eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaJakie mosty i przyczółki dla terenów zagrożonych powodziami górskimi? (długawe)Re: Jakie mosty i przyczółki dla terenów zagrożonych powodziami górskimi? (długawe)
    From: Wiesław Bicz <o...@o...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Jakie mosty i przyczółki dla terenów zagrożonych powodziami
    górskimi? (długawe)
    Date: Sun, 28 Jun 2009 18:19:03 +0200

    bynio pisze:
    > Oglądając filmy i foto ze skutkami powodzi zauważyłem, że bardzo
    > często spływające rzekami górskimi gałęzie, drzewa i inne rzeczy
    > zatrzymują się na mostach, kładkach i innych małych przeprawach
    > tworząc zaporę, spiętrzają wodę, a ta z dużym przyspieszeniem podmywa
    > i niszczy przyczółki co skutkuje takim czy innym osunięciem się
    > konstrukcji po utracie podparcia.
    > Dotyczy to raczej starszych przepraw ale i parę nowszych poległo - w
    > samej kotlinie Kłodzkiej już ponad 50.
    > Nic nie jest tak ważne do dalszego życia i funkcjonowania jak właśnie
    > mosty i mostki.
> [...]

    Nie tak dawno czytałem, że w Niemczech położono pierwsze małe mosty,
    wykonane z materiałów kompozytowych, które są na tyle lekkie, że w razie
    zagrożenia powodzią można je przy pomocy niezbyt dużego dźwigu usunąć z
    koryta rzeki, a pewnie i uczynić zwodzonymi. Ponoć są one też trwalsze
    od betonowych czy stalowych i mają jeszcze kilka innych zalet.

    Wydaje mi się, że to może być jakiś sposób na uniknięcie zniszczeń
    przynajmniej dla niektórych terenów.

    W. Bicz