  • 31. Data: 2009-04-02 16:09:33
    Temat: Re: Re:
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    Desoft wrote:

    > To jak się nazwy ten tajemniczy element? bo wymieniony niżej
    > termogenerator to urządzenie, nie element
    > Podobnie jak: prąd produkuje elektrownia, a nie generator.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Gko#Inventions_2

    http://www.islandia.is/gko/010818.pdf

    komercyjnie obecnie zajmuje sie tym Pronil Holdings ,
    nie pamietam dokladnie co stalo sie z http://www.varmaraf.is/ ,
    ale wiem ze Pronil przejal czesc 'obowiazkow' i ew. tam nalezy kierowac
    zapytania jesli chce sie licencje/moduly .

    wydajnosc ich generatorow to ponoc ~30% ale nie mialem takiego generatora
    jeszcze w reku.

    jesli komus zalezy na wydajnosci to jeszcze sa generatory termoakustyczne,
    ale to juz oczywiscie nie jest 'bez czesci mechanicznych'

    a btw. zwyklych ogniw peltiera, to mialem w reku i mam na biurku, dlugo
    przezywalem fascynacje tym ze daje prad , tym ze trzymane miedzy dwoma
    palcami w czasie gdy ktos zmienia biegunowosc baterii zasilajacej jest
    wrazeniem wrecz bezcennym (bardzo dziwne odczucie, w sensie mozg nie jest
    przyzwyczajony do takiego 'magicznego' przedmiotu, zwlaszcza ze to
    faktycznie pompuje cieplo, wiec od razu 'wyczuwa sie' zaleznosc 'przylozysz
    palca do zimnej strony to ciepla jest cieplejsza')

    robilem tez inny ciekawy eksperyment, tj. grzalem bezposrednio z soczewki
    fresnela (~28x19cm) na sloncu. wydajnosc w istocie niska, ale i tak co
    mnie zaskoczylo :
    soczewka daje wiazke ktora rzucana na klasyczne (chlodzone woda, bo inaczej
    peka) ogniwo sloneczne , w dowolnym jego punkcie - daje 2.5A przy 0.5V.

    dla ogniwa peltiera (~40W, 12V) taka sama 'wiazka' pozwala uzyskac ~0.5A
    przy 0.4V (!) i to bez malowania plytki na czarno a 'zimna' strona
    chlodzona zwyklym kawalkiem blachy. wydajnosc moze i niska, ale zaskoczylo
    mnie przede wszystkim napiecie. a sa moduly na 'wyzsze' napiecia