  • 1. Data: 2009-03-30 08:15:05
    Temat: Jak pozyskać energię elektryczną z ciepła. Nie mechanicznie.
    Od: "|3eR|<0" <.@.>

    Witam,
    proszę o wyrozumiałość jeśli to pytanie jest rodem z sci-fi. Energie ciepną
    z tego co mi wiadomo można przekształcić w energię elektryczna za pomocą
    pośrednich mechanicznych elementów jak turbina elektryczna itp.
    Ale czy istnieje sposób lub już gotowe urządzenie, które jest w stanie z
    ciepła otoczenia, ciała, wody pozyskać energie oraz przekształcić ją na
    energie elektryczną, nie korzystając z takich mechanicznych elementów jak
    turbina ?. Powiedzmy mam na myśli coś takiego co mozna zanurzyć w ciepłej
    wodzie lub przyłożyć do własnego ciała, i uyzskac na wyjsciu jakies napiecie
    nawet minimalne. W koncu wiadomo, że ciało dorosłego człowieka wydziela ok
    100 Watów ciepła.

    Dzięki.

  • 2. Data: 2009-03-30 08:30:25
    Od: "henry1" <h...@i...pl>

    Użytkownik "|3eR|<0" <.@.> napisał w wiadomości
> [...]
    napiecie
    > nawet minimalne. W koncu wiadomo, że ciało dorosłego człowieka wydziela ok

    Może termopara
    Pzdr

  • 3. Data: 2009-03-30 08:32:04
    Od: "|3eR|<0" <.@.>

    Użytkownik "henry1" <h...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "|3eR|<0" <.@.> napisał w wiadomości
    > ciepną
    > napiecie

    > Może termopara
    Moza prosic o rozwiniecie zagadnienia ?

  • 4. Data: 2009-03-30 08:32:44
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

> [...]
    > turbina ?. Powiedzmy mam na myśli coś takiego co mozna zanurzyć w ciepłej
    > wodzie lub przyłożyć do własnego ciała, i uyzskac na wyjsciu jakies

    Tak dokładnie mówiąc nie ma czegoś takiego co zadziałało by zgodnie z
    powyższym opisem.
    Niestety potrzebny jest jeszcze jeden warunek aby otrzymać energię
    elektryczną z ciepła: jest to miejsce z niską temperaturą.
    Ten magiczny element należy zanurzyć jednocześnie w czymś o wysokiej
    temperaturze i czymś co ma niską temperaturę.
    takim magicznym elementem jest termopara. Stosowana jest np.: w piecykach
    gazowych do zabezpieczania po zgaśnięciu płomyka.
    Jeszcze lepszym elementem jest ogniwo peltiera. Tutaj prawie by się udało, a
    przynajmniej sprawdzałem: po przyłożeniu palca do jednej strony uzyskałem
    jakieś napięcie.
    Niestety wydajność zależy od różnicy temperatur na termoparze.

    --
    Desoft

  • 5. Data: 2009-03-30 08:56:41
    Od: "Cezar" <c...@B...pl>

    "|3eR|<0" <.@.> wrote in message news:gqpv2b$omt$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > wodzie lub przyłożyć do własnego ciała, i uyzskac na wyjsciu jakies
    > napiecie nawet minimalne. W koncu wiadomo, że ciało dorosłego człowieka

    ten "magiczny" telefon, ktory pobiera uzywa ciepla czlowieka jako zrodla
    energii to tylko akcja promocyjna ery ;)

    c.

  • 6. Data: 2009-03-30 08:59:36
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Termopara

    --
    Filip.

  • 7. Data: 2009-03-30 09:06:05
    Temat: Re:
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

> [...]
    > nawet minimalne. W koncu wiadomo, że ciało dorosłego człowieka wydziela ok

    Jest coś takiego. Nie wierz kolegom, że tylko termopara. Polska
    to trzecioświatowy zaścianek technologiczny. Nie jest to zarzut
    wobec kolegów, którzy znają tylko termoparę. W naszym języku nie
    znlazłem żadnych informacji ani dwa lata temu, jak zapoznawałem
    się z tematem, ani obecnie, jak odświeżałem wiadomości.
    Znajdziesz u nas tylko jakieś bezwartościowe gadżety w co
    większych internetowych sklepach z elektroniką. Żadnych
    użytecznych produktów. Także nic z teorii. Normalnie trzeci świat
    :-) Blokada informacyjna i technologiczna.

    Obecnie są to generatory termoelektryczne. Szukaj pod hasłem TEG
    - Thermoelectric Generator. Choć działają niestety na podstawie
    różnicy temperatur.
    Sprawność jest strasznie kiepska. W opisie jednego doświadczenia
    akademickiego znalazłem 4%. Czyli z doprowadzonych 100W otrzymasz
    tylko 4W i to przy dużym radiatorze od strony chłodzonej. Nie
    przy temperaturze 36,6°C, tylko z jednej strony ok. 200°, z
    drugiej ok. 50-100°.

    Zadanie domowe mam odrobione i zaoszczędzę Ci trochę czasu :-)
    http://thermalforce.de/
    http://www.thermonamic.com/Pspec.html
    http://www.aist.go.jp/aist_e/latest_research/2005/20
    050617/20050617.html

    (ten powyższy _bardzo_ ciekawy)
    http://www.hi-z.com/documents/Hi-Z.Brochure.2006.pdf
    (powyżej wrażenie robi generator o mocy 1 kW dla tira)
    http://www.tegpower.com/products.html

    Zbyszek
    PGP key: 0x39E452FE

  • 8. Data: 2009-03-30 09:13:46
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 30.03.2009 Cezar <c...@B...pl> napisał/a:

    > ten "magiczny" telefon, ktory pobiera uzywa ciepla czlowieka jako zrodla
    > energii to tylko akcja promocyjna ery ;)

    Gdzieś czytałem o zegarku naręcznym co robił ww.

    *** http://www.4x4.kalisz.pl ***

  • 9. Data: 2009-03-30 09:20:39
    Od: Wiesław Bicz <o...@o...pl>

    Zbynek Ltd. pisze:

> [...]
    > (ten powyższy _bardzo_ ciekawy)
    > http://www.hi-z.com/documents/Hi-Z.Brochure.2006.pdf (powyżej
    > wrażenie robi generator o mocy 1 kW dla tira)

    Zarówno termopara jak też i wspomniane wyżej generatory opierają się na
    tym samym zjawisku - termoelektrycznym (a dokładnie na efekcie
    Seebecka). Możliwe jest jeszcze wykorzystanie zjawiska
    piroelektrycznego, ale wymaga to cyklicznych zmian temperatury. W tym
    zastosowaniu to może być trudne. W innych przypadkach generatory takie
    mogą być bardzo interesującymi urządzeniami.

    Do uzyskania energii ze źródeł ciepła o niskiej temperaturze można
    jeszcze wykorzystać maszyny cieplne różnego typu (oczywiście raczej
    miniaturowe), pracujące na małej różnicy temperatur.

    W ostatnich latach temat ten jest bardzo interesujący ze względu na
    potencjalne zastosowania i - jak mi wiadomo - wiele firm pracuje nad
    wyprodukowaniem takiego generatora. Przypuszczam,że w ciągu kilku do
    kilkunastu lat to się uda.

    Jeśli ktoś jest tą tematyką zainteresowany to proponuję szukać pod
    hasłem "energy harvesting".

    W. Bicz

  • 10. Data: 2009-03-30 10:03:39
    Temat: Re: Re:
    Od: "|3eR|<0" <.@.>

    Dzieki Panowie przynajmniej juz wiem pod jakimi haslami szukac. Mysle ze
    jest to naprawde ciekawe i moze w przyszlosci miec bardzo pozytecyne
    zastosowanie nawet od urzadzen mobilnych do powtornego wykorzystania
    marnowanej energi z silników.
    Taka mysl zrodzila sie we mnie gdyz zainteresowalem sie energiami
    alternatywnymi gdzie nie ma specjalnie mowy o takim sposobie pozyskiwania
    energi. Do tego pomimo, ze interesuje sie elektronika sam fakt czerpania
    przezemnie energi z przyrodzy daje takie wieksze poczucie wolnosci,
    niezaleznosci oraz integracji z przyroda. Nie mylic mnie z greenpeace bo oni
    sa fanatykami a to tez zle ;).

    Pozdrawiam i dzieki za zainteresowanie moim tematem !.