  • 21. Data: 2013-12-06 20:36:03
    Temat: Re: Jak kompensować światła nocne?
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-12-06 19:08, artek pisze:

    > a niby czego innego się spodziewasz przy tej przysłonie - f/14?
    > słowo kluczowe - dyfrakcja. nota bene przy zdjęciach nocnych to częsty
    > zabieg, wręcz uatrakcyjniający punktowe światełko, formujące się w
    > gwiazdkę a nie rozlazły i przepalony punkt.

    To był antyprzykład a nie przykład. Wspominałem, że nie mogę doszukać
    się tego właściwego zdjęcia obrazującego co można uzyskać (ale nie jak).
    Nie musisz uzasadniać dlaczego jest źle. Mnie interesuje co robić aby
    było dobrze :-D

    Gwiazdka czy przepalony punkt - efekt daleki od oczekiwań. Dalego
    podejrzewam, ze tylko HDR może mieć tu zastosowanie ale nie udało mi się
    nawet zbliżyć do takiego efektu. Owszem, można na 2 oddzielnych
    zdjęciach zrobić tak aby lampa wyszła właściwie doświetlona a na innym
    aby reszta plus stany przejściowe. Złożenie tego do kupy nawet w
    Photomatixie nie dało oczekiwanych rezultatów.

    Marek

  • 22. Data: 2013-12-06 20:40:49
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-12-06 19:16, Mariusz [mr.] pisze:

    > A ja widziałem. Proste odkrycie z czasów, gdy miałem ok. 6 lat -
    > wystarczy lekko załzawić oczy, zmrużyć mocno oczy i już! Widzimy jak
    > dobrze przymknięty obiektyw! :)

    Eksperymentowałem w ten sposób na sobie. W tym celu załapałem grypę z
    wysoką gorączką. Efekty były jeszcze lepsze :-D

    > BTW: Najlepsza 25 aparatów do tego celu (o największej dynamice)

    Nie wiem czy dynamika jakiegokolwiek aparatu wystarczyłaby.
    Przypuszczam, że bez składania HDRów nie da rady.

    > pomierzonych przez DxO [EV / EV liniowo]: ;-)

    Tak na marginesie... co oznacza "EV liniowo" ?

    Marek

  • 23. Data: 2013-12-06 20:52:21
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Marek" <p...@s...com> wrote:

    [...]
    > Nie wiem czy dynamika jakiegokolwiek aparatu wystarczyłaby.
    > Przypuszczam, że bez składania HDRów nie da rady.

    Jestem tego prawie pewny. Dynamika ma znaczenie, gdy jednak
    chcemy/musimy ograniczyć się do jednej klatki.

    > Tak na marginesie... co oznacza "EV liniowo" ?

    Matematykę! :) Oznacza 2^EV [w tym przypadku, dla uproszczenia
    rachunków, było to 2^(EV-9)]

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 24. Data: 2013-12-06 21:46:54
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-12-06 20:52, Mariusz [mr.] pisze:

    > Jestem tego prawie pewny.

    Że wystarczy czy nie wystarczy?

    > Matematykę! :) Oznacza 2^EV [w tym przypadku, dla uproszczenia
    > rachunków, było to 2^(EV-9)]

    Teraz jasne. Nie wiedziałem do czego przypasować te dziwaczne liczby
    obok EV :-)

    Marek

  • 25. Data: 2013-12-07 08:13:37
    Od: artek <a...@u...wro.vectranet.pl>

    W dniu 2013-12-06 20:36, Marek pisze:
> [...]
    > się tego właściwego zdjęcia obrazującego co można uzyskać (ale nie jak).
    > Nie musisz uzasadniać dlaczego jest źle. Mnie interesuje co robić aby

    och, doprawdy, jeśli dyfrakcja pojawia się przy domkniętej przysłonie, i
    jeśli dla ciebie jest to efekt niepożądany, to jakie jest rozwiązanie?
    dla mnie odpowiedź jest oczywista ...

    --
    art3k

  • 26. Data: 2013-12-07 11:03:24
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-12-07 08:13, artek pisze:

    > och, doprawdy, jeśli dyfrakcja pojawia się przy domkniętej przysłonie, i
    > jeśli dla ciebie jest to efekt niepożądany, to jakie jest rozwiązanie?
    > dla mnie odpowiedź jest oczywista ...

    Rozumiem, że sugerujesz iż rozpoczynając wątek byłem zainspirowany
    pijackim zwidem, w którym wystąpiły cudze prace z wysoką dynamiką ujęcia?

    Marek

  • 27. Data: 2013-12-07 11:49:39
    Od: Marek <p...@s...com>

    P.S.

    Popatrz sobie tu:

    http://www.mattgrum.com/photo_se/venice_night_crop.J
    PG

    To jeszcze nie do końca ten efekt jakiego oczekuję ale już blisko.
    Kształt latarni jest doskonale widoczny. Widać, ze są kanciaste a nie
    wypalone kule. Widać metalowe wsporniki spajające klosze w całość. Ale
    nie widać, że klosz jest ze szkła i nie widać że w środku jest żarówka a
    taki efekt właśnie widziałem w sugerowanym przez Ciebie pijackim zwidzie.

    Jeszcze lepiej jest tu - w zasadzie to już mnie zadowala:

    http://www.swiatobrazu.pl/zdjecie/artykuly/230794/ph
    otomatix-pro-09-gotowe-zdjecie-trial.jpg

    Marek

  • 28. Data: 2013-12-07 11:50:54
    Od: Marek <p...@s...com>

    Znalazłem przykład tego o co mi chodzi. Zwróć uwagę na klosz lampy.

  • 29. Data: 2013-12-07 11:55:46
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Weź może pokaż jakiś przykład efektu końcowego, o jaki ci chodzi.

    Mam:

    http://www.swiatobrazu.pl/zdjecie/artykuly/230794/ph
    otomatix-pro-09-gotowe-zdjecie-trial.jpg

    Popatrz na latarnię po prawej. Wokół latarni jest czysto. Blask nie
    tworzy aureoli przysłaniającej kolumnę w tle. Widać żarówki.

    Właśnie takie efekty widywałem parę razy i do tego dążę.

    Marek

  • 30. Data: 2013-12-07 15:57:18
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Sat, 07 Dec 2013 11:49:39 +0100, Marek napisał(a):

> [...]
    > taki efekt właśnie widziałem w sugerowanym przez Ciebie pijackim zwidzie.

    Całkiem przyzwoite, chociaż raczej późne popołudnie niż wieczór.

    > Jeszcze lepiej jest tu - w zasadzie to już mnie zadowala:
    >
    > http://www.swiatobrazu.pl/zdjecie/artykuly/230794/ph
    otomatix-pro-09-gotowe-zdjecie-trial.jpg

    Fuuuj i tragedia. Disco polo techniki. Klasyczny przykład jak *nie
    używać* HDR.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski