalej działał z wnetrza sieci za dwoma
    routerami. Za 100 też. hole punching zazwyczaj nie da rady.

    > Ta ignorancja wyłazi za każdym razem, jak próbujesz być mądrzejszy od
    > faktów :) Próbuj dalej. Każdy chce się pośmiać :D

    Na razie machasz intensywnie rękami, bez większego pojmowania tematu.

    Zauważę też, że domowy internet bez możliwosci przekierowania choć portu
    na zewnętrzny IP, to ciągle jakieś dziwadło. Wiele ostatnio widziałem
    tego typu kablowych bądź światłowodowych rozwiazań i w kazdym dalo się
    dogadać z dostawcą aby przekieroać port, abo wręcz przełaczyć router w
    tryb media konwertera i samodzielnie ogarniać. No, ale to się nie da
    przez setup.exe.

    Sieci GSM to inna sprawa, tam faktycznie często nie masz wyboru bo
    routery są skrajnie głupie, siec nadaje dziwaczne numeracji i inne
    problemy. Ale po pierwsze jest portmap.io a po drugie czas kupić światełko.

    [1] https://en.wikipedia.org/wiki/Hole_punching_(network
    ing)

  • 42. Data: 2024-08-07 11:19:08
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Ostatnio było o linuksie czy pomyliłem wątki?

    -----

  • 43. Data: 2024-08-07 11:21:06
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-08-07, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > 3) Stosowane jest magia a-la hole-punching, która nie działa w każdej
    > sytuacji i jest już źle a problem narasta w miarę narastania paranoi
    > producentów routerów.

    H-p to jest dla omawianej klasy zastosowań MZ tak na granicy lekkiej
    paranoi, szczególnie jeśli mówimy o sieciach na chińskich, randomowych
    urządzeniach - tu trzeba raczej zadbać, że by się to właśnie nie mogło
    łączyć z jakimiś swoimi chmurami. Do dostępu z zewnątrz, wystarczająco
    bezpiecznie jest wystawić jakiś niestandardowy port pod sshd i
    forwardować do hostów w sieci cctv.

    --
    Marcin

  • 44. Data: 2024-08-07 12:00:47
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/08/2024 11:21, Marcin Debowski wrote:
    > Do dostępu z zewnątrz, wystarczająco
    > bezpiecznie jest wystawić jakiś niestandardowy port pod sshd i
    > forwardować do hostów w sieci cctv.

    Wyjaśnij to komuś od setup.exe.

  • 45. Data: 2024-08-07 12:22:59
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-08-07, heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Wyjaśnij to komuś od setup.exe.

    W tej całej dyskusji gdzie się tak ładnie okładacie to dużo bliżej mi do
    Twojego zdania, przy czym nie wnikając w szczegóły, największym MZ
    nieporozumieniem jest rejestrator na maszynie do użytku ogólnego i to
    jeszcze pod mswindows. Nie, że wątpię w jakąś wyjątkową funkcjonalność
    tych wszystkich wymienionych programów, ale sam koncept aby wrażliwe
    dane były na tego typu maszynie, gdzie jak rozumiem są poinstalowane
    różne mniej lub bardziej losowe programy, to jest jakiś koszmar. Na
    szczęście ja również się tym nie znam, i już mi się robi odrobinę lżej.

    --
    Marcin

  • 46. Data: 2024-08-07 14:08:24
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

> [...]
    > różne mniej lub bardziej losowe programy, to jest jakiś koszmar. Na
    > szczęście ja również się tym nie znam, i już mi się robi odrobinę lżej.

    To przecież nikt nie każe Ci instalować na maszynie ogólnego użytku z
    losowymi programami. Możesz dedykowaną postawić. Nie ma większego
    znaczenia jaki system operacyjny tam będzie poza tym, że konkretne
    oprogramowanie zwykle jest pod konkretny system i może właśnie o to
    konkretne oprogramowanie chodzi więc i system odpowiedni musi być.

  • 47. Data: 2024-08-07 23:04:48
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 07.08.2024 o 10:35, heby pisze:

    > Co oznacza zazwyczaj, że co najmniej jeden z hostów jest dostępny przez
    > internet, choć niekoniecznie dla wszystkich.
    >
    > Istnieją skomplikowane obejścia tego problemu, jak Hamachi,

    I jak takie Hahachi wepchniesz do kamery z kartą SIM lub do
    rejestratora, który jest jedynym urządzeniem podpiętym do routera...,
    gdzie ISP zablokował dostęp do konfiguracji (światłowód) bez publicznego
    IP...gdzieś w małym zakładzie stolarskim/sklepie Żabka a szef chce sobie
    to oglądać w domu na dużym ekranie? Nie może do Ciebie dotrzeć, że
    aplikacje pod Windows (setup.exe) potrafią zestawiać połączenia P2P i
    mając taką możliwość, można sobie powielać bez żadnych dodatkowych
    serwisów, sprzętu, oglądanie kamer?...a na Linuksa nie ma? Wiem, że nie
    rozumiesz też tego, że są osoby gapiące się w kamery na dużym ekranie,
    tak samo jak gapienie się w program telewizyjny. Nie, nie tyle że siedzą
    i mają wytrzeszcz oczu. Traktują to jak spoglądanie przez okno co jakiś
    czas, co się tam odjaniepawla, np na ulicy. To nie Janusze biznesu,
    zwykli ludzie, którzy mają taką potrzebę. Mam znajomego, którego babcia
    cały dzień patrzy się w 40''TV z 4 kamerami siedząc w kuchni...bo na
    jego posesji jest sprzedaż warzyw i biegają kury, kaczki, ludzie łażą.
    Babcia chwali sobie to jak cholera, bo dotąd musiała łazić po podwórku i
    doglądać czy ktoś jej ziemniaków nie podpierdala :D W swoim pokoju ma
    laptopa z SETUP.EXE podpiętego do innego TV i też sobie patrzy.

    > Wyjaśnij, na poziomie protokołu ip/tcp/udp, jak ten tunel działa.

    To znaczy że nie wiesz? Pisałem to na początku, że nie masz tej wiedzy a
    jest dostępna bez problemu. Gdzieś sobie ubzdurałeś, że serwery np Dahua
    przepuszczają przez siebie (chmurę) te kilkaset milionów kamer ze
    strumieniami 4k i to ma działać. Śmieszne nawet :) Technologia P2P
    jednak działa i jest coraz częściej używana, bo się sprawdziła.
    Skończyły się włamania, zawirusowania, problemy z routerami, ISP...pyk i
    śmiga. Wątkotwórca właśnie sobie taki zestaw odpalił na P2P i spróbuj mu
    wytłumaczyć, gdzie ma tam zmieścić Hamaczi czy portmap :) 2 kamerki i
    router na GSM. Śmiga jak złoto przez P2P.

    > W szczegółach problem.

    No właśnie nie musi. Rozwiązanie jest proste i znane od dawna a przede
    wszystkim bezpieczne. Ktoś tutaj pisał o wystawianiu portu na publiczny
    IP :D Nawet nie wiesz co odpierdalają boty w sieci. Potrafią znaleźć na
    obojętnie jakim porcie usługę, która tam siedzi, i tak długo atakować,
    zmieniając nawet swoje adresy IP codziennie/kilkaset zmian, że nawet
    próba blokowania nie wystarcza...a potem, cyk/pyk i mamy następny botnet
    zamiast rejestratora czy kamery :)

    > Dlatego dostałeś rozwiazanie portmap.io, którego nie zrozumiałeś.

    No OK, wepchnij mi ten portmap do w/w instalacji. Ojej, niedasię? Jaka
    szkoda.

    > Na razie machasz intensywnie rękami, bez większego pojmowania tematu.

    Nie misiu, to Ty siedzisz gdzieś 20 lat za murzynami...a rozwiązania są
    megaproste.

> [...]
    > dogadać z dostawcą aby przekieroać port, abo wręcz przełaczyć router w
    > tryb media konwertera i samodzielnie ogarniać. No, ale to się nie da

    Oh, oh, to spróbuj się dogadać z INEA w Poznaniu, żeby bez dodatkowej
    opłaty otworzyli Ci jakieś porty, siedząc za NAT na routerze w którym
    możesz sobie zmienić tylko hasło do WiFi. W przypadku światłowodu od
    T-Mobile, nawet tego nie można...taki teraz klimat mamy :)
    ...ale, bo nadal nie rozumiesz. Skoro ISP wstawia Ci router, gdzie masz
    192.168.1.1 w LAN (nie możesz tego zmienić) a Ty chcesz zrobić sobie
    jakiś VPN do innej sieci, gdzie w LAN też jest ta sama adresacja, to
    nawet 5 innych routerów Ci nie pomoże :D bo odpytywana jest pierwsza
    sieć z tą adresacją.

    > Sieci GSM to inna sprawa, tam faktycznie często nie masz wyboru bo
    > routery są skrajnie głupie, siec nadaje dziwaczne numeracji i inne
    > problemy. Ale po pierwsze jest portmap.io a po drugie czas kupić światełko.

    Tutaj akurat się mylisz bardzo. W przypadku GSM jest bardzo dużo
    routerów, które mają megafajne opcje a co najważniejsze to nie ma tutaj
    wymagań ze strony ISP, że tylko ich dedykowany sprzęt będzie działał.
    Jedną z opcji routera GSM jest możliwość połączenia VPN z jakimś swoim
    drugim VPN bo ma klienta wbudowanego, który ma już publiczny IP...i w
    ten sposób masz bezpieczny tunelik na GSM

    --
    Pixel(R)??

  • 48. Data: 2024-08-07 23:53:40
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > łączyć z jakimiś swoimi chmurami. Do dostępu z zewnątrz, wystarczająco
    > bezpiecznie jest wystawić jakiś niestandardowy port pod sshd i

    LOL, dawno się tak nie uśmiałem :D

    Taki przykład (nie profesjonalny). Kupujesz chińczyka/noname, blokujesz
    mu port na routerze dla twojej "wyimaginowanej" chmury (bo w menu nie ma
    on/off) i instalujesz dedykowaną apkę, bo inna nie działa...i nie działa
    :D Portu w kamerce też nie zmienisz ale ok, możesz sobie przemapować na
    routerze.Kurtyna. Nie działa.

    Bardziej profesjonalny. Kupujesz "markową/chińską" kamerę i robisz P2P.
    Nie masz, żadnego "niestandardowego portu" który zwyczajowo jest
    oblepiony botami (wiem, bo ciągle to obserwuję)...ale uśmiałem się z
    tego wcześniej. Masz zatem P2P działające z palca. Odpalasz SETUP.EXE na
    laptopie i działa, odpalasz app na telefonie i działa. Nachuj kombinować?

    Przy okazji wyjaśnij mi, dlaczego masz takie "mylne" pojęcie o "chmurze"
    i dlaczego dotąd, nie wiedziałeś o P2P które z "chmurą" ma niewiele
    wspólnego?

    --
    Pixel(R)??

  • 49. Data: 2024-08-08 00:16:35
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 07.08.2024 o 10:35, heby pisze:

    > Wyjaśnij, na poziomie protokołu ip/tcp/udp, jak ten tunel działa.

    > W szczegółach problem.

    No dopsze. Piłem ale jeszcze mi się nie chce spać :)

    Kamera czy rejestrator do P2P ma wbudowaną usługę klienta i swój
    unikalny numer seryjny, jako ID. Włączając tą opcję (nie musisz) łączy
    się z serwerem producenta na jednym z portów i za pomocą ICMP podaje
    swoje parametry dla swojego slotu. Urządzenie chronione jest również
    poświadczeniami...czyli sobie "wykukuje" na świat w jednym konkretnym
    kierunku, jest bezpieczne i zabezpieczone, otwierając sobie
    dowolne/randomowe porty do wyjścia na świat.

    Teraz Ty. Odpalasz SETUP.EXE i podajesz numer seryjny jako unikalne ID w
    tym setup.exe (przeglądarka nie umie/może)...który łączy się z serwerem
    producenta. Tam dostajesz "ticket" i zostaje zestawione połączenie P2P
    (tunelik) pomiędzy SETUP.EXE a rejestratorem, podobnie jak połączenie w
    sieci Torrent, Emule/innych pomiędzy hostami. App na telefonach działają
    podobnie.
    Teraz czaisz?
    --
    Pixel(R)??

  • 50. Data: 2024-08-08 00:42:36
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 07.08.2024 o 08:56, Marek pisze:

    > O nowy sposób "zestawiania" połączenia TCP między peerami za natem bez
    > portfw i bez stałego udziału pośrednika, czego to Chińczyk nie wymyśli....

    No, masz obrazek...podobno pismo obrazkowe, jest lepsze od słowa pisanego...
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb
    /f/fb/Server-based-network.svg/800px-Server-based-ne
    twork.svg.png

    Tu sobie doczytaj:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Peer-to-peer

    A tu Ci cytnę:
    "W sieciach P2P każdy węzeł sieci zwany hostem, czyli komputer
    użytkownika, może jednocześnie pełnić rolę klienta i serwera. W
    najpopularniejszej implementacji modelu P2P, jaką są programy do wymiany
    plików w Internecie, każdy host spełnia rolę serwera, przyjmując
    połączenia od innych użytkowników sieci, oraz klienta, łącząc się i
    wysyłając i/lub pobierając pliki z innych hostów działających w tej
    samej sieci P2P. Wymiana plików jest prowadzona bezpośrednio pomiędzy
    hostami. Sieć P2P charakteryzuje się zmiennością struktury węzłów sieci,
    spowodowaną zmiennością liczby i lokalizacji sieciowej aktualnie
    aktywnych hostów.

    W tym przypadku mamy do czynienia z łączeniem się na dany "slot/ID" bez
    możliwości wyszukiwania. Po prostu, jest tam Twoje miejsce okupione ID,
    zabezpieczone poświadczeniami i tylko tyle. Skomplikowane?
    --
    Pixel(R)??