  • Data: 2013-01-30 19:58:00
    Temat: Re: Jakie typowanie jest najlepsze i dlaczego statyczne?
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 30/01/2013 09:12, Maciej Sobczak wrote:

    > Niezależnie od wybranej metody, coś będzie trzeba policzyć. :-)

    No chyba że metoda jest "po uważaniu".

    > Może ci sami goście, którzy potem będą tego języka używać?

    Są dwa problemy. Pierwszy teoretyczny: skoro nie wiadomo jaki język
    zostanie wybrany, to nie wiadomo, kto będzie go używać. Bo np. w
    zależności od wybranego języka będzie go używać ten, co go zna.

    W praktyce oczywiście często jest tak, że najpierw są ludzie, a potem
    jest projekt - np. dany program zaczyna tworzyć firma, która wcześniej
    istniała i kogoś tam zatrudnia. Ale w związku z tym pojawia się
    praktyczny problem taki, że ci ludzie i tak wybiorą to, co znają i czego
    używa się w firmie, i cała zabawa z chekboxami nie ma zabawy, bo zawsze
    da się wybrać takie, żeby wygrało to, co ma wygrać.

    > Coś jak z wyborem samochodu na flotę firmową - siadamy, piszemy wymagania,
    > rozglądamy się po rynku, liczymy checkboksy.

    Nieco chybiona analogia, bo jak ktoś potrafi prowadzić jeden samochód,
    to potrafi prowadzić każdy samochód.

    > Hasła do gugla: language assessment for safety critical
    >
    > Całkiem ciekawe rzeczy wyskakują już na pierwszej stronie.

    Ostrożnie z takimi radami, bo każdy żyje w swojej guglowej bańce i każdy
    widzi co innego jak wpisze.

    Mnie na przykład na to hasło nie dało na pierwszej stronie żadnych
    linków o porównywaniu języków, czy to checkboxamiczy inaczej (z
    wyjątkiem jakiegoś jednego artykułu za paywallem), natomiast grzebiąc
    znalazłem coś takiego:

    http://grouper.ieee.org/groups/plv/HISTORICAL-LINKS/
    Derek%20Reinhardt%20MSc%20SCSE%20Thesis%20%28Release
    %20Version%29.pdf

    Ten schemat GSN jest od biedy jakimś odpowiednikiem checkboxów, ale jak
    się popatrzy na opis GSN pod
    http://www.goalstructuringnotation.info/documents/GS
    N_Standard.pdf, to
    można znaleźć takie zdanie:

    "0.4.12 It is important to recognise that GSN simply provides a means of
    documenting an asserted argument. The use of GSN itself does not
    establish the truth of that argument."

    I tyle na ten temat.

    > Dlaczego i dlaczego? I to są właśnie te checkboksy. Określamy wymagania i wybieramy
    z dostępnych możliwości.

    Real time i safety critical to nie to samo. Kodeki video i gry FPS też
    się pisze w C++, chociaż nie są safety critical. Nie wiem czy istnieją
    systemy safety critical, które nie są systemami czasu rzeczywistego,
    teoretycznie jestem sobie w stanie to wyobrazić (jakieś obliczenia
    inżynieryjne?), ale w praktyce nie wiem jak jest.

    > Ale rzutuje na możliwość efektywnego zrealizowania projektu.

    Wiele rzeczy może na to wpływać (np. to, czy się akurat zatrudnia ludzi
    znających dany język), ale nijak ma się to do tematu "czy w jednych
    językach popełnia się więcej błędów niż w innych".

    > Poza tym, w takich dyskusjach zwykle pada argument (aż dziw, że nie padł)
    > o RT Java. Podobno problem nienadawania się tam znika, ale o faktycznie
    > zrealizowanych systemach nie słyszałem.

    Nie znam, to się nie wypowiadam.