-
Data: 2009-07-26 20:00:27
Temat: Re: Jak wyczuć w deszczu zbliżającą się granicę przyczepności na zakręcie?
Od: "Ireneusz Dyła" <i...@o...gddkia.gov.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]
Użytkownik "Mad" napisał w wiadomości
>u nas jest a to stary asfalt, a to kawałek nowego, bo
>akurat tu się zaczął remont i odświeżenie nawierzchni, po drodze
>jeszcze parę łat z jakiegoś kwazi-syfu i smolisty szlaczek między
>pasami asflatu,
>to powoduje że wyczucie przyczepności jest niemal niemożliwe (na
>nieznanym odcinku), skoro jakość i warunki fizyczne nawierzchni
>zmieniają się co ileś metrów. jeszcze gorzej na drogach gminnych i
>krajowych. tam się łata byle czym, byle gdzie, byle jak. na odcinkach
>wielu kilometrów. więc skąd tu wiedzieć jak się zachowa opona skoro na
>zakręcie masz 3 rodzaje nawierzchni ( i do tego frezowany syf, bo
>remont już za jakieś 3-5 miesięcy :):) ????
Kolega nieco histeryzuje. Sie słucha co mówi motocykl i sie jedzie,
a nie wyklina na cały świat.
>wg mnie jedynym sposobem jest ćwiczenie na konkretnym odcinku / winklu
>(z relatywnie dobrą nawierzchnią). najpierw na sucho. próbuj za każdym
>razem po centymetrze niżej i niżej. powoli aż dojdziesz do granicy
>przyczepności. na suchym i ostrożnie - wyczujesz ją. na mokrym zrobisz
>śmiało ok 50% tego pochyłu. po dalszych próbach więcej.
Tutaj nie chodzi o to żeby zejść jak najniżej, tylko żeby bez
stresu początkujący motocyklista mógł jeździć w deszczu. Szukanie granicy
przyczepności na suchym to prośba o glebę klasy highside. To o czym
piszesz to sobie można ćwiczyć jak się ma zamiar zedrzeć tłumiki,
podnóżki i potopić trochę owiewki, a nie poruszać się efektywnie
do przodu w trudnych warunkach pogodowych.
>na krajowej 7 (gdańsk-wawa), którą jeżdżę często, są odcinki gdzie na
>deszczu składam się gdzieś ok 45stopni i mam 130 km/h (pewnie i tak da
>radę więcej). ale nigdy za pierwszym razem. to się wzięło z wielu
>kolejnych prób. nie chcę się chwalić bo do miszcza mi daleko - chcę
>tylko powiedzieć, że jest to całkowicie możliwe.
No to szacun, ale coś mało wiarygodne to pochylenie. Ja przy tylko
nieco większym darłem owiewkami po asfalcie na sucho i w dosyć
ciasnych winklach. Na mokro to kości bielałyby pewnie do dzisiaj.
>skoro walczysz o własny tyłek to jest to bitwa. a do niej się trzeba
>przygotować. Sun Tzu powtarzał że rozpoznanie terenu to klucz do
>zwycięstwa - więc nie licz na to że każdy mokry winkiel zaliczysz
>niziutko - jak go nie znasz to lepiej odpuść, bo pewnie przegrasz.
>reasumując: wybierz teren, poznaj go najpierw na sucho, potem ćwicz na
>mokro. powoli aż do skutku. zdziwisz się ale można wyczuć granicę
>przyczepności na mokrym. jak tego dokonasz poszukaj nowego winkla i go
>rozpracuj :)
Reasumując, nie polecam tej drogi początkującemu bo prowadzi do
jednego winkla i to w niezbyt bezpieczny sposób.
Z drugiej strony wiem z doświadczenia, że stresujące jest prowadzenie
motocykla, którego uślizgi nie są stanem naturalnym. Jest jednak inna
droga do tego żeby je polubić. W pierwszym kroku to motocykl terenowy,
a w drugim supermoto. Jazda takimi sprzętami oswaja z uślizgami każdego
typu i w każdych warunkach. Ciało układa się bez udziału świadomości.
Kierowca decyduje tylko jaki rodzaj uślizgu wybiera, czy ma być długi,
czy krótki i czy ma go kasować zaraz po wystąpieniu. W takiej konwencji
rodzaj nawierzchni i pogoda jest sprawą nie istotną.
Pozdrawiam
Irek i ktm-y
Następne wpisy z tego wątku
- 26.07.09 21:06 Ditron
- 26.07.09 21:29 Ireneusz Dyła
- 26.07.09 21:54 Ditron
- 27.07.09 06:34 fv
- 27.07.09 06:39 fv
- 27.07.09 07:31 Kefir
- 27.07.09 08:06 (pj)
- 27.07.09 08:10 (pj)
- 27.07.09 08:35 Marcin N
- 27.07.09 08:41 Jasio
- 27.07.09 08:49 Kefir
- 27.07.09 10:32 fv
- 27.07.09 11:09 Ireneusz Dyła
- 27.07.09 11:24 Nikanor
- 27.07.09 12:17 fv
Najnowsze wątki z tej grupy
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- [ot] spec od renowacji/reperacji kurtek skorzanych
- Co to znaczy wer. eksportowa? Na przykładzie motoru Java 350 Perak
- 1902 Clement Gerrard
- Dzień dobry - pozdrowienia w roku 2024
- Co to jest "sikaczu"?
- Re: (PDF) Helminth Infections and their Impact on Global Public Health by Bruschi
- Re: (bardzo długie) jak stracic pieniądze i nie miec motocykla...
- Re: (bardzo długie) jak stracic pieniądze i nie miec motocykla...
- Kask po wypadku
- Re: konstrukcje stalowe
- Re: konstrukcje stalowe
- nie działają kierunkowskazy w motorowerze Junak 805 2T
- Czy ten precel jeszcze działa?
Najnowsze wątki
- 2024-12-21 Arch. Prog. Nieuprzywilejowanych w pełnej wer. na nowej s. WWW energokod.pl
- 2024-12-21 Ideologia Geniuszy-Mocarzy dostępna na nowej s. WWW energokod.pl
- 2024-12-21 ciekawy układ magnetofonu
- 2024-12-21 Bieruń => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie flo
- 2024-12-21 Warszawa => Java Developer <=
- 2024-12-21 Zalesie Borowe => Medical Equipment Service Engineer <=
- 2024-12-21 Żerniki => Specjalista ds. Employer Brandingu <=
- 2024-12-21 jak tacy debile
- 2024-12-20 Precedensy politycznie motywowanego nie wydawania w UE
- 2024-12-20 Obrońcy
- 2024-12-20 Obrońcy
- 2024-12-20 Obrońcy
- 2024-12-20 Gdańsk => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-20 czyste powietrze
- 2024-12-20 Katowice => Analyst in the Trade Development department (experience wi