-
41. Data: 2010-04-23 05:11:38
Temat: Re: Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" żarówki H4 ? (Peugeot Partner)
Od: "Pszemol" <P...@P...com>
"bratPit[pr]" <k...@o...pl> wrote in message
news:hqmkfs$fqq$1@inews.gazeta.pl...
>>>>> takie przewody są dostępne np w serwisach Opla, obniżają napięcie na
>>>>> żarówkach do poziomu nominalnego - efekt żarówki nie świecą słabiej
>>>>> niż wcześniej, a ich żywotność znacznie wzrasta,
>>>>
>>>> Przy 12V będą świecić znacznie SŁABIEJ niż wcześniej przy 14V.
>>>
>>> ale na pewno znacznie?
>>> skoro żarówka jest robiona na nominalne napięcie 12V, po prostu będzie
>>> mieć jasność nominalną, a ta większa jasność wynika po prostu z
>>> przekręcenia napięcia zasilania o więcej niż 10%,
>>
>> Wszystko zależy co porównujesz co czego... :-)
>>
>> Ja przyjąłem założenie że masz konkretny samochód w którym instalacja
>> ma 14V w czasie jazdy i żarówki pracowały przy takim napięciu. Do tej
>> jasności
>> jest już kierowca przyzwyczajony. Jeśli dasz oporniki obniżające napięcie
>> na
>> żarówce do 12V to spowodujesz że żarówki będą świecić słabiej niż
>> świeciły
>> wcześniej.
>
> trzeba zbadać jakie jest rzeczywiste napięcie na instalacji/żarówkach i
> jakie będzie po włożeniu diod/rezystancji,
Dioda krzemowa przy prądzie rzędu 5 amperów da Ci spadek ponad 1V.
Dodatkowo wydzielać się na niej będzie ponad 5W mocy, co zwykle
oznacza że taka dioda musi być w metalowej obudowie i przykręcona
śrubą do jakiegoś radiatora, albo żeby miała jakiś radiator nasuwany
na nią, taki z żeberkami. Inaczej w upalne lato pod maską w silniku
Ci się usmaży półprzewodnik - cudów nie ma... Opornik będzie trwalszy
bo taki 5-10W przeznaczony jest do pracy przy wyższych temperaturach.
Idealny byłby termistor NTC, ale pytanie brzmi - czy warto?
>> Wez tez pod uwage ze zmiana napiecia pracy zarowki BARDZO MOCNO wplywa
>> na ilosc produkowanego przez nia swiatla.
>
> wydaje Ci się, napięcie wpływa mniej na jasność niż na trwałość,
Nie napisałem że wpływa bardziej na jasność - napisałem że wpływa
na jasność, i to wpływa wyraźnie. Jak nie wierzysz to sobie wsadź taką
diodę wraz z pstryczkiem którym będziesz ją zwierał patrząc na snop
światła z żarówek w nocy... Gwarantuję Ci, że 1V zauważysz wyraźnie.
>> Roznica tych 2 wolotow jest
>> znaczna i latwo to przetesowac zanim kupisz oporniki/diode...
>> Po prostu w nocy gdzies w ciemnej okolicy porownauj jak swieca Ci lampy
>> z silnikiem wlaczonym i z silnikiem wylaczonym... Ja roznice widze
>> wyraznie.
>
> bo pewnie masz napięcie z pracującym silnikiem na poziomie 14V a na
> akumulatorze <12,5V,
W mojej hondzie accord napięcie w instalacji nigdy nie sięga 14V.
Oscyluje od 12,1-12,3V gdy alternator jest automatycznie odłączony
do około 13,5V gdy alternator pracuje i ładuje akumulator.
>> Problem z typowymi zarowkami halogenowymi jest taki, ze one i tak przy
>> 14V swieca slabo w porownaniu z np. zarowkami HID, wiec jeszcze dodatkowe
>> oslabienie ich swiecenia oznacza dalszy spadek jasnosci - nie wiem czy
>> sie oplaca - ja wolalbym je jednak czesciej wymieniac ale lepiej widziec.
>>
>> A co do argumentu ze producent robi je dla napiecia nominalnego 12V...
>> To akurat jest dosyc mylace zalozenie - naopiecie nominalne 12V oznacza
>> tylko tyle ze nie jest to zarowka motocyklowa do napiecia nominalnego 6V.
>> Kazdy producent wie, ze w instalacji samochodowej o nominalnym napieciu
>> 12V rzeczywiste napiecie jest znacznie wieksze i przewaznie jest > 13V.
>> I do pracy przy takim napieciu produkowane sa zarowki, nie do pracy przy
>> 12V.
>
> i dlatego robią je nominalnie na napięcie o 10% większe niż 12V,
Więc dyskusja że "i tak robią je na 12V" więc nie ma sensu dawać im 13V
jest nietrafiona...
-
42. Data: 2010-04-27 15:55:43
Temat: Re: Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" żarówki H4 ? (Peugeot Partner)
Od: MarcinJM <m...@i...pl>
Pszemol pisze:
> W mojej hondzie accord napięcie w instalacji nigdy nie sięga 14V.
> Oscyluje od 12,1-12,3V gdy alternator jest automatycznie odłączony
> do około 13,5V gdy alternator pracuje i ładuje akumulator.
12,8V ma aku nominalnie, na jalowym.
13.5V nie jestes w stanie naladowac aku do pelna.
--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl
-
43. Data: 2010-04-28 14:07:03
Temat: Re: Jakie żywotne / "wolno-przepalające się" żarówki H4 ? (Peugeot Partner)
Od: "Pszemol" <P...@P...com>
"MarcinJM" <m...@i...pl> wrote in message
news:hr6qcv$834$1@news.onet.pl...
> Pszemol pisze:
>> W mojej hondzie accord napięcie w instalacji nigdy nie sięga 14V.
>> Oscyluje od 12,1-12,3V gdy alternator jest automatycznie odłączony
>> do około 13,5V gdy alternator pracuje i ładuje akumulator.
>
> 12,8V ma aku nominalnie, na jalowym.
Ale aku nie jest w aucie "na jałowym". Jak go nie ładują a auto jedzie
to zapłon pobiera z niego prąd, zegary, elektronika... Więc nie ma 12,8V.
> 13.5V nie jestes w stanie naladowac aku do pelna.
Czasami widuję 13,9, ale powyżej 14 nie widziałem. Więc albo
mój woltomierz wtykany do gniazdka zapalniczki przekłamuje
o te kilkaset miliwoltów albo hondzie nie zależy na ładowaniu
do pełna... W każdym razie alternator fluktuuje i nie ładuje aku
cały czas: włącza się i wyłącza.