-
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!newsfeed.neostrada.pl!n
emesis.news.neostrada.pl!atlantis.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl!not-for-m
ail
From: Wiesław Bicz <o...@o...pl>
Newsgroups: pl.sci.inzynieria
Subject: Re: Jakie mosty i przyczółki dla terenów zagrożonych powodziami
górskimi? (długawe)
Date: Sun, 28 Jun 2009 18:19:03 +0200
Organization: TP - http://www.tp.pl/
Lines: 44
Message-ID: <h285a7$941$1@atlantis.news.neostrada.pl>
References: <a...@g...googlegroups.com>
NNTP-Posting-Host: hru163.internetdsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: atlantis.news.neostrada.pl 1246206087 9345 79.188.202.163 (28 Jun 2009
16:21:27 GMT)
X-Complaints-To: u...@n...neostrada.pl
NNTP-Posting-Date: Sun, 28 Jun 2009 16:21:27 +0000 (UTC)
User-Agent: Thunderbird 2.0.0.22 (Windows/20090605)
In-Reply-To: <a...@g...googlegroups.com>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:24607
[ ukryj nagłówki ]bynio pisze:
> Oglądając filmy i foto ze skutkami powodzi zauważyłem, że bardzo
> często spływające rzekami górskimi gałęzie, drzewa i inne rzeczy
> zatrzymują się na mostach, kładkach i innych małych przeprawach
> tworząc zaporę, spiętrzają wodę, a ta z dużym przyspieszeniem podmywa
> i niszczy przyczółki co skutkuje takim czy innym osunięciem się
> konstrukcji po utracie podparcia.
> Dotyczy to raczej starszych przepraw ale i parę nowszych poległo - w
> samej kotlinie Kłodzkiej już ponad 50.
> Nic nie jest tak ważne do dalszego życia i funkcjonowania jak właśnie
> mosty i mostki.
> Trzeba je jakoś odbudować.
> Obawiam się , że weźmie się jakieś gotowce i odbuduje tak jak mniej
> więcej budowano do tej pory. Bo taniej, bo prościej, bo brak wiedzy
> lub wyobraźni.
>
> Teraz problem do dyskusji:
> Jakie cechy konstrukcyjne i użytkowe powinny mieć przeprawy (nawet
> malutkie) w takich zagrożonych miejscach by w przypadku podobnych
> zjawisk ostały się jak najdłużej i nie stanowiły wówczas zapór jak to
> zazwyczaj teraz wygląda.
> Jak sprytnie można zabezpieczyć same przyczółki przed zniszczeniem?
>
> Chodzi mi o ogólne założenia.
>
> Mam na myśli kształt dolotu, sposób odchylenia strugi przed
> przyczółkami, kształt krawędzi mostu, może "kładzione" poręcze na czas
> powodzi i takie różne pomysły. Pewnie coś takiego jest na świecie a
> może i u nas?
> Kieruję to zagadnienie do grup gdzie jest sporo bystrych ludzi, pomimo
> tego, że nie każdy jest inżynierem ;-)
Nie tak dawno czytałem, że w Niemczech położono pierwsze małe mosty,
wykonane z materiałów kompozytowych, które są na tyle lekkie, że w razie
zagrożenia powodzią można je przy pomocy niezbyt dużego dźwigu usunąć z
koryta rzeki, a pewnie i uczynić zwodzonymi. Ponoć są one też trwalsze
od betonowych czy stalowych i mają jeszcze kilka innych zalet.
Wydaje mi się, że to może być jakiś sposób na uniknięcie zniszczeń
przynajmniej dla niektórych terenów.
W. Bicz
Następne wpisy z tego wątku
- 28.06.09 19:10 Robert Tomasik
Najnowsze wątki z tej grupy
- Zapora Stronie Śląskie cd
- Filtr do pompy ruskiej
- Wyważanie kół rowerowych
- Belka
- Precyzyjne cięcie opony samochodowej
- Nieparzyste dmuchanie
- Klej "samopoziomujący"
- Kocioł CO po raz kolejny
- zapora Stronie Slaskie
- powodz
- Nie atom tylko fotowoltanika i elektroliza
- Test samoodkręcania nakrętek
- Budowlańcy pomóżcie
- wyciskanie/odlewanie hdpe. Co ma sens?
- Pomysł na czujnik przeciążenia siłownika.
Najnowsze wątki
- 2024-11-24 Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
- 2024-11-22 OC - podwyżka
- 2024-11-22 wyszedł z domu bez buta
- 2024-11-22 Bieda hud.
- 2024-11-24 DS1813-10 się psuje
- 2024-11-23 Białystok => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-11-23 Szczecin => QA Engineer <=
- 2024-11-23 Warszawa => SEO Specialist (15-20h tygodniowo) <=
- 2024-11-22 Warszawa => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=
- 2024-11-22 Warszawa => Senior Account Manager <=
- 2024-11-22 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-11-22 Warszawa => DevOps Specialist <=
- 2024-11-22 Kraków => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2024-11-22 Warszawa => Infrastructure Automation Engineer <=
- 2024-11-22 Warszawa => Presales / Inżynier Wsparcia Technicznego IT <=