  • Data: 2014-04-19 02:05:01
    Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    XX YY <f...@g...com> writes:

    > glebia ostrosci jest funkcja 4 zmiennych niezaleznych:
    >
    > -odleglosci
    > -ogniskowej
    > -przyslony
    > -krazka rozproszenia.
    >
    > jesli wszystkie te parametzry sa identyczne to niezaleznie od
    > wielkosci matrycy glebia ostrosci bedzie taka sama.

    No wiadomo. Ale takiej sytuacji nie mamy.

    > poniewaz dla duzych matryc przejmuje sie wiekszy krazek rozproszenia ,

    Owszem, ponieważ zakładamy jakieś sensowne i porównywalne wymiary
    zdjęcia (np. w pikselach).

    > to dla pozostalych identycznych 3 parametrow GO dla matrycy wiekszej
    > bedzie wieksze.

    Tak, ale to wniosek całkowicie nam nieprzydatny, ponieważ wtedy kąty
    widzenia obu matryc będą różne, i porównanie nie będzie mieć żadnego
    sensu.

    > i tak przykladowo dla odleglosci 10 m , ogniskowej 17 mm , przyslony 8
    > GO dla matrycy FF bedzie wieksze niz dla kompaktu.

    Tyle że kompakt będzie miał wtedy ogniskową np. 5 mm, a ten, o który
    chodzi, w ogóle żadną, bo takiego szerokiego obiektywu po prostu nie ma.

    > moze nie wszyscy wiedza co to jest funkcja wielu zmiennych i nic w tym
    > zleo nie ma jesli nie wiedza , gdyz nie kazdy musi wiedziec , ale
    > trudno przejsc do porzadku dziennego czytajac calkowicie dyletanckie
    > wypowiedzi .

    :-)

    Dodam jeszcze, że można także nie wiedzieć co to są zmienne zależne. Ale
    czy nic w tym złego (jak i braku rozumienia funkcji wielu zmiennych) to
    nie jestem pewien. Po coś chyba tego uczą w szkole podstawowej, chociaż
    teraz pewnie dopiero w gimnazjum?

    > poniewaz we wzorach na GO ogniskowa wystepuje w wyzczach potegacg niz
    > pozostale parametry moznaby powiedziec - " ogniskowa rzadzi" - ale to
    > tez uproszczenie, tyle ze najblizsze prawdy.

    Tak by było, gdyby ogniskowa (w warunkach sensownych dla porównania) nie
    była zależna od konstrukcji aparatu (wymiarów matrycy). Ale jest zależna
    i w związku z tym to "uproszczenie" jest nieprzydatne. Możesz je
    stosować do jednego aparatu, ale nie do porównań aparatów o różnych
    matrycach robiących zdjęcia w analogicznych warunkach.

    Sensowne uproszczenie jest takie, że "światło rządzi" (a dokładnie
    odwrotność wymiaru liniowego przysłony). I dodatkowo tak jest tylko
    i wyłącznie dlatego, że wiele kompaktów ma (naprawdę) ciemne obiektywy,
    i tam się nie da zmniejszyć już bardziej przysłony (zwiększyć apertury).
    Normalnie, jeśli robimy zdjęcia przy założonej odległości, kącie
    widzenia, ilości światła, i pożądanej jakości (a więc w oderwaniu od
    technicznych parametrów aparatu), to głębia ostrości także będzie stała
    - niezależnie od jakichś matryc, ogniskowych, wielkości krążków danych
    w ?m itp). Po prostu, różne będą ogniskowe, przysłony oraz krążki
    rozmycia, ale wszystko razem da taki sam wynik.
    --
    Krzysztof Hałasa