-
Data: 2009-07-26 16:50:17
Temat: Re: Jak wyczuć w deszczu zbliżającą się granicę przyczepności na zakręcie?
Od: Mad <r...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On 25 Lip, 10:56, "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl> wrote:
> Próbuję ćwiczyć jazdę w deszczu. Strasznie ciężko mi to idzie.
> Mam kłopot psychologiczny w zaufaniu oponom na mokrym. Boję się, że w pewnym
> momencie motocykl bez ostrzeżenie mi się położy.
> Czy są jakieś "pierwsze sygnały" zbliżania się do granicy przyczepności?
>
> Jak powinienem ćwiczyć na mokrym na parkingu? Polećcie jakieś sprytne
> ćwiczenia.
>
> Jestem nowicjuszem na Suzuki GS 500.
>
> MN
Problem nie leży aż tak bardzo w samym deszczu. oczywiście woda
zmniejsza przyczepność ale na dobrym asfalcie można się spokojnie
składać - i to więcej niż byś się spodziewał. w polskich warunkach
niestety jest to bardziej kwestia jakości asfaltu. pokaż mi drogę,
wraz z drogami dojadowymi i zakrętami, która od początku do końca ma
ten sam asfalt i to w niezłym stanie ? no fucking way. coś takiego to
tylko w Erze. u nas jest a to stary asfalt, a to kawałek nowego, bo
akurat tu się zaczął remont i odświeżenie nawierzchni, po drodze
jeszcze parę łat z jakiegoś kwazi-syfu i smolisty szlaczek między
pasami asflatu, a skrzyżowanie więńczące docinek jest pofałdowane w
każdą stronę bo specyfikacja przetargu na remont już go nie
obejmowała. to gówno, nie droga.
to powoduje że wyczucie przyczepności jest niemal niemożliwe (na
nieznanym odcinku), skoro jakość i warunki fizyczne nawierzchni
zmieniają się co ileś metrów. jeszcze gorzej na drogach gminnych i
krajowych. tam się łata byle czym, byle gdzie, byle jak. na odcinkach
wielu kilometrów. więc skąd tu wiedzieć jak się zachowa opona skoro na
zakręcie masz 3 rodzaje nawierzchni ( i do tego frezowany syf, bo
remont już za jakieś 3-5 miesięcy :):) ????
wg mnie jedynym sposobem jest ćwiczenie na konkretnym odcinku / winklu
(z relatywnie dobrą nawierzchnią). najpierw na sucho. próbuj za każdym
razem po centymetrze niżej i niżej. powoli aż dojdziesz do granicy
przyczepności. na suchym i ostrożnie - wyczujesz ją. na mokrym zrobisz
śmiało ok 50% tego pochyłu. po dalszych próbach więcej.
ci kolesie na torach co się ładnie (a nawet imponująco) składają mają
olbrzymią przewagę: asfalt na torze ma współczynnik tarcia >1.2 (drogi
cywilne ok 0.8, średnia w Niemczech ok 0.9-1, a polskie ??), nie ma
tam innych materiałów (piach itp.) a tor zazwyczaj znają jak własną
kieszeń bo na nim latali 150 razy, na różnych oponach i są świeżo po
treninigu !!! jak można im dorównać skoro masz tak radykalnie gorsze
warunki ??
na krajowej 7 (gdańsk-wawa), którą jeżdżę często, są odcinki gdzie na
deszczu składam się gdzieś ok 45stopni i mam 130 km/h (pewnie i tak da
radę więcej). ale nigdy za pierwszym razem. to się wzięło z wielu
kolejnych prób. nie chcę się chwalić bo do miszcza mi daleko - chcę
tylko powiedzieć, że jest to całkowicie możliwe.
skoro walczysz o własny tyłek to jest to bitwa. a do niej się trzeba
przygotować. Sun Tzu powtarzał że rozpoznanie terenu to klucz do
zwycięstwa - więc nie licz na to że każdy mokry winkiel zaliczysz
niziutko - jak go nie znasz to lepiej odpuść, bo pewnie przegrasz.
reasumując: wybierz teren, poznaj go najpierw na sucho, potem ćwicz na
mokro. powoli aż do skutku. zdziwisz się ale można wyczuć granicę
przyczepności na mokrym. jak tego dokonasz poszukaj nowego winkla i go
rozpracuj :)
powodzenia,
Mad
P.S. na forach bywają opisy dróg z fajnymi winklami (i dobrym
asfaltem). poszukaj takich propozycji w swojej okolicy i zbadaj temat.
IMHO warto.
Następne wpisy z tego wątku
- 26.07.09 18:55 woohoo
- 26.07.09 19:14 Mad
- 26.07.09 19:47 woohoo
- 26.07.09 20:00 Ireneusz Dyła
- 26.07.09 21:06 Ditron
- 26.07.09 21:29 Ireneusz Dyła
- 26.07.09 21:54 Ditron
- 27.07.09 06:34 fv
- 27.07.09 06:39 fv
- 27.07.09 07:31 Kefir
- 27.07.09 08:06 (pj)
- 27.07.09 08:10 (pj)
- 27.07.09 08:35 Marcin N
- 27.07.09 08:41 Jasio
- 27.07.09 08:49 Kefir
Najnowsze wątki z tej grupy
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- [ot] spec od renowacji/reperacji kurtek skorzanych
- Co to znaczy wer. eksportowa? Na przykładzie motoru Java 350 Perak
- 1902 Clement Gerrard
- Dzień dobry - pozdrowienia w roku 2024
- Co to jest "sikaczu"?
- Re: (PDF) Helminth Infections and their Impact on Global Public Health by Bruschi
- Re: (bardzo długie) jak stracic pieniądze i nie miec motocykla...
- Re: (bardzo długie) jak stracic pieniądze i nie miec motocykla...
- Kask po wypadku
- Re: konstrukcje stalowe
- Re: konstrukcje stalowe
- nie działają kierunkowskazy w motorowerze Junak 805 2T
- Czy ten precel jeszcze działa?
Najnowsze wątki
- 2024-12-21 Arch. Prog. Nieuprzywilejowanych w pełnej wer. na nowej s. WWW energokod.pl
- 2024-12-21 Ideologia Geniuszy-Mocarzy dostępna na nowej s. WWW energokod.pl
- 2024-12-21 ciekawy układ magnetofonu
- 2024-12-21 Bieruń => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie flo
- 2024-12-21 Warszawa => Java Developer <=
- 2024-12-21 Zalesie Borowe => Medical Equipment Service Engineer <=
- 2024-12-21 Żerniki => Specjalista ds. Employer Brandingu <=
- 2024-12-21 jak tacy debile
- 2024-12-20 Precedensy politycznie motywowanego nie wydawania w UE
- 2024-12-20 Obrońcy
- 2024-12-20 Obrońcy
- 2024-12-20 Obrońcy
- 2024-12-20 Gdańsk => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-20 czyste powietrze
- 2024-12-20 Katowice => Analyst in the Trade Development department (experience wi