  • Data: 2010-07-30 21:41:24
    Temat: Re: Jak sie przelicza odpowiednik ogniskowej?
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net> szukaj wiadomości tego autora

    W piątek, 30 lipca 2010 21:14, wyraził następujacą opinię:
    > On 2010-07-30 00:57:16 +0200, Dariusz Zygmunt
    > <d...@c...homelinux.net> said:

    > Co nie zmienia faktu, że mowa o podpinaniu szkieł niededykowanych jest
    > daleko idącą debatą akademicką.

    Może nie aż tak bardzo akademicką, ale spierał się o to nie będę :-)

    >>> 6x8

> [...]
    > od siebie odbiegających ekwiwalent jest o kand dupy otłuc.
    > Nie kontestuję tego, że metr jest wzorcem długości, tylko to że
    > przekątna jest wzorcem standardowości szkła.
    > A różnica jest zasadnicza.
    > Jeżeli:
    > 1 foot = 0,3044 m, to choćbyś się zesrał to zawsze tak będzie, czyli
    > odległość Wąchocka, do Skiroławek zawsze będzie taka sama.
    > Niestety powierzchnia sfotografowana dwoma obiektywami uznanymi za
    > odpowiadającymi sobie, ale w różnych formatach będzie inny ...
    > Innymi słowy odległość od Skiroławek do Wąchocka się zmieni.

    Tyle, że co byś nie robił, zasady optyki powodują, że wszystkie formaty
    fotograficzne muszą być wpisane w koło a w kole istnieje jeden istotny
    wymiar liniowy - średnica, która jest jednocześnie przekątną każdego z
    formatów niezależnie od stosunku boków :-)

    Inaczej mówiąc, żaden inny pojedynczy wymiar liniowy kadru nie określa
    _jednoznacznie_ drugiego, tzn. podając szerokość formatu nie potrafisz
    wyliczyć jego wysokości jeśli nie znasz przekątnej lub stosunku boków, za to
    mając przekątną potrafisz wyliczyć szerokość i wysokość dowolnego formatu.

    Jeśli chcesz bardziej fotograficznie - proszę bardzo, przekątna określa
    największy obraz jaki na klatce możesz zmieścić i jest to znowu
    _jednoznaczne_ i ostateczne, natomiast podanie wysokości kadru nic nie mówi
    ani o jego szerokości ani o maksymalnej wielkości obiektu jaki na zdjęciu
    możesz umieścić.

    Pisanie że ogniskowa powinna być porównywana z powierzchnią kadru jest IMHO
    całkiem sporym odjazdem ;-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt