  • 41. Data: 2018-10-29 01:16:05
    Temat: Re: Jaka jest wydajność prądowa alternatorów?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 29 Oct 2018 00:03:23 +0100, Marek S napisał(a):
    > To se kupujesz za 500zł :-) Taki wystarczy. Malutki, poręczny.

    I wszystkie procedury ma ?

    > Tak. Każdy z cylindrów ma mnóstwo parametrów w komputerze. Nie pamiętam
    > już czy na moim czy na Star Diagnosis. Widać tam parametry pracy
    > wtryskiwaczy (każdego z osobna). Można nawet ręcznie korygować coś przy
    > nich. Fajna rzecz.

    Ale czy osobny przeplywomierz jest ?

    Bo z tego co slyszalem, to raczej komputer liczy dawke w/g czasu
    otwarcia wtryskow. A wtedy nie ma jak sprawdzic.

    > Jakie 10kg? Sprawna zwrotnica w turbinie nie stawia praktycznie żadnego
    > oporu. Zapieczona, to co innego. Wtedy turbinę trzeba regenerować.

    Kierownica moze i mala, ale bywaja ciezsze obiekty.

    I wtedy nie zawsze elektryczny naped okazuje sie szybki.

    > No coś Ty! Przecież naprawiałem turbinę. Właśnie zwrotnica się zapiekła
    > częściowo i doprowadziło to do uszkodzenia mechaniki nastawnika.

    Bo to prosty silownik.
    Napraw pneumatyczny sterownik ze sprzezeniami ...

    > Serio? Ja mam w zasadzie elektryczne (bez wdawania się w opisy). :-)

    A wielkiej puszki serwa nie masz ?

    Choc skoro ESP potrafi samo hamulec wlaczyc to po co ta puszka ...

    J.

  • 42. Data: 2018-10-29 20:30:16
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-10-29 o 01:16, J.F. pisze:

    > I wszystkie procedury ma ?

    Chyba żartujesz :-) Do Merców jedynym pełnym sprzętem jest Star
    Diagnosis. Ten, który mam jest idealny do napraw, które sam możesz
    dokonać typu wymiana jakiegoś czujnika lub wykrycia usterek tego, co
    zazwyczaj nawala jak wspomniana turbina, klapy wirowe, klimatyzacja itp.
    Są też bardziej zaawansowane parametry, które mi nic nie mówią typu
    ciśnienie w czymś tam.

    > Ale czy osobny przeplywomierz jest ?

    Tak, na każdy cylinder.

    > Bo z tego co slyszalem, to raczej komputer liczy dawke w/g czasu
    > otwarcia wtryskow. A wtedy nie ma jak sprawdzic.

    Nie mam bladego pojęcia jak to działa, ale działa. Właśnie miałem z 2
    wtryskami taką właśnie historię. Komputer pokazał, że fizyczne przepływy
    są inne względem żądanych. Wtryskiwacze poszły na złom.

    > Kierownica moze i mala, ale bywaja ciezsze obiekty.

    Jakie cięższe obiekty miałby sterownik turbiny podnosić?

    > Bo to prosty silownik.

    Rzecz mocno względna. Jest w nim CPU, komunikacja oczywiście cyfrowa.

    > Napraw pneumatyczny sterownik ze sprzezeniami ...

    No więc o tym mówię. Elektryka w samochodzie jest prostsza w diagnostyce
    i precyzyjniejsza w działaniu.

    > A wielkiej puszki serwa nie masz ?

    Nie. Wszystkim steruje pompa elektryczna. Stosunkowo mały silnik z
    radiatorem.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 43. Data: 2018-10-30 11:50:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup

    >Jakie cięższe obiekty miałby sterownik turbiny podnosić?

    sterownik turbiny to nie, ale rozne napedy bywaja.
    O takie np otwieranie bagaznika.

    >Rzecz mocno względna. Jest w nim CPU, komunikacja oczywiście cyfrowa.

    >No więc o tym mówię. Elektryka w samochodzie jest prostsza w
    >diagnostyce i precyzyjniejsza w działaniu.

    Ale rozroznijmy pare rzeczy:
    -np przestawianie klapki w nawiewie, dwustanowe,
    -ustawianie tejze klapki na potrzebny
    -stabilizacja temperatury w pojezdzie.

    Pierwsze sie robi pneumatyka prosto i dobrze.

    >Nie. Wszystkim steruje pompa elektryczna. Stosunkowo mały silnik z
    >radiatorem.

    No to widac ktos w koncu pomyslal.

    A krok nastepny - zaciski elektryczne ... bo po co jakas pompa ...

    J.

  • 44. Data: 2018-10-30 17:47:12
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-10-30 o 11:50, J.F. pisze:

    > sterownik turbiny to nie, ale rozne napedy bywaja.
    > O takie np otwieranie bagaznika.

    Ale tu szybkości nie trzeba przecież. A wręcz przeciwnie. Nie bardzo
    łapię do czego zmierzasz. Miałeś wykazać, że pneumatyczne rozwiązania do
    sterowania silnikiem czy urządzeniami "komfortowymi" są lepsze. Więc
    pogubiłem się teraz :-)

    > Ale rozroznijmy pare rzeczy:
    > -np przestawianie klapki w nawiewie, dwustanowe,

    Nie - ono jest wielostanowe i to każdej, nawet zachowującej się
    dwustanowo. U mnie ponad 2000 stanów. Pewnie i tak klapka nie ma takiej
    rozdzielczości ruchu więc załóżmy, że 100.

    > -ustawianie tejze klapki na potrzebny
    > -stabilizacja temperatury w pojezdzie.
    >
    > Pierwsze sie robi pneumatyka prosto i dobrze.

    Serio ciągnięcie węży pneumatycznych po kabinie jest lepsze zamiast 3
    przewodów elektrycznych (zasilanie + magistrala), do których są
    wszystkie klapki podłączone?

    Załóżmy nawet, że z jakiegoś powodu lepiej ciągnąć kupę rurek, to jak to
    diagnozować bez rozbierania połowy auta i wizualnej weryfikacji? A jak
    nie działa, to ciśnieniomierzem sprawdzać czy jest "zasilanie"? Czy na
    ucho czy syczy?

    Chyba coś przekombinowałeś :-)

    > A krok nastepny - zaciski elektryczne ... bo po co jakas pompa ...

    To już się robi od dawna choć nieco inaczej. Hamulce elektrodynamiczne
    to się nazywa :-) W elektryku używałem ich. Klocki też są ale prawie nie
    używane, pajęczyną porosły :-D Pewnie wytrzymają tyle co samochód bez
    wymiany :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 45. Data: 2018-10-30 19:38:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >łapię do czego zmierzasz. Miałeś wykazać, że pneumatyczne rozwiązania
    >do sterowania silnikiem czy urządzeniami "komfortowymi" są lepsze.

    To inaczej - takie mieszane napedy byly w przeszlosci uzywane do
    bardziej wymagajacych zadan ... bo szybsze.

    Teraz elektronika zrobiła postep i juz taki pewny bym nie byl.

    >Nie - ono jest wielostanowe i to każdej, nawet zachowującej się
    >dwustanowo. U mnie ponad 2000 stanów. Pewnie i tak klapka nie ma
    >takiej rozdzielczości ruchu więc załóżmy, że 100.

    Ale do uruchomienia nadmuchu na szybe nie trzeba 100 stanow, wystarcza
    dwa :-)

    We wspomnianym mondeo klapka do dawkowania cieplego powietrza z
    nagrzewnicy byla sterowana elektrycznie.

    Ale wspomaganie kierownicy przez lata bylo hydrauliczne i nikt na
    predkosc nie narzekal :-)

    >Serio ciągnięcie węży pneumatycznych po kabinie jest lepsze zamiast 3
    >przewodów elektrycznych (zasilanie + magistrala), do których są
    >wszystkie klapki podłączone?

    Eee tam wezy. Widziales fotki - rurka ze 4 mm srednicy.
    Niewiele grubsze niz kabel elektryczny.
    I wcale nie "po kabinie", jesli galka sterujaca gdzies na srodkowej
    konsoli, a klapki gdzies za ta konsola.

    Fakt - zbyt szybko to nie dzialalo.
    Ale tez nie musialo szybko dzialac.

    A sam rozumiesz, ze taki silownik pneumatyczny ma znacznie prostsza i
    tansza konstrukcje niz silnik elektryczny z enkoderem i
    mikroprocesorem.
    Ktory wymaga dostarczenia zasilania i sterowania, wiec kabli jest
    wiecej wiecej :-)

> [...]
    >to diagnozować bez rozbierania połowy auta i wizualnej weryfikacji? A
    >jak nie działa, to ciśnieniomierzem sprawdzać czy jest "zasilanie"?

    Na ucho, na palec ...
    Skoro nie dmucha tam gdzie trzeba, to i tak wiadomo, ze jest
    uszkodzone, i trzeba rozebrac.

    Diagnostyka bylaby prosta ... tylko niestety - nie mialem dokladnego
    opisu, reverse engineerig okazal sie mylacy, a byc moze zawor był
    uszkodzony i mylil dodatkowo - bo funkcjonalnosc okazala sie dosc
    skomplikowana.

    Ale komputerami producent rownie chetny do dzielenia sie jak opisami,
    wiec komputery zdiagnozowac IMO jeszcze trudniej :-)

> [...]
    >też są ale prawie nie używane, pajęczyną porosły :-D Pewnie
    >wytrzymają tyle co samochód bez wymiany :-)

    Byc moze, choc glowy nie dam jak z potrzebna sila ... choc jesli Tesla
    potrafi 200kW napedzac kola, to i hamowac silnikiem powinna dobrze.

    Ale ja o zwyklych samochodach - pomysl elektrycznego zacisku sie
    pojawil wiele lat temu, o prosze, jeden patent juz pewnie wygasl
    http://www.freepatentsonline.com/6412610.pdf

    a jakos sie nie przebil. A moze i przebil - na razie w parkingowych
    hamulcach.

    Przy calym narzekaniu na hydraulike, cos producenci z niej nie
    zrezygnowali.

    No i sam zobacz - sterownik ABS dosc szybki jest, a nikt nie narzeka,
    ze hydraulika nie wyrabia :-)

    P.S. pierwsze ABS byly zdaje sie czysto hydrauliczno-mechaniczne. Ale
    tez sie nie przyjely.

    J.

  • 46. Data: 2018-10-30 20:49:58
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-10-30 o 19:38, J.F. pisze:

    > Ale do uruchomienia nadmuchu na szybe nie trzeba 100 stanow, wystarcza
    > dwa :-)

    Przykro mi, klapki mają tyle stanów bo są zrealizowane na silnikach
    krokowych lub jakimś serwo. Nie zagłębiałem się.

    A co do regulacji nadmuchu na szybę, to ta konkretna klapka nie
    przyjmuje 2 pozycji, jak sugerujesz. W zależności od wilgotności i
    temperatury powietrza i stanu rozgrzania chyba nagrzewnicy, płynnie
    dzielony jest nadmuch na poszczególne kierunki. Zmienia się w takt pracy
    elektronicznej inteligencji.

    > Eee tam wezy. Widziales fotki - rurka ze 4 mm srednicy.

    Wiem o tym, że to węże akwarystyczne bardziej.

    > Niewiele grubsze niz kabel elektryczny.
    > I wcale nie "po kabinie", jesli galka sterujaca gdzies na srodkowej
    > konsoli, a klapki gdzies za ta konsola.

    Ja mówię o całości w postaci logiki pneumatycznej. A więc turbina, zamek
    centralny i wszystko cholera wie co jeszcze. Dmuchniesz w jeden - auto
    przyspieszy, dmuchniesz w drugi - drzwi się zamkną. Daj spokój. Brakuje
    tylko odtwarzacza wałka Edisona jako systemu audio.

    A nawet jeśli mówimy o w/w gałce. Dajmy na to, że chcesz zaprojektować
    aby ten wężyk zyskał ciśnienie i ustawił jakąś klapkę wentylacyjną w
    chwili gdy na pilocie wciśniesz przycisk szybkiego schładzania auta
    zaparkowanego na słońcu (otwieranie okien i centralnego zamka,
    uruchomienie odpowiednich nawiewów, wentylacja foteli i inne). I co
    wtedy? Skrzyżowania wężyków robisz? Inteligentne zaworki imitujące
    bramki logiczne? Butlę podtrzymującą ciśnienie instalacji logicznej na
    postoju?

> [...]
    > tansza konstrukcje niz silnik elektryczny z enkoderem i mikroprocesorem.
    > Ktory wymaga dostarczenia zasilania i sterowania, wiec kabli jest wiecej

    Kabli jest zawsze, konsekwentnie 3: zasilanie i magistrala. W tym
    układzie pracuje chyba każdy czujnik, każdy zamek, światła tak są
    sterowane. Nawet cały zespół ambient light gdzie pierdylion jest źródeł
    światła, reaguje na światło z zewnątrz, na guziki przyciskane przez
    kierowcę itp a do sterownika tym zarządzającego dochodzą ... 3 kabelki.
    To nie te czasy, o których piszesz.

    > Na ucho, na palec ...
    > Skoro nie dmucha tam gdzie trzeba, to i tak wiadomo, ze jest uszkodzone,
    > i trzeba rozebrac.

    A dmucha tak mocno jak ma dmuchać? A czy to dmuchanie jest poprawnie
    zmienne? W końcu niektóre dmuchania mogą być uzależnione np. od
    obciążenia silnika. A to z kolei podczas jazdy można sprawdzić jedynie.
    I wtedy co? Z silnika do kabiny ciągniesz wężyk i podłączasz do swojego
    ucha by stwierdzić czy syczenie jest ok, czy o oktawę wyżej powinno? :-)

    > Ale komputerami producent rownie chetny do dzielenia sie jak opisami,
    > wiec komputery zdiagnozowac IMO jeszcze trudniej :-)

    Jak widać na rynku: komputerki do grupy VAG są tanie i chyba nawet
    kompletne. Więc sporo tych informacji wyciekło skoro one powstały.

    Z innymi markami jest gorzej, ale warsztat stać na kupienie lepszego
    sprzętu. Są nawet takie, które aktualizują się poprzez GSM (pobieranie
    nowych bibliotek) i mają interfejsy do wszelkich marek. Ceny nawet tych
    oryginalnych mocno spadły. To nie jest żaden problem.

    > Byc moze, choc glowy nie dam jak z potrzebna sila ... choc jesli Tesla
    > potrafi 200kW napedzac kola, to i hamowac silnikiem powinna dobrze.

    Nawet Nissan Leaf potrafi mocno hamować w ten sposób... powodując
    zagrożenie bo hamowanie poprzez zdjęcie nogi z gazu jest bez świateł
    stopu. Przynajmniej było za czasów kiedy ja nim jeździłem. Może to
    poprawili.

    > No i sam zobacz - sterownik ABS dosc szybki jest, a nikt nie narzeka, ze
    > hydraulika nie wyrabia :-)

    Mówiliśmy o pneumatyce. Hydraulika to zupełnie coś innego. Chociażby
    potrafi ciepło odprowadzać, potrafi też smarować, można ją wymienić
    poprzez wylanie i wlanie - żadna elektronika tego nie umie.

    Natomiast o szybkości działania tej hydrauliki w ABS decyduje wyłącznie
    elektronika a nie pneumatyka :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 47. Data: 2018-10-30 23:53:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 30 Oct 2018 20:49:58 +0100, Marek S napisał(a):

> [...]
    > temperatury powietrza i stanu rozgrzania chyba nagrzewnicy, płynnie
    > dzielony jest nadmuch na poszczególne kierunki. Zmienia się w takt pracy

    Widac jest roznica miedzy mercedesem a fordem :-)

> [...]
    > przyspieszy, dmuchniesz w drugi - drzwi się zamkną. Daj spokój. Brakuje
    > tylko odtwarzacza wałka Edisona jako systemu audio.

    No ale widzisz - tak robili.

> [...]
    > wtedy? Skrzyżowania wężyków robisz? Inteligentne zaworki imitujące
    > bramki logiczne? Butlę podtrzymującą ciśnienie instalacji logicznej na

    Widziales strone - akumulator podcisnienia tam jest.
    Choc pewnie nieszczelnosci szybko go wypelnia.

    No i maly + dla projektantow mondeo - po awarii podcisnienia ustawia
    sie do nadmuchu na szybe.
    Moze mily chlodek nie dmuchnie ci po twarzy, ale szyba nie zaparuje
    :-)

    Zdaje sie robia ciezarowki z ABS.

    J.

  • 48. Data: 2018-10-31 02:04:19
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na ** p.m.s ** Marek S pisze tak:

    > Nie widzę Twojego komentarza ale wyczytałem go z odpowiedzi JF.

    Oj to bardzo niedobrze, że nie widać postów :/

    Wysyłam na serwer nntp.aioe.org bo z Uk nie mam dużego wyboru
    a J.F. odczytał post z news.neostrada.pl czyli nie z jakiegoś
    egzotycznego serwera. Ty chyba korzystasz z atmana i tam mnie nie
    widać
    :/

    > Chcesz zobaczyć mityczne zawory? Proszę bardzo:

    > linki

    > :-D

    o dzieki przyjacielu zrobię sobie listę samochodów jakich nie
    kupować ;)

    > Jak wnioskuję, w Twoim aucie nie ma czegoś takiego więc
    > nagrzewnica jest zawsze gorąca? Masz więc rację - kup lepsze auto.
    > Ja bym nie wydolił w upale dogrzewania.

    I tu mi dałeś temat do rozkminy. O ile stopni nagrzewnica podgrzewa
    deskę (zakładając, że kierownice powietrza są szczelne)

    wychodzi że aioe jest blokowany

    HWDA

    --
    Piter

    Sweet little girl I prefer
    You behind the wheel
    Me the passenger

  • 49. Data: 2018-10-31 02:07:00
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    wysyłam jeszcze raz z innego serwera

    na ** p.m.s ** Marek S pisze tak:

    > Żadne przepięcia w niczym nie zaszkodzą.
    > Pytanie brzmi: czy jest czym się rajcować bo się posiada VW
    > pneumatycznego? Piter jest z tego dumny. Może faktycznie ma rację i
    > nastał czas na pneumatyki a ja tu bez sensu zastanawiam się nad
    > elektrykami? :-D

    Boh gdzie ja napisałem, że mam coś pneumatycznego w aucie? Jak najdalej
    od tego g. Wszystko działa na linki i siłę kierowcy. Żadnej automatyki
    i silniczków siłowniczków.

    --
    Piter

    Sweet little girl I prefer
    You behind the wheel
    Me the passenger

  • 50. Data: 2018-10-31 08:04:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 31 Oct 2018 01:07:00 GMT, PiteR napisał(a):
    > wysyłam jeszcze raz z innego serwera
    >
    > Boh gdzie ja napisałem, że mam coś pneumatycznego w aucie? Jak najdalej
    > od tego g.

    A bo to masz wybor ...

    >Wszystko działa na linki i siłę kierowcy. Żadnej automatyki
    > i silniczków siłowniczków.

    linki rdzewieja :-)

    J.