  • Data: 2014-06-20 06:46:32
    Temat: Re: Jest nowy król niskich szumów na Hi-ISO!
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> wrote:

    > To nie jest takie czarno-białe. Jasne jest że lepsze są większe
    > piksele, nikt raczej nie ma wątpliwości. Problemem jest to, jakie ma
    > być to "minimum". W szczególności, w kontekście zwiększania efektywnej
    > ogniskowej przez kadrowanie (i np. w kontekście taniego, małego i dość
    > jasnego obiektywu).

    Ale także samego zastosowania. W fotografii studyjnej najważniejsze
    są parametry (rozdzielczość, tonalność), które akurat mają najmniejsze
    znaczenie w reporterce/pstrykactwie (czułość, dynamika). Stąd moje
    przeliczenie pomiarów DxO wg ważonej średniej geometrycznej i wag dla
    studia i dla reporterki, korzystające przecież z dokładnie tych samych
    danych dały wyraźnie odmienne wyniki (m.in. przez całkowicie
    przeciwstawne potraktowanie znaczenia rozdzielczości).

    Te same dane, różne wyniki:

    Reporterka:
    https://www.flickr.com/photos/plrecfotocyfrowa/96506
    48839/in/photostream/

    Studio:
    https://www.flickr.com/photos/plrecfotocyfrowa/98226
    62073/in/photostream/

    Rosnące udziały Nikona w rynku reporterskim wspierało m.in. spójne
    podejście do jego potrzeb, w tym duże, nieprzepikselowane matryce (w
    przeciwieństwie np. do podejścia Sony już od czasów a900).

    Z kolei średnie formaty do niedawna były robione wyłącznie pod
    studio (tragiczne Hi-ISO), co też widać na obydwu wykresach.

    Tak więc najpierw należy zapytać o potrzeby grupy docelowej, a
    następnie się do nich dostosować.

    I dlatego tak angażuję się w "edukację" przyszłych klientów. ;-)
    Klient nieuświadomiony zawsze odpowie: "CHCĘ WSZYSTKO! JAK NAJWIĘCEJ!" :))
    Więc jak ma do wyboru 2, 3, 5 razy więcej pikseli, to bierze więcej!
    (to samo z zoomami), nie mając świadomości, że to transakcja coś za coś.

    W uproszczeniu komunikat dla fotograficznego ludu mz. powinien brzmieć:
    - "Zasada jest prosta - pikseli im mniej, tym lepiej!"

    Wersja dla nieco bardziej zaawansowanych:
    - "No, chyba że rzeczywiście, na pewno będziesz robić studyjną
    fotografię na naprawdę duży format".

    I najwyższy stopień wtajemniczenia "dla ludu":
    - Ale to wtedy powinieneś raczej pomyśleć o dwóch aparatach -
    każdym wyspecjalizowanym do czego innego".

    Gdyby szanować każdy piksel kadru, to do normalnych zdjęć powinno
    chyba wystarczać od 6 do 12 MPix (luźno rzucam, bo jeszcze żaden
    producent mnie nie usłuchał... :)

    > Reklamy bierzesz za dobrą monetę?

    Oczywiście że nie, ale liczy się to, jakie w towarzystwie 12 MPix FF
    padają hasła ze strony producenta. Przy 36 MPix na APS-C zapewne by już
    nie użyli tych argumentów - sami najlepiej wiedzą, co wyprodukowali -
    tylko pisali by raczej o znakomitym odwzorowaniu najdrobniejszych
    szczegółów (z przemilczeniem, że tylko w studyjnym świetle i ostrą,
    czystą stałką, bez filtrów).

    > Teoretyczne wywody pomijam, być może mają one znaczenie, być może nie,
    > jeśli mają to w jakimś stopniu, ale nie są one istotne, jeśli my tych
    > MPix potrzebujemy.

    Jeśli my tych MPix naprawdę potrzebujemy, to w ogóle inna rozmowa! :)
    Technika, samo życie, to sztuka kompromisów: coś zyskamy, ale
    jednocześnie zawsze coś stracimy - dla prawidłowej decyzji wystarczy
    zatem rozumieć zależność i określić priorytety.

    [...]
    > Pisanie o "ślepych" np. pomiarach w kontekście zdjęć wydaje mi się
    > nieco nieodpowiednie. Ale może to tylko ja.

    Oczywiście tu w znaczeniu ślepej próby. Ale miałem kiedyś dłuższą
    wymianę korespondencji z niewidomym nt. fotografii - wszystkiego był
    bardzo ciekaw. :)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]