  • 21. Data: 2009-03-30 20:29:02
    Temat: Re: Jak pozyskać energię elektryczną z ciepła. Nie mechanicznie.
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik |3eR|<0 napisał:
    > Witam,
    > proszę o wyrozumiałość jeśli to pytanie jest rodem z sci-fi. Energie ciepną
    > z tego co mi wiadomo można przekształcić w energię elektryczna za pomocą
    > pośrednich mechanicznych elementów jak turbina elektryczna itp.
    > Ale czy istnieje sposób lub już gotowe urządzenie, które jest w stanie z
    > ciepła otoczenia, ciała, wody pozyskać energie oraz przekształcić ją na
    > energie elektryczną, nie korzystając z takich mechanicznych elementów jak
    > turbina ?.

    Hehe... Jak to mówił bakcyl do bakcyla: "tu mi jest dobrze, tu mi jest
    ciepło, tu się będę rozmnażał..." Bakterie lubią ciepełko i potrafią
    wyprodukować prund :-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 22. Data: 2009-03-30 20:31:41
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Desoft napisał:
> [...]
    > powyższym opisem.
    > Niestety potrzebny jest jeszcze jeden warunek aby otrzymać energię
    > elektryczną z ciepła: jest to miejsce z niską temperaturą.
    > Ten magiczny element należy zanurzyć jednocześnie w czymś o wysokiej
    > temperaturze i czymś co ma niską temperaturę.
    > takim magicznym elementem jest termopara. Stosowana jest np.: w piecykach
    > gazowych do zabezpieczania po zgaśnięciu płomyka.
    > Jeszcze lepszym elementem jest ogniwo peltiera. Tutaj prawie by się udało, a
    > przynajmniej sprawdzałem: po przyłożeniu palca do jednej strony uzyskałem

    Jedno jedyne zasadnicze pytanie - a czym niby jest ogniwo Peltiera jak
    nie szczególnym przypadkiem termopary???

    > Niestety wydajność zależy od różnicy temperatur na termoparze.

    I od strat omowych - damy małą odległość złącz i grube przewody - będą
    trudności z uzyskaniem różnicy temperatur bez potężnego przewodzenia
    ciepła (a jak ciepło ucieka przez przewodzenie to nie konwertuje się na
    prąd), damy cienkie i długie połączenia - energia elektryczna wtórnie
    nam się na ciepło w długich i cienkich przewodach zamieni...

    Generalnie układy termopar nie są specjalnie sprawnym sposobem
    zamieniania ciepła na prąd - ich jedyną zaletą jest całkowity brak
    elementów ruchomych, jak dobrze zrobione i nie porąbać siekierą to nie
    ma się co zepsuć.

    --
    Darek

  • 23. Data: 2009-03-31 07:36:44
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@a...control.slupsk.pl>

    Użytkownik Grzegorz Kurczyk napisał:

    > Hehe... Jak to mówił bakcyl do bakcyla: "tu mi jest dobrze, tu mi jest
    > ciepło, tu się będę rozmnażał..." Bakterie lubią ciepełko i potrafią
    > wyprodukować prund :-)

    P.S. Zapomniałem, że oprócz ciepła trzeba jeszcze naszym ba(k)teryjkom
    dać papu :-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 24. Data: 2009-03-31 15:37:59
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 30.03.2009 Dariusz K. Ładziak <l...@w...pdi.net> napisał/a:

> [...]
    > zamieniania ciepła na prąd - ich jedyną zaletą jest całkowity brak
    > elementów ruchomych, jak dobrze zrobione i nie porąbać siekierą to nie

    A ile wyprodukuje jak sobie zawieszę taką między ciepłą a zimną wodą z
    wodociągów? ;P

    *** http://www.4x4.kalisz.pl ***

  • 25. Data: 2009-03-31 15:40:09
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Sergiusz Rozanski napisał(a) :

    > A ile wyprodukuje jak sobie zawieszę taką między ciepłą a zimną wodą z
    > wodociągów? ;P

    Wystarczająco... mało, aby inwestycja zwróciła się po jakichś
    80-100 latach :-P

    Zbyszek
    PGP key: 0x39E452FE

  • 26. Data: 2009-03-31 15:46:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbyszek napisał:

    > Wystarczająco... mało, aby inwestycja zwróciła się po jakichś
    > 80-100 latach :-P

    Zależy kto inwestuje i komu ma się zwróczić. Takie termopary bywają
    zamontowanie na rurze z ciepłą i zimną wodą przy kaloryferze.
    I ten kto to zamontował każe sobie płacić od każdej mikroamperogodziny
    energii wyprodukowanej przez taką termoparę. A każda jedna dość drogo
    kosztuje, więc podobno inwestycja zwraca się szybko.

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2009-03-31 17:19:30
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > P.S. Zapomniałem, że oprócz ciepła trzeba jeszcze naszym ba(k)teryjkom
    > dać papu :-)

    I raczej to ciepelko jest wtorne do papu :)

  • 28. Data: 2009-03-31 18:06:25
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik T.M.F. napisał:

    > I raczej to ciepelko jest wtorne do papu :)

    No ale jakiś "zaczyn" w postaci ciepełka musi być. Potem ba(k)teryjki
    część papu przerobią na własne ciepełko. I w ten oto sposób otrzymamy
    paputum mobile :-) dopóki mikroby nie zeżrą wszystkiego lub nie spiją
    się na śmierć tym co same wydestylowały :-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 29. Data: 2009-04-01 18:05:30
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Mon, 30 Mar 2009 13:24:15 +0200, J.F. napisał(a):

    > Z tym ze metalowa termopara ma kiepska wydajnosc ogolem, a
    > polprzewodnikowe ogniwo Peltiera [tez termopara] nie lubi wysokich
    > temperatur.
    Jest jeszcze cos takiego jak przetwornik termojonowy (termionic
    converter). Ten sie wysokich temperatur nie boi i potencjalnie moze miec
    calkiem niezle sprawnosci.

    --
    Jaroslaw "Jaros" Berezowski

  • 30. Data: 2009-04-01 18:25:56
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Jaroslaw Berezowski napisał(a) :

    > Jest jeszcze cos takiego jak przetwornik termojonowy (termionic
    > converter). Ten sie wysokich temperatur nie boi i potencjalnie moze miec
    > calkiem niezle sprawnosci.

    O! Dzięki, coś nowego. Jutro poczytam dokładniej, ale coś mi się
    widzi, że choć sprawność pięciokrotnie wyższa od podanej
    uprzednio przeze mnie, to nie jest to do domu technika: gorąca
    strona 1800 stopni.

    Zbyszek
    PGP key: 0x39E452FE