  • 11. Data: 2009-06-05 20:04:04
    Temat: Re: Jakość druku z plujki
    Od: Kryhu <k...@p...pl>

    Czornyj pisze:

    Hej

    > Zarówno z drukarki, jak i z minilabu można uzyskać w pełni
    > przewidywalne, powtarzalne i dające się kontrolować rezultaty.
    > Wszystko jest kwestią umiejętności osoby, która obsługuje urządzenie i
    > jakości użytych materiałów.

    Jaki lab w takim razie możesz z czystym sumieniem polecić?
    Lokalizacja nie ma znaczenia, byle działali również wysyłkowo.
    Cena jest również istotna ale bez przesady, jestem skłonny zapłacić
    więcej ale materiał dla klienta ma być taki jak na skalibrowanym monitorze.
    Chciałbym ściągnąć aktualny profil i przygotować ze 200-300 odbitek
    ~14x21 do wysłania.
    --
    Pozdro
    Kryhu

  • 12. Data: 2009-06-05 22:27:49
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Paweł W. wrote:
    > Jak zobaczyłem wydruk z plujki, to się na prawdę miło zdziwiłem.

    Zapewne zdjęcia były dość proste do druku - zawierały dużo szczegółów i
    popularny zestaw kolorów. Takie owszem wychodzą całkiem nieźle z plujek.
    Spróbuj drukować wściekłe czerwone i delikatne przejścia tonalne to od
    razu zobaczysz mocną różnicę.
    Żeby nie było mam kilkanaście zdjęć (te same i różne ujęcia) z różnych
    plujek canona - od tych po dwie stówki do tych z serii pro cośtam pewnie
    znacznie droższych - niestety też nie dają rady.

    > Mam
    > kilka zdjęć z kiosku (wydruk termosublimacyjny), mam kilka z labu Kodaka
    > (twierdzą, że daje to lepszą jakość niż termosublimacyjna z kiosku), ale
    > ja nie potrafię się dopatrzyć różnic między tymi trzema metodami.

    Zależy to przede wszystkim od zdjęcia.
    Przesłać Ci takie wredne, które pokazuje jak drukarki sobie nie radzą?

    > A co
    > najwazniejsze, to to, że z plujki możesz mieć odbitki A4, a z droższej
    > nawet A3. Odbitki 10x15 z plujki czy termosublimacyjnej raczej się nie
    > opłacają.

    Opłacają. Są nawet najtańsze.
    Przekalkulować Ci to? Nie liczę sprzętu, bo komputer i drukarkę ma się i
    tak do innych celów. Taka pixma 4300 to koszt dwóch i pół stówki (nowa w
    sklepie) więc też nie jest to jakieś halo.
    Atrament kupiłem raz hurtem na allegro w cenie 14zł za komplet tuszy (trzy
    kolory i dwa czarne). Od ręki na sztuki, na miejscu w Krakowie mam za
    3,5zł/pojemnik (niezależnie który). Podaję ceny bez chipów - je można
    przełożyć oczywiście.
    Na takim komplecie wydrukujesz kilkaset zdjęć. Ile dokładnie nie wiem, bo
    drukuję poza tym płyty, normalne dokumenty i wiele innych rzeczy. Do
    każdego kompletu atramentów dostałem 50 pak papieru 10x15 gratis, przy
    pierwszym komplecie tuszy poszły mi wszystkie te ekstra papiery.
    Papier na allegro nie jest drogi. Pierwsza z brzegu aukcja - 10x15
    100sztuk za 10zł. powiedzmy pełnych zdjęć niech starczy na 250 sztuk i
    masz 34zł za tyle zdjęć. Za odbitkę wychodzi więc 0,136 zł czyli niecałe
    14gr. Jak liczyłem kiedyś przy hurcie 1000szt. to za odbitkę 10x15
    wychodziło 10gr nawet. Ale jakość jest oczywiście niższa i to widać mocno.
    Trzeba też dobrać odpowiedni papier. U mnie najlepszy okazał się ten
    noname co to dostałem go do atramentu gratis.

    > Najtaniej jest zamówić przez internet, szczególnie jeśli
    > zamawiasz powyżej 100szt. Jest to najtaniej i jakość jak dla mnie bardzo
    > podobna do tych, które mam normalnie z labu.

    Ale nie jest najszybciej.
    W labie jakość jest znacznie lepsza. Możesz wybrać papier lepszy i gorszy.
    Ostatnio modny jest papier perłowy (tak się nazywa). Jakość robi wrażenie
    :) Jest też papier nazywany "jedwabistym", też jest niezły. Do
    atramentówek jednak tylko mat/semiglossy/glossy.

    > Oczywiście wszystko zależy od tego, jak wysoko stawiasz poprzeczkę i jak
    > wrażliwe są twoje oczy na kolory.

    Przekleństwo.

    d.

  • 13. Data: 2009-06-05 22:34:37
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Czornyj wrote:
    > Współczesne atramentowe drukarki pigmentowe oferują najdoskonalszą pod
    > każdym względem jakość wydruku. Kontrastowość, paleta, detal,
    > powtarzalność, różnorodność podłoży - na każdym wymienionym polu
    > atramenty leją dupsko pozostałym wymienionym technikom. Przy wydrukach
    > z najnowszych Epsonów 7900/9900 - będących obecnie chyba najlepszymi
    > ze znanych mi drukarkami na świecie - powiększenia z minilabu czy
    > termosublimacji to nędzne popierdułki.

    A to ciekawe.. Oglądałem się tylko za canonami i jak dla mnie są bardzo
    nędzne w wielu szczegółach, gdzie dobry lab sobie radzi.
    Oczywiście widywałem z labu spierniczone zdjęcia koncertowo. Koledze
    naświetlili wszystko na żółto i oczywiście wziął bo co miał powiedzieć?

    Na jakim papierze drukujesz?
    Jaki masz zestaw tuszy?

    > Slajd rzucony na ścianę w całkowicie zaciemnionym pomieszczeniu to już
    > z oczywistych względów zupełnie inna broszka i tego nie da się
    > osiągnąć za pomocą jakiejkolwiek technologii polegającej na drukowaniu
    > zdjęć na papierze - po prostu z odbitki nie da rady wykręcić takiego
    > kontrastu.

    Slajd to zupełnie inna forma prezentacji. Owszem jest całkiem niezła, ale
    wyjątkowo nieporęczna i nieprzenośna, a materiały są wyjątkowo drogie i
    pozostają ciągle analogowymi. No nic - tak czy siak póki co jest to i tak
    o wiele tańsze niż projektor FullHD plus taki laptop, a tam i tak lepiej
    jakoś nie będzie, jedyne co że wygodniej bo cyfrowo. Chętnie pozbył bym
    się już całego analogowego badziewia, kopania się z skanowaniem, żeby coś
    zrobić z zdjęciem i jakkolwiek obrobić sensownie.

    d.

  • 14. Data: 2009-06-05 22:38:44
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    dominik pisze:

    > Zależy to przede wszystkim od zdjęcia.
    > Przesłać Ci takie wredne, które pokazuje jak drukarki sobie nie radzą?
    Nie, ale mógłbyś przysłać profil ICC, albo coś w tym stylu - mam Pixmę
    IP3600.

    Właśnie z jednym walczę - brakuje mi zieleni w prawym górnym rogu
    zdjęcia. Właśnie zastanawiam się, czy jest to kwestia kalibracji, czy
    takie wredne zdjęcie, bo na innych jakoś wielkich przekłamań w stosunku
    do monitora nie widzę. Ale ja już wcześniej mówiłem, że jestem mało
    wrażliwy na kolory.
    http://images46.fotosik.pl/138/ff38dcb12e75cf8a.jpg

    Albo mój monitor dodaje tej zieleni :/

    > Opłacają. Są nawet najtańsze.
    > Przekalkulować Ci to?

    Dzięki za kalkulację. Kalkulowałem sobie wg. trochę innych cen i też mi
    wyszło trochę taniej, jeśli chodzi o druki w większych formatach, ale
    10x15 to mi wychodziło tak sobie (chociaż można zmieścić 4 zdjęcia na
    jednym papierze A4). Fajnie, że jest aż tak tanio. Chociaż 10x15 to nie
    za bardzo mi się chce drukować. Wolę jednak większe.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    pawelek_79
    poczta.onet.pl
    Znany także jako Pawel_W: pawel79w[Shift+2] gmail.com

  • 15. Data: 2009-06-05 22:56:46
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Czornyj wrote:
    > Dwa razy więcej to niestety cholernie optymistyczne założenie.
    > Drukarki statystycznie zżerają 1ml tuszu na jedno powiększenie A4 -

    Ile? Jak sobie tak policzę - 15ml x 4 pojemniki x 4 odbitki 10x15 (czyli 1
    x A4) i mi wychodzi 240 odbitek 10x15. W sumie to by się zgadzało.
    Czarnego jest w sumie więcej, a i chyba najwięcej idzie na zdjęcia.
    Wobec tego te moje 250 arkuszy podane dla Pawła na jednym komplecie są
    całkiem realne.

    Oczywiście 4,5zł za A4 to pewnie korzystając z tuszu oryginalnego. Przy
    zamiennikach koszt ten jest znacznie mniejszy. Od ręki każdy kolor mam za
    3,5zł w sklepie na miejscu. Zestawami kupowałem po mniej i papier jeszcze
    dorzucali.

    > Zażółcenie papieru świadczy ponoć o tym, że długo leżał niezużyty w
    > kasecie maszyny - żółknie on od kontaktu z powietrzem.

    To w maszynie leży luzem? i owiewa go powietrze? :) Brzegi to bym
    zrozumiał :)

    > Opiekuję się od strony kolorymetrycznej krakowskim minilabem na
    > Mazowieckiej - maszyna chodzi na oryginalnej chemii, jest zawsze
    > linearyzowana i mają tam całkiem niezłą powtarzalność, mogę ich z
    > czystym sumieniem polecić.

    Też mogę polecić jeden lab, ale jest internetowy więc każdy może sobie
    wysłać zdjęcia :)

    d.

  • 16. Data: 2009-06-05 23:04:36
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Paweł W. wrote:
    > Nie, ale mógłbyś przysłać profil ICC, albo coś w tym stylu - mam Pixmę
    > IP3600.

    Moja to IP4300, więc i tak nie podpasuje. Nie robiłem szczególnej
    kalibracji - kilka prostych machnięć tylko i wyłącznie do podobieństwa
    monitora. Z założenia wydruki z tej drukarki nie są do celów jakościowych
    od tego to tylko lab.

> [...]
    > takie wredne zdjęcie, bo na innych jakoś wielkich przekłamań w stosunku
    > do monitora nie widzę. Ale ja już wcześniej mówiłem, że jestem mało

    Wiesz bardziej mi się wydaje to być żółtawo-zielone. To jest owszem kolor
    dość daleki od składowych i problem może być, ale i tak masz tam jakieś
    szczegóły. Mnie najbardziej bolą przekłamania na przejściach tonalnych -
    są po prostu maczki, paćki i inne mniej przyjemne efekty.

> [...]
    > jednym papierze A4). Fajnie, że jest aż tak tanio. Chociaż 10x15 to nie
    > za bardzo mi się chce drukować. Wolę jednak większe.

    To i tak jest kalkulacja dla wymiennych kartridży. Jeszcze taniej wychodzi
    dla systemu ciągłego zasilania, ale tu trzeba mieć przerób. Osobiście
    drukuję po kilkaset zdjęć w razie potrzeby - na szybko :)

    Wyjątkowo fajnie na canonku cieszą naklejki i miniobrazki z pinholów. Tam
    i tak nie ma wielu szczegółów, spore iso, a obrazek w ręce cieszy bo na
    monitorze, zaraz mnie jakieś piksele gryzą po oczach ;')

    d.

  • 17. Data: 2009-06-05 23:32:27
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-06-06 01:04:36 +0200, dominik <n...@d...kei.pl> said:

> [...]
    > kalibracji - kilka prostych machnięć tylko i wyłącznie do podobieństwa
    > monitora. Z założenia wydruki z tej drukarki nie są do celów

    No i masz całkiem prawdopodobną odpowiedź, dlaczego osiągasz przeciętne
    efekty. Brak kalibracji + tanie tusze HGW jakiego pochodzenia + tani
    papier. Efekty nie mogą być inne, jak... tanie.

    de Fresz

  • 18. Data: 2009-06-06 00:05:49
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    de Fresz wrote:
    > No i masz całkiem prawdopodobną odpowiedź, dlaczego osiągasz przeciętne
    > efekty. Brak kalibracji + tanie tusze HGW jakiego pochodzenia + tani
    > papier. Efekty nie mogą być inne, jak... tanie.

    Zdecydowanie masz rację co do przeciętności efektów - nie jest to
    mistrzostwo. Na tanich tuszach + tanim papierze nie jest wcale jakoś
    bardzo gorzej - wręcz różnica jest żadna. Do drukarki dostałem na początku
    w końcu oryginalne tusze i jakiś demo papier canona.
    Zresztą canon na swoje europejskiej stronie pozwala na wydruk dowolnego
    zdjęcia i wysłanie do siebie - wydrukowałem z wszystkich modeli - drukują
    niby na swoim papierze który jest jakiś mega i drogi. Oczywiście na
    oryginalnych tuszach. Efekt jest niemalże identyczny. Dzięki temu testowi
    poleciałem do sklepu i kupiłem drukarkę... najtańszą plujkę z tych które
    testowałem. Nawet jeden pojemnik więcej atramentu nie dał jakiejś super
    przewagi.
    Drukarkę mam więc do przeciętnych zdjęć. Jak mam dać komuś odbitkę to
    drukuję i daję - większość jest wniebowzięta. Osobiście wolę do labu, bo
    bywa, że zobaczę szlaczek na przejściu tonalnym i mnie to wpienia, w labie
    spierniczone widziałem tylko kolory i rozdzielczość.

    d.

  • 19. Data: 2009-06-06 06:36:04
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

> [...]
    > więcej ale materiał dla klienta ma być taki jak na skalibrowanym monitorze.
    > Chciałbym ściągnąć aktualny profil i przygotować ze 200-300 odbitek

    Jak wspomniałem wyżej - krakowski lab na mazowieckiej 60 jest niezły,
    własnoręcznie ukręciłem sobie profile dla ich papierów i rezultaty są
    w pełni przewidywalne oraz powtarzalne. W tej chwili będę kręcił nowe
    profile, bo Kodak zmienił Endurę - podnieśli dMax czerni (zwiększyli
    kontrastowość), oraz nasycenie karminów, powinny być gotowe do
    pobrania na początku przyszłego tygodnia, jak tylko dotrą do mnie
    wzorce do pomiarów.

    ZTCW ceny mają znośne, realizują zlecenia wysyłkowo. Zaczęło tam robić
    sporo fotografów ślubnych (nie tylko z Krakowa) i wydaje mi się, że są
    zadowoleni.

  • 20. Data: 2009-06-06 06:48:47
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

> [...]
    > Oczywiście widywałem z labu spierniczone zdjęcia koncertowo. Koledze
    > naświetlili wszystko na żółto i oczywiście wziął bo co miał powiedzieć?

    Ostatnio używałem Epsona R1800, ale się go pozbyłem, a w tej chwili
    przymierzam się do Epsona 3800. Mam taki służbowy wydruk z tej
    drukarki (piekielnie wredny testowy zestaw zdjęć i klinów dobranych
    przez Atkinsona), który pokazuję wszystkim niedowiarkom wraz z
    analogiczną odbitką minilabu - 3800 niszczy minilab jak psa (Nowsze
    Epsony serii x880, czy nie daj Boże x900 są jeszcze lepsze).
    Oczywiście mam na myśli pracę z dobrym tuszem, przyzwoitym,
    oprofilowanym papierem i świadomym zarządzaniem barwą, ale wogóle nie
    ma porównania.