  • Data: 2010-12-21 19:04:53
    Temat: Re: Jaki j?zyk - ceny?
    Od: Wojciech Jaczewski <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Mariusz Kruk wrote:

    > Czy ja gdzieś pisałem, że nigdy nie należy optymalizować? Owszem, jeśli
    > ktoś wszystko sortuje bąbelkowo, bo inaczej nie umie i nie jest w stanie
    > zrozumieć, że można inaczej, zapewnie w życiu nie napisze kawałka
    > dobrego kodu. Tego oczywiście nie neguję. Ale już zastanawianie się nad
    > kolejnością porównań żeby zyskać kilka procent szybkości przy sortowaniu
    > kosztem zaciemnienia kodu będzie miało sens tylko w pewnych konkretnych
    > przypadkach.

    Akurat sortowanie nie jest chyba dobrym przykładem, bo mało kto rezygnuje ze
    skorzystania z funkcji bibliotecznej. Zwykle te niewydajne rozwiązania
    powstają dla mniej książkowych problemów.

    > Ano właśnie.

    I tu jest właśnie ciekawostka... Rzeczywistość pokazuje nam oprócz programów
    szybkich, oraz niezłych ale nie optymalizowanych intensywnie (czyli
    wolniejszych o np. kilkadziesiąt procent), także wiele programów
    beznadziejnie powolnych. Natomiast przy okazji prawie każdej dyskusji na
    temat praktyki robienia powolnych programów ich obrońcy mówią o 1-5-10-15% o
    które nie warto walczyć.
    Jakby podyskutować na temat wydajności takiej np. Javy z jakimś jej
    miłośnikiem, też zazwyczaj zacznie wywody o tanim sprzęcie i o tym że nie
    opłaca się walczyć o każdy procent wydajności - gdy tymczasem każdy nie-
    zaślepiony miłością do tego języka widzi, że w rzeczywistych programach
    różnice wydajności są kilkukrotne, a nie rzędu pojedynczych procentów.

    Ja staram się po prostu uzupełnić dyskusję na temat wydajności o przypadki o
    których zazwyczaj się przy takiej okazji nie wspomina.