  • 241. Data: 2009-08-22 16:25:53
    Temat: Re: Jak kupowałem aparat...
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-08-22 12:19:31 +0200, Czarek <4...@g...de> said:

    > Znów w coś nie wierzysz? Przecież nie napisałem, że nie mam
    > powiększeń, tylko że nie robię na bieżąco. Siada Ci percepcja,
    > czy złośliwie przekręcasz?

    Nie no, skąd. Tylko sam pięknie pokazujesz, jak do analogowych
    manipulacji potrzeba więcej nakładów - sprzętowych, powierzchniowych
    itp. Nawet taki zagorzały wielbiciel technik srebrowych aktualnie nie
    ma, bo coś tam.

    > Ale jak najbardziej używało się, od zarania fotografii, tylko o zgrozo
    >
    > O.K., wiem, ale napisz, co konkretnie robił ten retusz i w jakich
    > sytuacjach.

    W skrócie - to samo co dzisiaj wszyscy, którzy chcą, robią w
    komputerze. Od artystów, przez rzemieślników, po (bardzo nielicznych)
    knotorobiących amatorów. Realizował wizje, potrzeby lub kaprysy.

    > Według praktyki :-)

    Aha. Szkoda tylko, że praktyka nie zna jednego pojęcia "prawidłowo". A
    gdzie umieścisz te wszystkie zabawy z "mięką" i "twardą" chemią oraz
    papierami, które przecież wyraźnie ingerują w zawartość tego, co
    zostało zarejestrowane? Gdzie tu jest miejsce na "prawidłowo"?

    > Wystarczy się pewnych rzeczy nauczyć.

    Jaaasssne, bo przecież przy cyfrze nic nie trzeba umieć. A no tak,
    zapomniałem, wiele rzeczy jest prostrzych i osiągalnych dla zwykłych
    śmiertelników, co przecież odziera z magii całą dyscyplinę i dawnego
    "czarownika" sprowadza do poziomu niewiele ponad amatorem. Cóż, w sumie
    to takie ludzkie, że dawnym magom brakuje teraz tego uznania ich
    maestri, tego kunsztu wcześniej nieosiągalnego dla profanów - to i
    muszą dorobić jakąś ideologię wywyższającą ich ponad plebs. Bo przecież
    nie będą się z nimi, niegodnymi porównywać, czy nie daj buk -
    konkurować, co to, to nie.

    > Za kolorowy.

    No mówię przecież, za dużo możliwośći. I nie jest taki "artystowski".

    > Chyba próbujesz mnie obrazić, ale nic z tego :-) Kolor robiłem od
    > mniej więcej 1976, a od 1979 zawodowo. I negatyw, i slajdy. Sam
    > fotografowałem, sam wywoływałem, sam kopiowałem. Sam modyfikowałem
    > chemię, żeby uzyskać lepsze kolory, niż z fabrycznych zestawów. Miałem
    > stripy kontrolne z ORWO oraz ich książkę technologiczną, a były chyba
    > dwie, może trzy takie w Polsce. Kopiowałem metodą subtraktywną i
    > addytywną, amatorsko i usługowo. Miałem też laba. I tak dalej, ale
    > pewno znów nie uwierzysz ;-)

    Normalnie człowiek-orkiestra. Tylko niewiele jak dotąd z tego wynika.

    > Techniki - jak je nazwałeś "ciemniowe" - noszą też inną nazwę:
    > techniki szlachetne.

    Bzdura. Techniki szlachetne to guma i pochodne, a nazwę zawdzięczają
    temu, że są niepowtarzalne, a tak poza tym - najczęściej zaliczane do
    grafiki (króra Cię przecież nie interesuje).
    Jest/była jeszcze cała sterta innych technik: selektywne oraz
    wielokrotne naświetlanie, kolorowanie, odbijanie stykowe z różnych
    materiałów, separowanie kolorów, podmalowywanie i dziesiątki innych
    technik. Wiem, tamte były "szlachetne". To samo, a często wyglądające i
    lepiej z komputera już takie nie jest.

    > I to chyba wyjaśnia, dlaczego komputerowe
    > wyprodukowanie protezy, podobnego efektu, np. zbliżonego do gumy czy
    > izohelii, nie będzie zasługiwało na zainteresowanie.

    Efekt jest efekt. Jeśli wygląda ciekawie, to zasługuje na
    zainteresowanie, jeśli wygląda marnie, to technika jaką został zrobiony
    może mieć tylko znaczenie dla pokrzywieńców, traktujących formę jako
    bożka.

    de Fresz

  • 242. Data: 2009-08-22 16:28:36
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    Czarek pisze:

    > Tak, taki pogląd jest lansowany od czasu, gdy niejaki Oskar Barnack
    > zniszczył jakość w fotografii :-) Taki temat zastępczy.

    czy ja Ciebie dobrze rozumiem, chcesz podważyć dorobek takiego Magnum i
    ludzi takich jak np. RENE BURRI albo Trent Parke? Brzmi to dość odważnie :).

    --
    Pozdrawiam.
    Bartko.

  • 243. Data: 2009-08-22 16:39:43
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Czarek" <4...@g...de> napisał:

    > Akurat tu mam wątpliwości - zbyt mała głębia ostrości nie pozwoli.
    > Dokłądnie. Nawet gdyby było można - mało dla kogo miałoby to znaczenie.

    Może dla tego, kto to napisał.

    Być może - ale... pzrecież to się nei mkłóci z tym co napisałem - takich,
    dla których to będzie miało znaczenie bedzie stosunkowo mało. Ogromna
    większość przejdzie obeok zdjęcia i nie zwreóci uwagi na różnice.

    >Z takich wypowiedzi wynika, że
    >wypowiadający się nie ma pojęcia czym tak naprawdę różni się dobre
    >powiększenie od złego.
    >[...]

    Błąd. Nie zastanowiłeś się nad tym co napisałem. Z tego można wnioskować, że
    ogromna większość populacji nie ma pojęcia - na temat tego, czy ja mam
    pojęcie trudno na podstawie tego tekstu wyciągać jakiekolwiek wnioski.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 244. Data: 2009-08-22 16:40:46
    Od: Czarek <4...@g...de>

    On 22 Sie, 18:28, cichybartko <c...@g...com> wrote:

    > czy ja Ciebie dobrze rozumiem, chcesz podważyć dorobek takiego Magnum i
    > ludzi takich jak np. RENE BURRI albo Trent Parke? Brzmi to dość odważnie :).

    Nie; robisz ten sam błąd, co wszyscy :-) Ja co najwyżej tylko mogę
    żałować, że niektóre zdjęcia nie powstały na srajtaśmie, lecz na
    mikrofilmie ;-) A poważnie - zawsze mówię, że pewne dziedziny
    fotografii rozwinęły się pod wpływem sprzętu - reportaż, bo
    wynaleziono mikrofilm (chociaż cała reporterka USA, do lat 60-tych XX
    wieku, opierała się na wielkim formacie; tak, tak! Graflexy!), makro -
    bo weszła syfra z małymi matrycami, fotografia ślubna - bo syfra z
    ustawianą, wysoką czułością i dowolnym balansem bieli... i tu
    szczególnie chylę czoła przed syfrą.

    Kiedyś jedzono palcami. Ktoś wymyślił łyżkę - do zupy, ktoś widelec -
    do potraw stałych. Tylko dlaczego teraz tyle osób upiera się, żeby
    jeść zupę widelcem? :-)

    Czarek

  • 245. Data: 2009-08-22 16:42:45
    Od: Czarek <4...@g...de>

    On 22 Sie, 18:39, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> wrote:

    > Błąd. Nie zastanowiłeś się nad tym co napisałem. Z tego można wnioskować, że
    > ogromna większość populacji nie ma pojęcia - na temat tego, czy ja mam
    > pojęcie trudno na podstawie tego tekstu wyciągać jakiekolwiek wnioski.

    I to właśnie chciałem powiedzieć. Że populacja, nie że Ty :-)

    Czarek

  • 246. Data: 2009-08-22 16:51:32
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Czarek" <4...@g...de> napisał:

    >Święte słowa, ale nie zgodzę się z wnioskiem. Zależy to nie tyle od
    >tematyki, ale od człowieka, który uległ technice, a więc pośrednio od
    >techniki chyba również. Znam wiele osób, które robiły świetne zdjęcia
    >techniką klasyczną, a po przejściu na syfrę zaczęli sadzić knoty,
    >dodatkowo w niespotykanej wcześniej ilości.

    Czynnik ludzki niewątpliwie też gra rolę.
    W/g mnie jeśli ktoś uprawiajacy taką fotografię, gdzie można wszystko
    przewidzieć i bez pośpiechu przygotować przed zdjęciem (krajobraz, statyczny
    portret w studio, martwa natura itp.) zwiększa po zmianie sprzętu na cyfrowy
    wielokrotnie ilość zdjęć i procent knotół wśród nich rośnie, to możliwości
    są następujące:
    1. Kiepski fotograf (ale wtedy przedtem też by knoty sadził).
    2. Leń - nie chce mu się myśleć przed zdjęciem.
    3. Nie panuje nad nowym sprzętem i nie jest pewny rezultatów (ale jeśli to
    jedyna przyczyna - efekt masowego knotoróbstwa powinien dość szybko
    ustąpić).
    4. Zaczyna robić eksperymenty czy czegoś nowego nie da się z tego motywu
    wycisnąć (ale wtedy zdjecia - nawet jeśli nieudane - raczej nie bedą
    'zwykłymi' knotami).
    Oczywiście kilka z tych powodów może wystepować rónocześnie.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 247. Data: 2009-08-22 16:55:09
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Czarek" <4...@g...de> napisał:

    >A co ma szift do głębi ostrości?
    >A co ma tilt do głębi ostrości?

    Szift raczej niewiele, ale tilt pozwala na pochylenie płaszczyzny ostrości.
    Teoretycznie można ją wtedy tak ustawić, by ostry był rónież kawałak
    trzeciego planu. Praktycznie - trudno mi sobie wyobrazić sytuację gdy ktoś
    by tak to świadomie ustawiał.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 248. Data: 2009-08-22 17:00:39
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 22 Aug., 18:51, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> wrote:

> [...]
    > 'zwykłymi' knotami).
    > Oczywiście kilka z tych powodów może wystepować rónocześnie.

    zapomniales o najwazniejszym.

    wieksza lub mniejsza pasja / fascynacja fotografia czyli mniejsza lub
    wieksza pasja do wciskania spustu.
    prawdziwy milosnik sprzetu i fotografii wciska spust dla samej
    przyjemnosci wcisniecia.

    wraz z pojawieniem sie automatycznego przesuwu filmu , po wyparciu
    przezen dzwigni szybkiego przesuwu opor przed wcisnieciem spustu
    zmalal.
    Po wprowadzeniu cyfry opor ten jest jeszcze mniejszy - a to dlatego,
    ze wyzwolenie spustu nie przeklada sie bezposrenio na koszty- jak to
    bylo w analogu.

    XXX

  • 249. Data: 2009-08-22 17:04:58
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    Czarek pisze:
    [...]
    > Kiedyś jedzono palcami. Ktoś wymyślił łyżkę - do zupy, ktoś widelec -
    > do potraw stałych. Tylko dlaczego teraz tyle osób upiera się, żeby
    > jeść zupę widelcem? :-)

    Dlaczego Ty się upierasz, że tylko zupa jest Posiłkiem, a wszystko inne
    to namiastki?

    --
    Pozdrowienia
    Janek http://www.mimuw.edu.pl/~janek/

  • 250. Data: 2009-08-22 17:08:33
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    Czarek pisze:
    > Kiedyś jedzono palcami. Ktoś wymyślił łyżkę - do zupy, ktoś widelec -
    > do potraw stałych. Tylko dlaczego teraz tyle osób upiera się, żeby
    > jeść zupę widelcem? :-)

    ja wiem jedno, lubisz nadawać dyskusji specyficzny koloryt ;) a tym
    razem po prostu się daleko zagalopowałeś. Sam zacząłeś podawać dziedziny
    w których nawet z Twojego punktu widzenia cyfra ma uzasadnienie. Tą
    Twoją listę można jeszcze bardziej rozbudować, bo każdy ma swoje
    specyficzne oczekiwania i tyle. Pojechałeś tym razem na maksa, co
    zresztą widzisz po odzewie na grupie, poza tym nie brakuje tu ludzi
    którzy robią naprawdę dobre zdjęcia cyfrą.

    --
    Pozdrawiam.
    Bartko.