  • Data: 2013-11-11 22:43:06
    Temat: Re: Jaki serwer
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Andrzej P. Wozniak napisał:

    > Pomysł mieli niekiepski, bo taki sam jak dla ogólnej wyszukiwarki, czyli
    > tekstowe reklamy kontekstowe. Kiepska okazała się jego realizacja, bo:
    > - Zezwolili na spamowaniei inne śmieci, ale ich nie usuwali. [...]
    > - Internet jako całość dynamicznie się zmienia, [...]

    Realizacja była kiepska, ale z innej przyczyny. Bo nie ograniczyli się
    do eksploatacji zasobów (przejęte zasoby archwalne, na bieżąco się
    rozszerzające), tylko dołożyli bramkę, która nikomu do niczego nie była
    potrzebna. Jeśli z czymś to bym miał porównać, to z wyszukiwarką patentów.
    Przeciez przez googla nie można niczego opatentować, a przeglądać bazę
    można. Tu by mogło być tak samo. Chętnych do szukania w archiwach Usenetu
    było wtedy więcej niż piszących przez Google Groops. I dalej tak jest.

    > Własne serwery nie były problemem, póki miały admina i dział abuse.

    Nie mówię, że był. Wręcz przeciwnie, każdy kolejny dobry serwer, to rzecz
    porządana. Problem był, gdy się nagle zwinęły (z tego problemu wziął się
    ten wątek).

    > Problemem był brak wyraźnego odróżnienia między portalowymi forami
    > a grupami dyskusyjnymi, co wprowadzało w błąd mało zaawansowanych
    > użytkowników -- stąd częste wówczas uwagi "To nie jest forum na
    > Onecie".

    Ale to problem głównie, że tak powiem, wychowawczy. "Mało zaawansowanemu"
    czasem wsystrczyło raz powiedzieć i już wiedział. Tu akurat trafiło się
    nam jedno chamidełko, ale to raczej wyjątek niz reguła. Zwykle nie było
    tak źle.

    > Z punktu widzenia świadomości Zwykłych Użytkowników (TM) już jest
    > problem, bo ignorancja rośnie.

    To "wytrzymywanie" odnosi się do sytuacji istnienia możliwości korzystania
    z Usenetu inaczej niż przez port 119. Ja sądzę, że nie wytrzyma długo,
    wkrótce to się skończy. I im szybciej, tym lepiej.

    > Wyjaśnię na przykładzie Wikipedii. Wśród polskich wikiladminów od dawna
    > panuje ucinanie rzeczowej, ale rozbudowanej dyskusji argumentem "Tu nie
    > grupy dyskusyjne". W ślad za tym uznano (wbrew dowodom z wyszukiwania),
    > że linki z www (nawet do durnego amatorskiego portaliku) są bardziej
    > wartościowe niż linki z Usenetu

    A czy aby to nie jest tak, że kiedyś się podawało Message-ID i było wiadomo,
    co z tym robić? Wpisywało się jak nie w czytnik, to w dejanews, a w końcu
    w google. A teraz? Nie wiedzą, nie mają gdzie wpisać.

    > Wydaje mi się, że z wyłączeniem archiwum byłby duży problem, bo drugiego
    > takiego nie ma.

    Jeśli nie będzie żadnego, to jakiś problem? No, serwery archiwizujące są,
    jak ktoś umie poszukać, to coś tam znajdzie, może prędzej niż w Google.

    > A dyskusje nie tyle się zlikwiduje, co zintegruje z innymi usługami G+.

    Zintegruje się Google Groups, a nie Usenet. Tego przecież jak do tej pory
    nikt z niczym nie zintegrował.

    --
    Jarek