  • 31. Data: 2009-06-07 19:53:51
    Temat: Re: Jak nalezy dbać o akumulator litowo jonowy?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Mysle ze oni nie czekaja pol godziny bo tak lubia, tylko az sie aku
    > rozladuje na tyle ze napiecie iles tam spadnie.

    No ale ja właśnie taką strategię uważam za skrajnie niemądrą! Po co
    monitorować napięcie z taką dokładnością, że powstaje to półgodzinne
    oscylacje? Jak bateria będzie w gorszym stanie, to te oscylacje
    jeszcze się skrócą. A to (zakładam) będzie ją jeszcze bardziej
    wykańczać. Już nie wspomnę o tym pieprzonym dwutlenku węgla -- przy
    takim podładowywaniu prawie naładowanego akumulatora, sprawność
    energetyczna musi być jakaś koszmarna. Poza tym takie sprawdzanie
    co chwila napięcia i kombinowanie co z tym zrobić, też pewnie trochę
    energii wymaga. Już lepiej po skończeniu ładowania dać se siana na
    kilka godzin.

    > Z drugiej strony - czy takie doladowywanie szkodzi ?

    Co do teorii, zdania są podzielone. A w praktyce widać, jak się różni
    Nokia od Siemensa.

    > Z trzeciej .. a moze lepiej nie zostawiac na cala noc :-)

    ??? Wracam późną porą do domu czy hotelu, sam w takim stanie, że
    powinienem jak najszybciej podładować w łóżku swoje akumulatory
    na dzień następny, a tu jeszcze mam pilnować procesu ładowania
    telefonu? To ja dziękuję za coś takiego. Ja chcę normalny telefon,
    a nie tamagotchi.

    > Jestes pewien ze nie ma ?
    > Np http://www.mwiacek.com/gsm/netmon/faq_net6.htm#41

    Ale ten cały netmonitor nie jest domyślnie włączony, a jak się go
    aktywuje, to baterie na krócej starczają. Kiedyś sobie urochomiłem,
    ale zaraz wyłączyłem, bo pożytku z niego żadnego nie ma.

    --
    Jarek

  • 32. Data: 2009-06-07 19:55:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Maciek napisał:

    > Wczoraj w sąsiednim poscie podałem przykład baterii Sanyo w laptopie,
    > która wymaga co jakiś czas pełnych cykli do zachowania pełnej
    > pojemności. Ale zachowuje i jest OK. Ten laptop, to 6 letni Aristo
    > Tauron :-) Na szczęście nie wszędzie były Panasoniki.

    To bateria wymaga pełnych cykli, czy system monitorowania jej stanu
    musi się skalibrować?

    --
    Jarek

  • 33. Data: 2009-06-07 21:38:32
    Od: Name <u...@e...org>

    J.F. wrote:

    > Jak najbardziej jest to mozliwe.
    > Siemens uzywal Panasonica, a z tym producentem mialem juz wiecej
    > klopotow - np laptopy Aristo, w ktorych wszystkie baterie po ~18
    > miesiacach padly.

    > Z informowaniem to jest jeszcze ciekawiej, ale ladowanie wyglada tak
    > ze najpierw jest jakby staly prad, po dojsciu do 4.2V zaczyna sie
    > ladowanie pulsowane, jak spadnie wypelnienie to sie ladowanie wylacza
    > .. i po jakis pol godzinie wlacza ponownie. Tym razem blyskawicznie
    > wchodzi w tryb pulsujacy i po paru minutach znow sie wylacza.
    > I znow pol godziny przerwy ..

    I to grozi niekontrolowanym przeładowaniem i zniszczeniem aku. IMHO
    jedyna słuszna metoda dla aku. litowych to pełny cykl CC+CV i
    definitywne wyłączenie ładowania.

  • 34. Data: 2009-06-07 22:27:00
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Sun, 07 Jun 2009 15:48:07 +0200, Dykus napisał(a):

    > Ciekawa jest inna rzecz. W telefonie mogę podejrzeć napięcie aku. O ile
    > końcowe napięcie ładowania zbliża się do 4.2V, o tyle podczas używania
    > przy 3.6V telefon już ostro krzyczy, że ma rozładowaną baterię i wnet
    > się wyłączy. I rzeczywiście chyba 0.1V mniej i się wyłącza. Ciekawe z
    > czego to wynika - czyżby elektronika wymagała tak wysokiego napięcia?
    > Sporo pojemności się przez to nie wykorzystuje...
    Gdyby to byla faktycznie kwestia napiecia wymaganego przez elektronike to
    wstawiliby tam siakis SEPIC albo cos w ten desen. Widac ograniczaja
    glebokosc rozladowania.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 35. Data: 2009-06-07 23:41:23
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Dykus pisze:

> [...]
    > wynika - czyżby elektronika wymagała tak wysokiego napięcia? Sporo
    > pojemności się przez to nie wykorzystuje...

    Poniżej pewnego napięcia już się znaczącego ładunku nie wyciągnie a
    tylko szybciej zajedzie ogniwo.

    Na przykład dla tego ogniwa:
    http://dybkowski.net/download/li-pol.gif
    takim napięciem jest około 3V. Przy głębszym rozładowaniu napięcie spada
    bardzo szybko (dając już niewiele dodatkowych mAh) - a jak widać nie
    było tu układu ograniczającego rozładowanie. Wykres zmierzony dla
    "nokiowatego" akumulatorka LiPo z Allegro (opisanego "3000mAh" albo
    "4000mAh", mającego faktycznie ok. 1250mAh).

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 36. Data: 2009-06-08 03:35:44
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ktos je jednak kupuje. Nawet do Nokii sie sprzedaja :-)

    Ja :) Zaorałem maksymalnie akumulator w swojej starej 3330, na tyle że
    jakakolwiek aktywność (nawet logowanie się do sieci) powodowała wyłączenie
    telefonu. Teraz w 6230i po 2 latach też już musiałem wymienić - tak
    ekstremalnie nie było, ale trzymał już nieco ponad dzień...

    Ale ja nie dbam o aku. Wychodzę z założenia że wygoda jest ważniejsza niż
    ten niewielki wydatek raz na parę lat i podłączam telefon na noc, nieważne
    czy naładowany czy nie.

    --
    http://www.gophi.pl/

  • 37. Data: 2009-06-08 03:38:53
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    > Ładowarkę samochodową mam, bo kupiłem kiedyś na stacji benzynowej
    > jak mi się wyjazd przedłużył. Użyłem tylko raz. Ale tam jest taka
    > diodka, która się pali zawsze, jak tylko ładowarka wetknięta jest
    > w dziurę po zapalniczce.

    Może w tych tańszych przygasa przy poborze prądu. Nigdy się nie przyglądałem
    swojej...

    --
    http://www.gophi.pl/

  • 38. Data: 2009-06-08 10:56:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Wysocki napisał:

    > Może w tych tańszych przygasa przy poborze prądu. Nigdy się nie
    > przyglądałem swojej...

    Ta co kupiłem wygląda na najtańszą jaka może być. Dioda w niej
    sygnalizuje podłączenie zasilania, a nie telefonu. Nie sądzę,
    by miała cokolwiek wspólnego z poborem prądu. Chociaż być może
    jak się ładuje jakiegoś Siemensa, to przygasają światła samochodu
    i spadają obroty obciążonego silnika (nigdy wcześniej nie miałem
    do czynienia z ich telefonami, ale trochę jestm zaskoczony tym,
    co przeczytałem tu o tej marce).

    --
    Jarek

  • 39. Data: 2009-06-08 19:20:41
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
    > To bateria wymaga pełnych cykli, czy system monitorowania jej stanu
    > musi się skalibrować?

    Całość, czyli komputer + bateria. Komórka też stanowi całość a cykle są
    jej obojętne.

  • 40. Data: 2009-06-08 19:23:25
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Maciek napisał:

    > Całość, czyli komputer + bateria. Komórka też stanowi całość a cykle są
    > jej obojętne.
    A może tylko bateria? Można podłaczać zapasową, więc pewnie w samej
    baterii coś się zapisuje. Raczej nie sądzę, żeby po włożeniu zapasowej
    trzeba było przeprowadzić cykle, żeby prawidłowo zadziałała.