  • Data: 2010-07-31 19:11:35
    Temat: Re: Jak sie przelicza odpowiednik ogniskowej?
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net> szukaj wiadomości tego autora

    W sobota, 31 lipca 2010 15:47, wyraził następujacą opinię:
    > On 2010-07-30 23:41:24 +0200, Dariusz Zygmunt

    > Zupełnie pobłądziłeś.

    Śmiem wątpić :-)

    > Ta przekątna wcale nie odpowiada średnicy koła obrazowego. Choćby z

    To jest oczywiste dla dobrych obiektywów, dla słabych już niekoniecznie.

    > tego powodu, że tej średnicy nie da się precyzyjnie określić. Nie ma
    > ostrej granicy, jest winieta i tyle. Tylko "kołowe" rybie oko daje
    > ostre odcięcie.

    Winieta, aberracje, ale nie zmienia to faktu, że obraz tworzony przez
    obiektyw ma charakterystykę kołową, więc najbardziej narażone na
    zniekształcenia są rogi obrazu a te leżą na przekątnej czyli jest to wymiar
    decydujący.

    > Aleś pojechał bo bandzie. Zawsze musisz mieć dwa wymiary, żeby wyliczyć
    > trzebi. Co z tego, że mam przekątną? Co mi z jednej przyprostokątnej?

    Mając tylko przekątną możesz wyliczyć wymiary _dowolnego_ kadru, ale z
    jednego boku kadru nie wyliczysz żadnych innych wymiarów - to podstawowa
    geometria.

    > Po prostu cały wic z przekątną kadru i jej zależnością do długości
    > ogniskowej polega na zaszłości. Tak ktoś kiedyś wymyślił i tyle.

    Uważasz że od czasu gdy "ktoś kiedyś wymyślił" zmieniło się coś w zasadach
    optyki? Może koło obrazowe jest teraz obrazowym prostokątem? A może kiedyś
    kadry nie były prostokątne?*
    Teoretycy i praktycy fotografii uznali że jest to właściwy sposób a Ty
    uważasz że niewłaściwy. Zastanówmy się chwilę nad tym.

    No cóż, bardziej przekonuje mnie prawie 200 lat tradycji fotograficznej niż
    Twoje zdanie niezależnie od tego jakimi argumentami je poprzesz.
    Weź przy tym pod uwagę, że argumenty których używasz nie są odkryciami
    ostatnich lat, więc jeśli kiedyś nie zostały uznane za istotne to i obecnie
    ich siła nie wzrosła.

    > Zapytaj laików fotograficznych jak rozumieją termin "kąt widzenia
    > obiektywu"...

    Laika może zdziwić mnóstwo rzeczy, ale nie widzę powodu żeby rzetelną wiedzę
    i praktykę porzucać na rzecz braku wiedzy :-)

    > A tego nigdzie nie napisałem.

    "Niestety powierzchnia sfotografowana dwoma obiektywami uznanymi za
    odpowiadającymi sobie, ale w różnych formatach będzie inny."

    No jak byk widzę że pisze powierzchnia :-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    * - no wiem, pierwszy "Kodak dla ludu" tworzył okrągłe kadry :-)