    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Mon, 28 Jan 2013 02:19:36 -0800 (PST)
    Subject: Re: Jakie typowanie jest najlepsze i dlaczego statyczne?
    From: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    W dniu niedziela, 27 stycznia 2013 22:28:51 UTC+1 użytkownik Wojciech Muła napisał:

    > Ahoj, przeglądam sobie czasem changelogi postgresa, gcc
    > i innych dużych programów i mam nieodparte wrażenie, że
    > spory odsetek błędów nigdy by nie powstał, gdyby program
    > był pisany w języku z silnym systemem typów (czyli nie
    > C/C++).

    A może wystarczy skorzystać z silnego systemu typów w C/C++?

    > Czy znacie publikacje
    > analizujące zależność defektów programów od języka?

    Tak. Ale to nie jest tylko sprawa systemu typów. Ogólnie - im bardziej statyczna jest
    kultura jakiegoś języka, tym mniej błędów można w nim popełnić. A konkretniej -
    popełnić można tyle same, ale zostaną wcześniej wykryte. System typów to tylko część
    - np. system typów zagwarantuje, że w danym miejscu można użyć obiektu tylko
    konkretnego typu, ale nie zagwarantuje, że ten obiekt będzie miał stan właściwy w
    momencie użycia. Bez tego zapewnienia najlepsze co może zrobić język to zamienić
    zachowania niezdefiniowane na zdefiniowane wyjątki - i to jest jedyny "sukces" Javy w
    tej dziedzinie. Piszę "sukces", bo z punktu widzenia poprawności nie jest to żaden
    postęp.

    Tak, wybór języka ma wpływ na ilość bugów, które znajdą się w końcowym produkcie.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com