  • 11. Data: 2009-03-30 10:27:12
    Temat: Re: Jak pozyskać energię elektryczną z ciepła. Nie mechanicznie.
    Od: "|3eR|<0" <.@.>

    ps. znalazlem ciekawy krotki filmik z modulem peltiera.

    http://www.youtube.com/watch?v=PbEpAUPJRbA&NR=1

  • 12. Data: 2009-03-30 11:24:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Desoft" <d...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Jeszcze lepszym elementem jest ogniwo peltiera. Tutaj prawie by
    > się udało, a
    > przynajmniej sprawdzałem: po przyłożeniu palca do jednej strony
    > uzyskałem
    > jakieś napięcie.

    Za pomoca swieczki mozna duza diode zaswiecic.

    > Niestety wydajność zależy od różnicy temperatur na termoparze.

    Z tym ze metalowa termopara ma kiepska wydajnosc ogolem, a
    polprzewodnikowe ogniwo Peltiera [tez termopara] nie lubi wysokich
    temperatur.

    Ale czemu sie tak turbin boicie ?
    http://www.youtube.com/watch?v=EEv2mwEQGik

    J.

  • 13. Data: 2009-03-30 11:26:42
    Temat: Re: Re:
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "|3eR|<0" <.@.> napisał w wiadomości
    > Dzieki Panowie przynajmniej juz wiem pod jakimi haslami szukac.
    > Mysle ze jest to naprawde ciekawe i moze w przyszlosci miec
    > bardzo pozytecyne zastosowanie nawet od urzadzen mobilnych do
    > powtornego wykorzystania marnowanej energi z silników.

    Tu juz jest zrobione.
    Od duzych elektrowni, gdzie spaliny z turbiny gazowej grzeja wode
    do turbiny parowej,
    po moduly Peltiera do silnikow diesla i kominkow ..

    Niestety - to drugie drogie i malo wydajne.

    J.

  • 14. Data: 2009-03-30 11:33:42
    Od: GLaF <g...@n...takiego.numeru.pl>

    Dnia Mon, 30 Mar 2009 09:13:46 +0000 (UTC), Sergiusz Rozanski napisał(a):

    > Gdzieś czytałem o zegarku naręcznym co robił ww.

    Kumpel ma taki zegarek. Żeby pobierał energię z ludzkiego ciepła, potrzebna
    jest _różnica_ temperatur. Np. w pomieszczeniu o temp. 36,6 st., nie
    pobierałby energii od ciepła ciała. Patrz: perpetuum mobile II rodzaju.

    --
    GLaF

  • 15. Data: 2009-03-30 11:48:40
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    > Jest coś takiego. Nie wierz kolegom, że tylko termopara. Polska
    > to trzecioświatowy zaścianek technologiczny. Nie jest to zarzut
    > wobec kolegów, którzy znają tylko termoparę.

    To jak się nazwy ten tajemniczy element? bo wymieniony niżej termogenerator
    to urządzenie, nie element
    Podobnie jak: prąd produkuje elektrownia, a nie generator.

    > http://thermalforce.de/

    Tutaj typowe termopary

    > http://www.thermonamic.com/Pspec.html

    >http://www.aist.go.jp/aist_e/latest_research/2005/2
    0050617/20050617.html

    a tutaj ogniwa peltiera w tym o zwiększonej wydajności właśnie do
    wytwarzania energii elektrycznej poprzez możliwość pracy w temperatorze
    ~200stopni, gdzie peltier do coolerów może pracować do około 120stopni
    Tylko że te pierwsze są trudnodostępne - zbyt drogie.

    A co do trzeciego świata.. to pierwsze zdjęcie z pierwszego linku pochodzi z
    1874roku - u nas się już takich nie stosuje :-)

    --
    Desoft

  • 16. Data: 2009-03-30 11:51:30
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 30.03.2009 GLaF <g...@n...takiego.numeru.pl> napisał/a:

    > Kumpel ma taki zegarek. Żeby pobierał energię z ludzkiego ciepła, potrzebna
    > jest _różnica_ temperatur. Np. w pomieszczeniu o temp. 36,6 st., nie
    > pobierałby energii od ciepła ciała. Patrz: perpetuum mobile II rodzaju.

    No to zrozumiałe, ale w naszym klimacie i wyżej już ma sens :)
    O ile w ogóle takie rozwiązania mają sens gdy bateryjka za kilka zł ma energii
    na kilka lat pracy zegarka :) i pewnie wymaga mniej energi na wyprodukowanie
    jej w stosunku do ogniwa.

    *** http://www.4x4.kalisz.pl ***

  • 17. Data: 2009-03-30 12:56:51
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello |3eR|<0,

    Monday, March 30, 2009, 10:15:05 AM, you wrote:

    > proszę o wyrozumiałość jeśli to pytanie jest rodem z sci-fi. Energie ciepną
    > z tego co mi wiadomo można przekształcić w energię elektryczna za pomocą
    > pośrednich mechanicznych elementów jak turbina elektryczna itp.

    Strach lodówkę otworzyć - na Elektrodzie też o to samo pyta...

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 18. Data: 2009-03-30 13:05:40
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Mon, 30 Mar 2009 13:26:42 +0200, J.F. napisał(a):

    > Od duzych elektrowni, gdzie spaliny z turbiny gazowej grzeja wode
    > do turbiny parowej,

    A potem jeszcze grzeją ciepłą wodę i CO dla sporego miasta... Vide blok
    gazowo-parowy EC Zielona Góra. Sprawność sięga jakichś 80%.
    --
    Jacek

  • 19. Data: 2009-03-30 13:34:49
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Coś mi czasem zżera temat.

    Desoft napisał(a) :

    > To jak się nazwy ten tajemniczy element?

    No jak to jak? Termogenerator :-)

    > bo wymieniony niżej termogenerator
    > to urządzenie, nie element
    > Podobnie jak: prąd produkuje elektrownia, a nie generator.

    Nie całkiem. Te układy półprzewodnikowe pracujące na zasadzie
    odwrotnej do modułu Peltiera właśnie wytwarzają prąd. Chcesz
    zejść głębiej w strukturę? Proszę bardzo - elektrony wytwarzają
    prąd, ale nie przesadzajmy.

    > Tutaj typowe termopary

    Na rycinach tylko :-P Fakt, że termopary produkuje i stosuje się
    nadal, ale nie stanowią one myśli przewodniej tego tematu. Z
    powodu bardzo niskiej wydajności i wagi. Z powyższego linku
    znajdujemy prosto:
    http://thermalforce.de/de/product/thermogenerator/in
    dex.php?uid=c81cef593522c692f6374e94d4c9a107&ref=
    wyglądają jak moduły Peltiera jednak

> [...]
    > ~200stopni, gdzie peltier do coolerów może pracować do około 120stopni
    > Tylko że te pierwsze są trudnodostępne - zbyt drogie.

    Trudno dostępne nie są. W podanych linkach i dziesiątkach innych
    znajdziesz łatwo dostępne. Fakt, że nie w Polsce, ale jednak.
    Cena jest też do przeżycia. Ja jednak potrzebuję coś do wyższych
    temperatur niż powszechnie dostępne moduły do 250°. Takie właśnie
    jak w linku z Japonii - do 800°.

    > A co do trzeciego świata.. to pierwsze zdjęcie z pierwszego linku pochodzi z
    > 1874roku - u nas się już takich nie stosuje :-)

    Podobne :-) Może nie całkiem, ale jednak. Są w sprzedaży "piece"
    TEG. Małej mocy wyglądające jak "kozy" czy większe, jak
    nowoczesne piece ogrzewcze.

    Zbyszek
    PGP key: 0x39E452FE

  • 20. Data: 2009-03-30 20:11:18
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Strach lodówkę otworzyć - na Elektrodzie też o to samo pyta...

    Podlaczyc termopare miedzy skraplacz i parownik w lodowce? Wtedy
    naprawde bedzie strach otworzyc ;-)

    --
    Jerry1111