  • Data: 2013-01-29 10:38:44
    Temat: Re: Jakie typowanie jest najlepsze i dlaczego statyczne?
    Od: "M.M." <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu wtorek, 29 stycznia 2013 09:44:11 UTC+1 użytkownik Maciej Sobczak napisał:

    > Ale można to zagadnienie łatwo przetransformować: zdefiniujmy zbiór
    > cech, jakich oczekujemy od języka pod kątem wsparcia dla pisania
    > poprawnych programów i kolejno odkreślając checkboksy porównajmy
    > parę języków.
    Intuicyjnie zgadzam się z Tobą, jednak sama intuicja jakoś mnie nie
    zadowala. Dla większości cech można podać argumenty za i przeciw. Obawiam
    się, że jeśli nie wskażemy sposobów pomiarów, to będziemy mogli dyskutować
    bez końca.

    Weźmy np. takie wielodziedziczenie. Ktoś powie że niebezpieczna konstrukcja.
    Drugi ktoś się rąbnie gdy będzie musiał wklepać kod, jakiego by nie
    musiał wklepywać, gdyby miał wielodziedziczenie.

    > Nie trzeba pisać żadnego programu, żeby to wykonać, wystarczy
    > analiza specyfikacji, idiomów, itd.
    Do pewnego stopnia masz rację, to wystarczy. W przypadku czy kod
    maszynowy, czy asembler, czy język wysokopoziomowy każdy się zgodzi.
    Natomiast w przypadku bardziej szczegółowych cech chyba panuje
    zgoda wśród programistów?

    > Takie porównania były robione i regularnie są robione chociażby przez
    > branżę safety-critical.
    Nie wiem jak oni to robią. Biorą zestaw cech i głosuje kilka osób w jakim
    stopniu dana cecha wpływa na poprawę bezpieczeństwa języka? Ja bym
    się bał że tacy ludzie ulegają wpływom, może ma to jakiś charakter
    marketingowy?

    > Hint: Java jest na rynku od +15 lat. Żaden system sterowania czymkolwiek
    > istotnym (samoloty? pociągi?) nie został napisany w Javie,
    Po pierwsze nie jestem tego pewny, a po drugie dla mnie nic z tego
    nie wynika. Może javy nie wybiera się do tego typu zadań z zupełnie
    innych powodów? Brak narzędzi na daną platformę, programiści z branży
    lepiej znają C++, ADĘ, czy co tam jeszcze, albo GC w javie może się
    uruchomić gdy urządzenie nie może czekać bo system jest RT?

    > natomiast w C++ owszem. Jest to oczywiście wbrew wszelkim rynkowym
    > tendencjom, ale skoro jest wbrew, to tym bardziej istotne są powody,
    > żeby tak było.
    Jeden z moich systemów co prawda nie może zabić ani urwać ręki, ale
    zęby może wybić, może nieźle nastraszyć, albo zdemolować trochę
    drogiego sprzętu. Napisany jest w C++. Gdyby był napisany w Javie,
    myślę, żeby działał tak samo. Wybór podał na C++ i asmebler (a
    przed chwilą pisałem że asembler jest niebezpieczny!) , bo mieliśmy
    większe doświadczenie w tych językach.

    Tak czy inaczej, muszą być sposoby pomiaru, bo inaczej ciężko się
    przekonywać.