  • 11. Data: 2012-02-20 12:43:38
    Temat: Re: Jaka plyta i procek o takich parametrach?
    Od: "Chris" <a...@g...pl>

    Jaskiniowiec nabazgrał(a):

    > MSI Z68A-GD80 (G3) 743,40 PLN Do tego procek I5 2400S 2.5GHz 586,00 PLN
    > i juz jest 1330 zl :/ A gdzie RAM (~270 za 4x4GB) i
    > zasilacz(~200-350)... Wychodzi 1800-2000 zl (NETTO!). Kupa szmalu. W
    > AMD byloby to o ok. 500zl tansze.

    GIGABYTE GA-Z68A-D3H-B3 Z68 LGA1155
    GIGABYTE GA-Z68AP-D3 Z68 LGA1155
    MSI Z68A-GD65 (G3) Z68 LGA1155
    MSI Z68A-GD80 (G3) Z68 LGA1155
    MSI Z68A-GD55 (G3) Z68 LGA1155
    MSI Z68A-G43 (G3) Z68 LGA1155

    Z czego co widże to bez problemu można kupić takie na Z68 tylko trzeba
    poczytać o różnicach bo cena od 300 do 740 netto ...

  • 12. Data: 2012-02-20 12:46:06
    Od: "Chris" <a...@g...pl>

    maX nabazgrał(a):

    > Towar kupiony wysyłkowo można zwrócić do 10 dni bez podania przyczyn.
    > Kup tą płytę, przez tydzień chyba zdążysz przetestować wszytkie
    > potrzebne ci funkcje. Jesli nie będzie działać to zwrócisz. Albo
    > popytaj na forach poświęconych serwerom.

    W statnie fabrycznym nowym a nie używanym .. więc tu już zależy od sklepu
    czy uznają czy nie ... trzeba tak otwierać np. folię żeby nie było widać :)

  • 13. Data: 2012-02-20 16:43:12
    Od: Jaskiniowiec <j...@j...jaskinia>

    Dnia 20-02-2012 o 13:43:38 Chris <a...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Z czego co widże to bez problemu można kupić takie na Z68 tylko trzeba
    > poczytać o różnicach bo cena od 300 do 740 netto ...

    To nie do konca tak. Wiem, ze sa tansze na Z68, aczkolwiek albo sa
    okrojone z funkcjonlnosci (brak slotow PCI itp), albo nie wspolpracuja z
    VT-d. Ta powyzsza MSI, ktora podalem, jest typu ATX (nie mini/mikro), ma
    2xLAN i 2xPCI, oraz nawazniejsze - na necie pojawiaja sie testy, ze
    wspolpracuje z IOMMU. Reszta plyt to niewiadoma... GB nie wspolpracuje w
    ogole. Bo u Intela, oprocz procka, chipsetu, wazny jest jeszcze BIOS :)
    Jest jeszcze ASRock o podobnej funkcjonalnosci jak ta MSI, aczkolwiek
    cenowo tez podobnie, wiec wybralem MSI.

    --
    Polska - jak mi kupisz spodnie, zrobie ci loda.
    Chiny - jak mi kupisz loda, zrobie ci spodnie.

  • 14. Data: 2012-02-20 17:45:40
    Od: Jaskiniowiec <j...@j...jaskinia>

    Dnia 20-02-2012 o 13:11:22 maX <a...@i...pl> napisał(a):

    > To właśnie było atutem Z68 że "łączył" funkcje H67 i P67 i można było
    > zarówno overclockować jak i używać integry.

    Przegladajac fora, ludzie pisza, ze po aktualizacjach BIOS na niektorych
    plytach (zazwyczaj tych najdrozszych i nie kazdy producent) z Z68 pojawila
    sie obsluga VT-d, ktora jest w serii Q. Wychodzi na to, ze ten Z86 to taki
    miks wszystkich poprzednich, a poszczegolne funkcjonalnosci zaleza juz
    tylko od producenta plyty, jak zupgraduje BIOS. Przyznam sie szczerze, ze
    cale zycie zwiazany bylem z AMD, wiec te chipsety Intela znam jedynie z
    lektury...

    > Niektóre najnowsze Sandy Bridge są już pozbawione integry (podobnie jak
    > niektóre najnowsze FM1).

    Czyli jeszcze wiekszy balagan :)

    > Bo generalnie to zwykłemu domowemu użytkownikowi jest zbędne. A że Q67
    > jest droższy to raczej oczywiste, zawsze rozwiązania z rynku serwerowego
    > są droższe niż sprzęt SOHO.

    Seria Q to tez raczej SOHO :) Nie spotkalem plyty z Q, by byla dosyc
    rozbudowana. Glownie to mATX.

    > Ten komp do Quick Sync mógłby być nawet na tanim H61 (H61 chyba nie ma
    > ograniczeń odnośnie używania QS).

    > A drugi komp do VT-d to mógłby być AMD albo starsza intelowska podstawka
    > 1156 (pod warunkiem oczywiście że tam jest lepsza sytuacja odnośnie
    > vPro, VT-d, IOMMU).

    Nie, serio - chce to miec na jednym kompie. Po to poniekad uparlem sie, by
    miec i VT-d i dobra konwersje multimediow na jednym sprzecie :)

    > To już trzeba by rozdzielić w zależności od zapotrzebowania (aczkolwiek
    > ram DDR3 jest teraz bardzo tani).

    To fakt, ale moduly 8GB sa malo dostepne :( Bo mimo wszystko wolalbym
    doplacic i miec 2x8 zamiast 4x4. W przyszlosci rozbudowa to mniejszy
    wydatek i mniej klopotow, bo nie trzeba kombinowac, by komus upchnac dwie
    kostki ;)

    > No tak, tu nie można oszczędzić. Aczkolwiek jesli nie używasz
    > zewnętrznej karty graficznej to te kompy brałyby mało energi, zamiast
    > jednego mocnego zasilacza wystarczyłyby dwa słabsze i tańsze.

    Mysle cos w okolicach 500-650W 80+ Bronze/Silver. Tak, zeby bylo na
    przyszlosc, bo a nuz mnie natchnie na jakiegos mocnego Radka ;-)

    Poza tym, w przyszlosci bedzie ~6xHDD (RAIDZ2). Sprzet ma chodzic
    24h/dobe, wiec tu akurat oszczednosci nie bedzie.

    > Ewentualnie można poczekac co wyniknie z VCE z Radeonów 7xxx (lub ich
    > nadchodzącej konkurencji Nvidia Kepler). Gdyby akceleracja kodowania
    > video w nich byłaby równie szybka (lub szybsza) co Quick Sync, to
    > rozwiązałoby to wiele problemów (karty graficzne są niezależne od płyt
    > głównych i wszelkie "fochy" producentów procesorów, chipsetów i płyty
    > głównych nie miałyby znaczenia).

    Zakup planuje najpozniej do konca marca. Gdyby nie to, to moglbym sie
    wstrzymac. Jednakze to, co oferuje Intel, w zupelnosci by mi wystarczylo.

    > Poszukaj testów wydajności kodowania video. AMD jest chyba wolniejsze
    > niż Intele nawet jeśli te nie używają QS, a co dopiero z QS. Pozatym AMD
    > są bardziej prądożerne. To wszystko musisz wziąść pod uwagę przy wyborze.
    > No chyba że zamierzasz sie wspomagac juz istniejącymi kartami
    > graficznymi (mają wspomaganie kodowania poprzez CUDA, APP, OpenCL,
    > DirectCompute) ale jest ono zdecydowanie mniej wydajne niż QS, w dodatku
    > mocno uzaleznione od wydajności karty (na tanich kartach graficznych po
    > włączeniu akceleracji będzie wolniej niż bez akceleracji).

    To co juz wczesniej podales, dalo duzo do myslenia. Fatycznie Intel tutaj
    jest bezkonkurencyjny :)

    > QS v2 ma być w IB, a ten ma być kompatybilny z niektórymi chipsetami od
    > SB (pod warunkiem że jeszcze producent płyty wyda aktualizację biosu
    > supportującą IB):
    > http://pclab.pl/news48853.html
    > A jakie będą różnice względem v1 nie wiadomo.

    Czyli szanse sa, ze IB bedzie hulal na 1155. Nie jest tak zle :)

> [...]
    > Kup tą płytę, przez tydzień chyba zdążysz przetestować wszytkie
    > potrzebne ci funkcje. Jesli nie będzie działać to zwrócisz. Albo popytaj

    Nie da rady - zakup na firme, wiec zapisy konsumenckie tutaj nie maja
    swojej mocy prawnej.

  • 15. Data: 2012-02-21 00:11:55
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Jaskiniowiec" <j...@j...jaskinia> napisał w
    wiadomości news:op.v9znmea8oclw44@acer.opteris.pl...

> [...]
    > miks wszystkich poprzednich, a poszczegolne funkcjonalnosci zaleza juz
    > tylko od producenta plyty, jak zupgraduje BIOS.

    Overclocking i możliwość używania integry jest chyba w każdym Z68. Dopiero
    funkcje serwerowe są dostępne lub nie.

    > Seria Q to tez raczej SOHO :)

    Generalnie tak, ale zwykły uzytkownik będzie raczej zainteresowany H67 lub
    P67. Q67 to w porównaniu do nich niszowa półka.

    > Nie, serio - chce to miec na jednym kompie. Po to poniekad uparlem sie, by
    > miec i VT-d i dobra konwersje multimediow na jednym sprzecie :)

    OK, to była tylko propozycja do rozważenia. Oczywiście 2 kompy wyszłyby
    drożej niż 1, ale niebagatelne jest tu zysk w postaci większej mocy
    obliczeniowej oraz podwojenie ilości gniazd PCI i SATA.

    > Poza tym, w przyszlosci bedzie ~6xHDD (RAIDZ2). Sprzet ma chodzic
    > 24h/dobe, wiec tu akurat oszczednosci nie bedzie.

    Jeśli sprzęt ma chodzic 24/7 to może to oznaczać dodatkowe wymagania. Nie
    wiem czy np. zwykłe dyski mogą działać 24/7. Pomijając że teraz dyski wogóle
    mocno zdrożały.

    > Zakup planuje najpozniej do konca marca. Gdyby nie to, to moglbym sie
    > wstrzymac.

    W takim razie proponuję się wstrzymac jeszcze trochę. Właśnie się okazało że
    Ivy Bridge z Quick Sync v2 nie będą mieć opóźnienia do czerwca, ale wyjdą w
    pierwotnie planowanym terminie czyli kwietniu:
    http://pclab.pl/news48871.html
    A wraz z nimi płyty główne na nowych chipsetach serii x77 (oraz upgrady
    biosów do płyt x67/68 dodające wsparcie dla IB).
    Tu jest zestawienie procków IB wraz z funkcjami które wspierają (vPro, VT-d,
    AES, SIPP) oraz TDP:
    http://pclab.pl/news48813.html
    Pozatym do kwietnia może wyjdą drivery i oprogramowanie wspierające
    kodowanie video VCE w Radeonach 7xxx.

    > Czyli szanse sa, ze IB bedzie hulal na 1155. Nie jest tak zle :)

    Jeśli jednak kupisz płytę na x67/68 to upewnij się że producent wydał/wyda
    bios dodający wsparcie dla IB.

  • 16. Data: 2012-02-21 07:48:20
    Od: "Chris" <a...@g...pl>

    Jaskiniowiec nabazgrał(a):

    > Jest jeszcze ASRock o podobnej funkcjonalnosci jak ta MSI, aczkolwiek
    > cenowo tez podobnie, wiec wybralem MSI.

    Jak masz wybór między MSI i Asrock weż Asrocka, mniej z nim problemów poza
    tym w razie wpadki mają dużo lepszy serwis.

  • 17. Data: 2012-02-21 18:44:23
    Od: Jaskiniowiec <j...@j...jaskinia>

    Dnia 21-02-2012 o 08:48:20 Chris <a...@g...pl> napisał(a):

    > Jak masz wybór między MSI i Asrock weż Asrocka, mniej z nim problemów
    > poza tym w razie wpadki mają dużo lepszy serwis.

    Mala korekta odnosnie mojej poprzedniej odpowiedzi, to
    wyczytalem, ze ASRock i MSI nawet w tanich modelach z Z68 maja obsluge
    VT-d. Na dzisiaj sa to chyba jedyni producenci, ktorzy zaimplementowali to
    na swoich plytach z Z68. ASUS, GB i reszta nie maja nawet w najdrozszych.

    Odnosnie plyt, to biore pod uwage:

    ASROCK Z68 EXTREME4 GEN3 Z68 LGA1155 24MG 555,90 PLN
    ASROCK Z68 PRO3 GEN3 Z68 LGA1155 24MG 317,40 PLN
    MSI Z68A-GD55 (G3) Z68 LGA1155 36MG 490,00 PLN

    (ceny netto)

    Najbardziej sklaniam sie ku ASRock Z68 Pro3 Gen3.

  • 18. Data: 2012-02-21 19:47:00
    Od: Jaskiniowiec <j...@j...jaskinia>

    Dnia 21-02-2012 o 01:11:55 maX <a...@i...pl> napisał(a):

    > Jeśli sprzęt ma chodzic 24/7 to może to oznaczać dodatkowe wymagania.
    > Nie wiem czy np. zwykłe dyski mogą działać 24/7. Pomijając że teraz
    > dyski wogóle mocno zdrożały.

    Na razie mam WD (jakas seria RAID, ale nie Raptory) i o dziwo chodza non
    stop juz trzeci rok :) Niedawno kupilem 3x Seagate 500G gdzie dwa
    wyzionely ducha po 2 tyg. Mialem tez jakiegos WD Green i tez go po chyba
    niecalym roku szlag trafil :D Obecnie dyski to loteria... Ale tym sobie
    glowy nie zaprzatam, bo chwilowo styka to co jest.

> [...]
    > VT-d, AES, SIPP) oraz TDP:
    > http://pclab.pl/news48813.html
    > Pozatym do kwietnia może wyjdą drivery i oprogramowanie wspierające

    Nad tym radkiem pomysle w przyszlosci, jesli okaze sie faktycznie takim
    cudenkiem, jak opisuja.
    U mnie jest taki problem, ze chce to brac na f-re VAT (najpozniej do konca
    marca), a gdy poczekam do kwietnia lub dalej, to mi przepadnie VAT do
    odliczenia... Zamiast teraz wplacac te kilka stowek wiecej do skarbowki,
    wole kupic sprzet po cenach netto, niz pozniej miec nowsze, ale drozsze o
    23%. Wazne, ze w tym co wygrzebalem na dzis, bedzie mozna proca wymienic w
    razie czego i k. graf. dolozyc. W tym Z68 + i5 na razie mam wszystko to,
    czego oczekiwalem, czyli VT-d + wspomaganie kompresji AV + AES +
    zintegrowana grafike, a w plycie 2xPCI + 1xRS232. Wiecej na razie mi do
    szczescia nie potrzebne :) Przydalby sie jeszcze AMT/vPro oraz port EIDE,
    ale najwyzej dysk CF sie po przejsciowce EIDE-SATA lub USB podlaczy.

    No i jeszcze trzeba dodac, ze kazda nowosc kosztuje. Chyba, ze puszcza IB
    po cenach SB, a SB zejdzie mocno w dol. Ale w to watpie, bo na dodatek
    wiosna w PL, to okres komunijny. Spadkow cen spodziewalbym sie dopiero
    gdzies w okolicach czerwca/lata.

    > Jeśli jednak kupisz płytę na x67/68 to upewnij się że producent
    > wydał/wyda bios dodający wsparcie dla IB.

    Cenna uwaga. Jednakze te plyty, ktore wybralem, w specyfikacji maja
    wsparcie dla PCI-Ex v3, czyli pod Ivy Bridge, wiec nie powinno byc (mam
    nadzieje) w przyszlosci problemow.

    Zestaw jaki na ta chwile biore pod uwage to:

    GOODRAM DDR3 4096MB PC1600 CL9 x4
    ASROCK Z68 PRO3 GEN3 Z68 LGA1155 (ew ASROCK Z68 EXTREME4 GEN3 Z68 LGA1155
    lub MSI Z68A-GD55 (G3) Z68 LGA1155)
    PROCESOR CORE I5 2500 3.3GHz LGA1155 BOX (lub 2400 bez S, jak poczatkowo
    zakladalem - roznice w poborze mocy wobec S niewielkie, za to w wydajnosci
    spore)

    Mysle, ze to i tak niezly zestaw, jak na moje potrzeby :)

    Dzieki wielkie za wszelakie uwagi i linki. Bardzo mi pomogly :)
    Jak zakladalem ten watek, to nie mialem pojecia, ze z tym VT-d beda takie
    problemy, jak i z wbudowana grafika. Nie myslalem tez, ze ten QuickSynck
    daje takiego kopa.

  • 19. Data: 2012-02-21 21:29:55
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Jaskiniowiec" <j...@j...jaskinia> napisał w
    wiadomości news:op.v91nwme5oclw44@acer...

    > Na razie mam WD (jakas seria RAID, ale nie Raptory) i o dziwo chodza non
    > stop juz trzeci rok :)

    Jak "RAID Edition" to one mogą tak chodzić.

    > Niedawno kupilem 3x Seagate 500G gdzie dwa wyzionely ducha po 2 tyg.

    Jeśli zwykłe, do domowego kompa, to mogło tak się zdarzyć.

    > Mialem tez jakiegos WD Green i tez go po chyba niecalym roku szlag trafil
    > :D

    W WD akurat kolor jest ważny (do pracy audio-video jest chyba seria Black, a
    ty używałeś "ekologicznego").

    > Obecnie dyski to loteria... Ale tym sobie glowy nie zaprzatam, bo
    > chwilowo styka to co jest.

    Wystarczy tylko przy kupnie popatrzeć które mogą pracowac w warunkach 24/7

    > Nad tym radkiem pomysle w przyszlosci, jesli okaze sie faktycznie takim
    > cudenkiem, jak opisuja.

    Oczywiście, dopiero jak pojawią się drivery i oprogramowanie wspierające w
    nich kodowanie video.

> [...]
    > czego oczekiwalem, czyli VT-d + wspomaganie kompresji AV + AES +
    > zintegrowana grafike, a w plycie 2xPCI + 1xRS232. Wiecej na razie mi do

    Oczywiście, pozatym zawsze można potem sam procesor wymienić na IB,
    zostawiając resztę klocków. Gorzej z płytą główną bo to podstawa kompa, choć
    nie wiem czy chipsety x77 będą zauważalnie lepsze niż x67/68.

    > Przydalby sie jeszcze AMT/vPro oraz port EIDE,

    No tak, z IDE Intel juz skończył.

    > ale najwyzej dysk CF sie po przejsciowce EIDE-SATA lub USB podlaczy.

    Albo IDE na kontrolerze PCI-E x1, zdaje się że będą u ciebie nieużywane te
    gniazda.

> [...]
    > po cenach SB, a SB zejdzie mocno w dol. Ale w to watpie, bo na dodatek
    > wiosna w PL, to okres komunijny. Spadkow cen spodziewalbym sie dopiero

    Kluczowym jest pytanie na ile lepsze będzie Quick Sync v2 w porównaniu do
    v1. Bo jeśli IB byłby nawet 30% droższy niż odpowiednik na SB, ale w QS
    byłby o 80% szybszy, to może warto by się w niego zaopatrzyć.

    > Cenna uwaga. Jednakze te plyty, ktore wybralem, w specyfikacji maja
    > wsparcie dla PCI-Ex v3, czyli pod Ivy Bridge, wiec nie powinno byc (mam
    > nadzieje) w przyszlosci problemow.

    Fakt.

    > Zestaw jaki na ta chwile biore pod uwage to:
    >
    > GOODRAM DDR3 4096MB PC1600 CL9 x4
    > ASROCK Z68 PRO3 GEN3 Z68 LGA1155 (ew ASROCK Z68 EXTREME4 GEN3 Z68 LGA1155
    > lub MSI Z68A-GD55 (G3) Z68 LGA1155)

    Być może zanim kupisz płytę to wyjdą biosy dodające support dla IB. Jesli
    będą one równiez dla płyt GEN2 to możesz taką wziąść, PCI-Ex v3 praktycznie
    nic nie daje w porównaniu do v2, a płyta z v2 pewnie będzie zdecydowanie
    tańsza niż wersja z v3.

    > PROCESOR CORE I5 2500 3.3GHz LGA1155 BOX (lub 2400 bez S, jak poczatkowo
    > zakladalem - roznice w poborze mocy wobec S niewielkie, za to w wydajnosci
    > spore)

    A nie "K"? "K" się dobrze podkręcają (choć nie wiem na ile overclocking ma
    wpływ na wydajność Quick Sync).

    > Jak zakladalem ten watek, to nie mialem pojecia, ze z tym VT-d beda takie
    > problemy

    To dalej może być problematyczne. Jak przeglądam te płyty na stronie
    Asrocka, to w dziale "Beta Zone" są do nich beta-biosy z adnotacją "Improve
    Vt-d function". Więc jak widać są problemy z VT-d, skoro teraz to improvują.

    > Nie myslalem tez, ze ten QuickSynck daje takiego kopa.

    Odpowiedniki QS pojawią się w kartach graficznych (napewno jeszcze szybsze
    niz intelowskie rozwiązanie), może nawet AMD je doda w swoich CPU.

  • 20. Data: 2012-02-22 01:14:01
    Od: Jaskiniowiec <j...@j...jaskinia>

    Dnia 21-02-2012 o 22:29:55 maX <a...@i...pl> napisał(a):

    > Jak "RAID Edition" to one mogą tak chodzić.

    Nom, dokladnie "RAID Edition", chociaz w cenie roznicy miedzy zwyklymi nie
    bylo.

    > W WD akurat kolor jest ważny (do pracy audio-video jest chyba seria
    > Black, a ty używałeś "ekologicznego").

    Kupilem okazyjnie, wiec wyboru nie mialem ;)

    > Oczywiście, dopiero jak pojawią się drivery i oprogramowanie wspierające
    > w nich kodowanie video.

    No i jakies testy praktyczne :) Poza tym, moze sie okazac, ze ten i5
    spokojnie wystarczy w moim przypadku.

    > No tak, z IDE Intel juz skończył.

    Gdzieniegdzie w plytach z P67 spotyka sie slot EIDE, ale nie wiem czy to
    zasluga samego chipsetu, czy dodatkowego chipu.

    > Albo IDE na kontrolerze PCI-E x1, zdaje się że będą u ciebie nieużywane
    > te gniazda.

    Heh, nie wiedzialem, ze takie wynalazki sa na PCI-E :D

    > Kluczowym jest pytanie na ile lepsze będzie Quick Sync v2 w porównaniu
    > do v1. Bo jeśli IB byłby nawet 30% droższy niż odpowiednik na SB, ale w
    > QS byłby o 80% szybszy, to może warto by się w niego zaopatrzyć.

    Totez lepiej poczekac kilka miechow na radka i na IB, bo czasem w suchych
    testach, power jest ogromny, a pozniej sie okazuje, ze roznica jest raptem
    kilka %.
    Gdzies wyczytalem, ze QSv2 ma byc 2x szybszy i ma przetwarzac wiecej
    formatow (moze WebM?), ale czort ich tam wie...

> [...]
    > Jesli będą one równiez dla płyt GEN2 to możesz taką wziąść, PCI-Ex v3
    > praktycznie nic nie daje w porównaniu do v2, a płyta z v2 pewnie będzie

    Obawiam sie, ze nawet v2 nie wykorzystam ;) Totez wybralem plyte, ktora
    nawet SLI/CFX nie ma :)

    > A nie "K"? "K" się dobrze podkręcają (choć nie wiem na ile overclocking
    > ma wpływ na wydajność Quick Sync).

    W serii K nie ma wirtualizacji i kilku innych bajerow.

> [...]
    > Asrocka, to w dziale "Beta Zone" są do nich beta-biosy z adnotacją
    > "Improve Vt-d function". Więc jak widać są problemy z VT-d, skoro teraz

    Wazne ze jest, ze cos tam kombinuja i ze ludziom to dziala :) Mozliwe, ze
    za jakis czas inni producenci tez to zaimplementuja w swoich plytach, ale
    poki co, to tylko tych dwoch powyzszych to ma.

    > Odpowiedniki QS pojawią się w kartach graficznych (napewno jeszcze
    > szybsze niz intelowskie rozwiązanie), może nawet AMD je doda w swoich
    > CPU.

    Ciekaw jestem, co beda dodawac w kolejnych wersjach prockow. Bo multimedia
    sa juz mocno wspierane, szyfrowanie tez... No chyba, ze Intel wreszcie
    wezmie sie za 3D, ktore pomimo wszystko nadal kuleje ;) Moze jednak skusza
    sie i kupia wreszcie nVidie? :D Nie dosc, ze zyskaliby dobra technologie
    na 3D, to jeszcze pozbyliby sie konkurenta (nVidia ARM), ktory bruzdzi
    ichniejszej platformie x86. Ale to juz teoretyzowanie...