  • 1. Data: 2009-06-05 16:00:51
    Temat: Jak nalezy dbać o akumulator litowo jonowy?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    Witam starych wyjadaczy od baterii i akumulatorów :-)

    Przeczytałem tu niedawno wiele ciekawego na temat aku Nicd.
    Coś z NASA, jak to przy przechowywaniu ich nalezy je całkiem
    rozładować, potem przed użyciem formować itp, itd...

    Nie mogę nic ciekawego znaleźć na temat akumulatorów
    litowo-jonowych (Li-Ion). Mam dużą latarkę do nurkowania
    z takim akumulatorem, 5200mA/h, nietypowy kształt i drogi
    więc chciałbym poużywać go jak najdłużej...

    Przy założeniu że będę tej latarki używał parę razy i potem
    przez parę miesięcy leżeć ona będzie w szafie aby potem
    znów za pół roku gdzieś na nurkowanie pojechać i znowu
    ją poużywać parę razy - jak należy dbać o ten akumulator?

    Czy w czasie nie używania mam go trzymać w ładowarce?
    Czy może przechowywać rozładowany, jak przy Nicd? Jak?

  • 2. Data: 2009-06-05 20:07:49
    Temat: Re: Jak nalezy dbać o akumulator litowo jonowy?
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 5 Jun 2009 11:00:51 -0500, Pszemol wrote:
> [...]
    >znów za pół roku gdzieś na nurkowanie pojechać i znowu
    >ją poużywać parę razy - jak należy dbać o ten akumulator?

    http://www.batteryuniversity.com/partone-5A.htm

    polownicznie naladowany i w lodowce :-)

    Sa tu jacys posiadacze Nokii z bateiami nie zmienianymi od 5 lat ?
    Niech napisza jak uzywali.

    J.

  • 3. Data: 2009-06-05 20:14:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Sa tu jacys posiadacze Nokii z bateiami nie zmienianymi od 5 lat ?

    A od 7 może być?

    > Niech napisza jak uzywali.

    Normalnie. Bez stosowania żadnych Technik Specjalnych.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2009-06-05 20:17:36
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Pszemol pisze:

> [...]
    > znów za pół roku gdzieś na nurkowanie pojechać i znowu
    > ją poużywać parę razy - jak należy dbać o ten akumulator?

    Najwolniej ogniwa Li-ion starzeją się z ładunkiem ok. 40% nominalnej
    pojemności. Wtedy też jest najniższe samorozładowanie. Myślę, że przed
    dłuższym przechowywaniem bezpiecznie będzie naładować akumulator do
    pełna i potem te ok. 60% rozładować.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 5. Data: 2009-06-05 20:25:16
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > A od 7 może być?

    > Normalnie. Bez stosowania żadnych Technik Specjalnych.

    Skośnooki producent tej latarki pisze że aku starcza tylko
    na 500 cykli ładowania/rozładowania...

  • 6. Data: 2009-06-05 20:28:18
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > http://www.batteryuniversity.com/partone-5A.htm
    >
    > polownicznie naladowany i w lodowce :-)

    Fajna stronka - dzięki.

    > Sa tu jacys posiadacze Nokii z bateiami nie zmienianymi od 5 lat ?
    > Niech napisza jak uzywali.

    Zakładając ładowanie raz na tydzień to 5*50 tygodni
    wychodzi dopiero 250 cykli... Producent mojej latarki
    pisze coś o 500 cyklach... Ciekawe w jakich warunkach.

  • 7. Data: 2009-06-05 20:36:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pszemol napisał:

    > Skośnooki producent tej latarki pisze że aku starcza tylko
    > na 500 cykli ładowania/rozładowania...

    Ta moja musiała do tej pory zaliczyć 400-600 cykli, nie zawsze pełnych.
    Ale to bateria Li-Polymer do telefonu, nie do latarki. A napisano na
    niej "Made in China".

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2009-06-05 21:04:44
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Ta moja musiała do tej pory zaliczyć 400-600 cykli, nie zawsze pełnych.
    > Ale to bateria Li-Polymer do telefonu, nie do latarki. A napisano na
    > niej "Made in China".

    Ta moja latarka pracuje na baterii 5200mA/h przez 130 minut,
    czyli rozładowują tą baterię prądem około 0.5C, ciut mniejszym.
    Wygląda na to, że raczej się obchodzą z nią delikatnie :-)

  • 9. Data: 2009-06-05 21:11:01
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 5 Jun 2009 20:14:11 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:
    >A od 7 może być?

    >Normalnie. Bez stosowania żadnych Technik Specjalnych.

    Czyli jak - sumienne czekanie na rozladowanie do konca, czy ladowanie
    codzienne, pilnujac zeby nie bylo za dlugo, czy podlaczajac na cala
    noc ?

    Siemsowskie akumulatory niestety po dwoch latach traca juz ponad
    polowe pojemnosci, chinskie odpowiedniki tez .. ale moze ja nie umiem
    dbac ..

    J.

  • 10. Data: 2009-06-05 21:46:46
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    J.F. pisze:

> [...]
    >
    > Siemsowskie akumulatory niestety po dwoch latach traca juz ponad
    > polowe pojemnosci, chinskie odpowiedniki tez .. ale moze ja nie umiem

    Myślisz, że producenci chcą podcinać gałąź, na której siedzą? Po 2
    latach przyjdziesz do sklepu po kolejny akumulator i biznes się kręci.

    Jeżeli komuś nie odpowiada - jest gałąź akumulatorów przemysłowych
    "wyczynowych". Tylko czy ktoś chciałby zapłacić 10x tyle za akumulator o
    2x dłuższym czasie życia? W niektórych zastosowaniach tak.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/