  • 1. Data: 2010-07-29 12:07:48
    Temat: Jak sie przelicza odpowiednik ogniskowej?
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Bo tak mnie naszlo, ze przeciez cyfrowki maja nie tylko mniejsza
    matryce niz maly obrazek, ale (na ogol) inne proporcje. Zatem
    porownuje sie wedlug rozmiarow na krotszym boku, na dluzszym boku czy
    na przekatnej? A moze jeszcze inaczej?

    Przykladowo - przy 'odpowiedajacym' obiektywie, zeby miec na odbitce
    obiekty tej samej wielkosci co na analogowej odbitce 10x15, mam z
    cyfrowego zrobic odbitke:

    10.00x13.33? (taki sam krotszy bok)
    11.25x15.00? (taki sam dluzszy bok)
    10.82x14.42? (taka sama przekatna)

    MJ

  • 2. Data: 2010-07-29 12:12:52
    Temat: Re: Jak sie przelicza odpowiednik ogniskowej?
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Michal Jankowski wrote:

    > Przykladowo - przy 'odpowiedajacym' obiektywie, zeby miec na odbitce
    > obiekty tej samej wielkosci co na analogowej odbitce 10x15, mam z
> [...]

    Przyjmij tak, jak chcesz kadrować.

  • 3. Data: 2010-07-29 12:17:07
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 29.07.2010 Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> napisał/a:
> [...]
    >
    > Przykladowo - przy 'odpowiedajacym' obiektywie, zeby miec na odbitce
    > obiekty tej samej wielkosci co na analogowej odbitce 10x15, mam z

    Typowo przekątna, głównie jednak eq jest na tych samych proporcjach
    3:2 w aps-c czy aps-h

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 4. Data: 2010-07-29 12:29:13
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 29.07.2010 14:17, Sergiusz Rozanski wrote:

    > Typowo przekątna, głównie jednak eq jest na tych samych proporcjach
    > 3:2 w aps-c czy aps-h

    Liczy się koło obrazowe.

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 5. Data: 2010-07-29 12:46:12
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Sergiusz Rozanski <w...@s...com> writes:

    > Typowo przekątna, głównie jednak eq jest na tych samych proporcjach
    > 3:2 w aps-c czy aps-h

    Khe? Głównie? Wszystkie kompakty (4:3) maja podawany 'odpowiednik
    ogniskowej'...

    MJ

  • 6. Data: 2010-07-29 12:53:37
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W czwartek, 29 lipca 2010 14:07, Michal Jankowski wyraził następujacą
    opinię:

    Ależ z Ciebie teoretyk ;-)

> [...]
    > matryce niz maly obrazek, ale (na ogol) inne proporcje. Zatem
    > porownuje sie wedlug rozmiarow na krotszym boku, na dluzszym boku czy

    Odniesieniem jest przekątna nośnika na którym rejestrujesz obraz - jeśli
    ogniskowa jest zbliżona to obiektyw jest "normalny" i odpowiednio krótsza
    lub dłuższa ogniskowa to obiektyw krótki lub długi, w ten sam sposób możesz
    ocenić obiektyw znając rozmiary matrycy {bynajmniej nie jest to 1/ileś_tam
    cala} i ogniskową obiektywu w mm.

    > Przykladowo - przy 'odpowiedajacym' obiektywie, zeby miec na odbitce
    > obiekty tej samej wielkosci co na analogowej odbitce 10x15, mam z
    > cyfrowego zrobic odbitke:

    Na wielkość obrazu na odbitce ma to wpływ dość trudny do precyzyjnego
    obliczenia :-)

    > 10.00x13.33? (taki sam krotszy bok)
    > 11.25x15.00? (taki sam dluzszy bok)
    > 10.82x14.42? (taka sama przekatna)

    Po pierwsze primo z filmu naświetlany jest kadr mniejszy niż klatka czyli
    nie wiesz jakie dokładnie będzie odwzorowanie na odbitce a więc tracisz
    punkt odniesienia, po drugie primo to samo robią {a przynajmniej mogą robić}
    przy drukowaniu/naświetlaniu plików z cyfrówki dopasowując obraz do wymiarów
    papieru czyli nie wiesz co właściwie dostaniesz.

    Do tego dołóż sobie niedokładności podawania przez producentów ogniskowych
    obiektywów, niedokładność oszacowania "odpowiedniości" obiektywu cyfrowego i
    już wiesz, że z wyliczeń czysto teoretycznych nic konkretnego Ci nie wyjdzie
    :-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

  • 7. Data: 2010-07-29 13:02:44
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Dariusz Zygmunt wrote:

> [...]
    > ocenić obiektyw znając rozmiary matrycy {bynajmniej nie jest to 1/ileś_tam

    Przekątna jest bez sensu. Należy to różnicować ze względu na kadr.

  • 8. Data: 2010-07-29 13:46:18
    Od: bans <g...@o...pl>

    W dniu 2010-07-29 14:53, Dariusz Zygmunt pisze:

    > Po pierwsze primo
    > po drugie primo

    Skończcie już z tym starym żartem, bo co za dużo, to niezdrowo i
    niektórzy już na serio zaczynają tak odliczać, nie wiedząc, że to dowcip.

    --
    bans

  • 9. Data: 2010-07-29 14:30:46
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Thu, 29 Jul 2010 14:07:48 +0200, Michal Jankowski napisał(a):

> [...]
    > matryce niz maly obrazek, ale (na ogol) inne proporcje. Zatem
    > porownuje sie wedlug rozmiarow na krotszym boku, na dluzszym boku czy

    Porównując wielkość obrazu fotografowanego obiektu.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 10. Data: 2010-07-29 14:45:24
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W czwartek, 29 lipca 2010 15:46, bans wyraził następujacą opinię:

    > Skończcie już z tym starym żartem, bo co za dużo, to niezdrowo i
    > niektórzy już na serio zaczynają tak odliczać, nie wiedząc, że to dowcip.

    ... z filmu Barei.

    Za użycie starego, oklepanego do bólu dowcipu mogę przeprosić, ale nie za to
    że ktoś wystawia sobie świadectwo, używając zwrotu którego nie rozumie ;-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt