  • 131. Data: 2013-12-27 15:51:18
    Temat: Re: Jak kompensować światła nocne?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

    > Jakie obszary masz na myśli? Wyjaśnię, że parasole miały podświetlenie
    > granatowe od spodu.

    Jeśli tak, to głównie lewą ścianę z tablicą.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 132. Data: 2013-12-27 16:25:29
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

    > Właśnie! Czyli potwierdzasz, że format matrycy FF czy APSC nie rzutuje
    > na wielkość szumu? Sam napisałeś, że chodzi o wielkość PIKSELA a nie
    > MATRYCY. Matryca APSC o wielkości 8MPx będzie zdecydowanie mniej
    > szumiała niż wykonana w tej samej technologii FF 36MPx. Czyli nie ma
    > tu przewagi FF. Dokładnie o tym pisałem wcześniej. Nie należy
    > podniecać się wielkością przetwornika lecz PIKSELA.

    W rzeczywistości istotna jest ilość światła, która trafia do
    przetwornika. W oderwaniu od użytych obiektywów, porównania samych
    przetworników są trochę bez sensu.
    Oprócz ilości światła, są takie cechy jak np. cena, masa, rozmaite
    zniekształcenia. I należy je skonfrontować z planowanymi zastosowaniami
    sprzętu. Tylko wtedy porównanie jest sensowne.

    Tak czy owak, akurat wielkość piksela jest mało istotna, chyba że chodzi
    o punktowe przepalenia, to może tak. W pozostałych przypadkach można
    zmniejszyć programowo rozdzielczość, co sztucznie zwiększa wielkość
    piksela, bez jakichś wielkich strat. Alternatywnie można wydrukować
    z inną rozdzielczością, efekt taki sam.

    > Zakładasz w rozważaniach jednakową ilość pikseli a ja jednakową
    > wielkość pikseli. Stereotypowo zakładasz tą samą ilość pikseli w FF i
    > w APSC. Tymczasem życie pokazuje, że matryce FF mają więcej pikseli a
    > nie większe piksele. W sklepie nie pytano się mnie ile chcę mieć
    > pikseli w D800 tylko wciskano mi 36MPx, na co się nie zgodziłem. Nie
    > po to chciałbym FF (36MPx) aby mieć praktycznie to samo co w znacznie
    > tańszym APSC (24 MPx). I szumy, i rozpiętość tonalna wizualnie
    > podobne. Dlatego przypadek 2 poniżej jest bardziej zbliżony do życia.

    Jeden diabeł. Po prostu różnica nie jest aż taka duża i tyle. Zwłaszcza,
    że na niekorzyść FF działają duże, drogie (których nie mamy?) szkła.

    > Nie załapałem? Jeśli wielkość pikseli jest taka sama to co za różnica
    > na jakiej powierzchni je rozlokujemy? Większa powierzchnia da więcej
    > pikseli (zapewne 1.4x) tej samej wielkości. Nic więcej się nie zmieni.
    > Wydruk tego zdjęcia w np. 300dpi będzie większy na FF lecz jakość taka
    > sama. Jakość to szum i rozpiętość tonalna.

    Albo wielkość będzie taka sama, za to jakość lepsza w FF. Trochę.

    > Tego też nie rozumiem albo coś przekombinowałeś. :-( Czy chodzi o to,
    > co napisałem wyżej? Albo czy zakładasz drukowanie obrazu z różnym dpi
    > dla FF i APSC aby dopasować jego wymiary na papierze? Jeśli tak, to
    > metoda taka nie jest celowa.

    A czemu? Jeśli np. ktoś chce zrobić plakat o określonych wymiarach, to
    nie może go mieć większego lub mniejszego. Jeśli ktoś chce obrazek na
    WWW, to też musi to przeskalować do określonych wymiarów.

    > Czyli robiąc crop'a obrazu np. w edytorze graficznym? Czy może
    > zwiększasz DPI wydruku?

    Crop to inna bajka - to tak jakby zastosować szkło tylko-APS-C
    z matrycą FF. To wtedy jakie to FF?

    > Cropowanie nie zmienia wielkości szumu.

    Przeciwnie, w typowym przypadku zwiększa - bo zmniejsza się rozdzielczość.

    > Natomiast zwiększanie DPI
    > owszem, zamaskuje szum ale co z tego?

    Wszystko z tego :-)

    > Jedynie obraz będzie mniejszy bo ilość pikseli
    > będzie mniejsza.

    Tylko w takim przypadku, gdy nie masz wymagania na wielkość obrazu.
    W praktyce, wielkość obrazu jest chyba zawsze z góry ustalona?

    Prawda. Z tym że to cecha obiektywu, nie samej matrycy. Można
    (technicznie rzecz biorąc) wykonać odpowiedni obiektyw, który skupi tyle
    samo światła na matrycy APS-C, co tamten na FF.

    Kwestia konkretnych obiektywów, mas, ceny itd.

    > Ale rozprasza się na większej powierzchni przetwornika więc wychodzi
    > na jedno. Nieprawdaż? Jeśli tak, to z tego wynika, że tylko cena
    > obiektywu będzie wyższa a energia ta sama.

    Nie, chyba że masz na myśli energię/piksel, która jest mniej istotna.

    Szczerze mówiąc, wątpię. Różnica jest podobna w niekorzystnych warunkach
    i nie ma żadnej w korzystnych.

    Właśnie. Po prostu ich nie ma, bo matryca jest dobrze doświetlona.

    Z tym że zwykle nie oglądamy zdjęć 1:1 (a w każdym razie nie porównujemy
    matryc o różnej rozdzielczości w taki sposób).

    > No i tego nie potrafiłem zobaczyć... :-( Szum ten sam na 2 zdjęciach
    > zrobionych w sklepie (szarówka po zachodzie słońca). Kolorystyka
    > podobna. Siedziałem z godzinę nad 2 RAWami i nie widziałem różnic
    > istotnych. Jeden był większy i to jedyna różnica.

    Wiadomo. Ale nawet po wyrównaniu wielkości nie musiałbyś zobaczyć dużej
    różnicy (lub jakiejkolwiek). Proponuję mniej RAWów i 1:1, a więcej
    JPEGów i x*y pikseli lub np. x*y cm :-)

    > Bo ziarno filmu to czyniło.

    Tak, ale tamte filmy w porównaniu do dzisiejszych matryc (nawet tych
    1/3" itp) to był kamień łupany.

    Dokładnie tak.

    Tylko jeśli piksele byłyby (znacznie) większe, a tak zwykle nie jest.

    > Albo po kolejną technologię matryc.

    Właśnie.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 133. Data: 2013-12-27 16:41:34
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    XX YY <f...@g...com> writes:

    > juz nie zmyslaj.
    > nie moge dyskutowac z kazdym o rzeczach podstawowych.
    > Dyskusje o krazku rozproszenia prowadzi sie we wczesnym dziecinstwie.
    > inaczej sie dobiera w analogu , inaczej w cyfrze. W niektorych przypadkach wychodz
    na to samo.
    > wyzej napisalem jak sie dobiera w cyfrze.

    Zasadniczo, w praktycznych przypadkach (nie w oglądaniu RAWów 1:1 itp),
    maksymalny sensowny krążek rozproszenia (czy jak go tam kto zwie) wynika
    z wymagań finalnego obrazu (wydrukowanego albo innego JPEGa na WWW),
    a nie z jakichś tam pikseli itp.

    Wiadomo, może być większy na większej matrycy. Dokładnie tak samo jak
    było w analogu.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 134. Data: 2013-12-27 17:05:44
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > A co to to białe na niebie?

    ogladasz jekies inne zdjecie.
    nie ma niczego ani czegokolwiek bialego na niebie na tym zdjeciu z balansowanymi
    lampami sodowymi.

    Napisalem , zdjecie bylo robione innego dnia , akurat w tym samym miejscu -
    balansowane jest zimniej , swiatlo lampy sodowej jest biale , na wczesniej
    panoramie ta sama lampa jest odwzorowana zolto-zlociscie.

    na pixelkach przykrytych niebieskim filtrem widac szczegoly sa zapisane.
    niebieski foitr odcina zolc , reszta zostaje zapisana.
    gdyby swiatlio bylo rzeczywiscie monochromatyczne , to zapis koloru nie bylby mozliwy
    , ale ze nie jest - wiec jest.

  • 135. Data: 2013-12-27 19:54:43
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Napisałeś:

    > http://spherapan.vot.pl/122/122.html

    Zakładam że obecności Księżyca tutaj nie negujesz.

    > zwroc uwage w kierunku kapliczki , na schodach ktorej tanczy dziwczyna.
    > Latarnia w poblizu ma lampe sodowa , daje zlocisto -zolte swiatlo.
    >
    > mam inne ujecie tego samego motywu , inaczej balnasowane . nie chce mi
    > sie wysylac na server wiec zrzut ekranu
    >
    > http://spherapan.vot.pl/balans.jpg

    Tu nie widać Księżyca, i gdyby akurat był w tym samym miejscu co
    poprzednio, to byłby oczywiście poza kadrem, ale zwróć uwagę na
    podświetlone chmury. Co je podświetliło?

    Ja rozumiem że to jest mocno wyciągnięte itd, ale chmury są dobrze
    widoczne - albo był to Księżyc (np. w okolicach pełni), albo było
    niedługo po zachodzie Słońca. Tak czy owak to jest zewnętrzne źródło
    światła o widmie ciągłym, i o ile przy zwykłych zdjęciach można nie
    zauważyć jego obecności (lampy są dużo silniejsze), o tyle przy takim
    ustawieniu balansu bieli (ciągnącym wszystko co nie jest żółte) jest to
    widoczne.

    Zresztą nieważne. To co jest istotne to to:

  • 136. Data: 2013-12-27 20:59:39
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Freitag, 27. Dezember 2013 15:49:18 UTC+1 schrieb Krzysztof Halasa:

    > No właśnie - oprócz takich są jeszcze lampy niskoprężne.

    stosowane w tunelach , ktore jak wiadomo sa fotogeniczne.
    > --
    >
    > Krzysztof Hałasa

    bywaja stosowane w tunelach.

  • 137. Data: 2013-12-27 21:01:45
    Od: XX YY <f...@g...com>

    .

> [...]
    >
    > a nie z jakichś tam pikseli itp.
    >

    > Wiadomo, może być większy na większej matrycy. Dokładnie tak samo jak

    jesli uwazasz , ze tak jest najlepiej, to powinines przy tym pozostac.

  • 138. Data: 2013-12-27 22:26:21
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    >
    > zauważyć jego obecności (lampy są dużo silniejsze), o tyle przy takim
    >
    > ustawieniu balansu bieli (ciągnącym wszystko co nie jest żółte) jest to

    nie , nie bylo ksiezyca , noc byla bardzo ciemna.
    mam te panorame , ale nie na serverze , nie miesci sie , zamieszcze pozniej, musze
    dokupic miejsca.
    na niebie wyciagnalem bardzo duzy szum i banding - bylo rzeczywiscie ciemno .
    to miejsce jet w krzewach, miedzy drzewami.
    Tam praktycznie zadne inne swiatlo nie dociera , jakies tam odbite od poswiaty
    niebieskiej byc moze , z oddalonego miasteczka cos tam dotrze , ale tak slabe ze nie
    mialo wplywu. na tym zdjeciu jak oceniam co najmniej 98% swiatla to od kilku lamp
    sodowych. ( o ile pamietam czas naswietlenia mogl byc tutaj ok pol sekundy). One sa b
    mocne , mozna przy nich spokojnie czytac .

    inny przyklad , wybralem kolorowy , sa tutaj lampy sodowe , pozostawilem dla
    urozmaicenia kolorkow.

    http://spherapan.vot.pl/208/208.html

    mam jeszcze oryginalny tif - zbalansowana zolc - pod konarem drzewa - nic zlego sie
    nie dzieje. Tak tutaj jest wplyw innego swiatla , roznokolorowego , ale samo swiatlo
    sodowe nie stanowi problemu.

    http://spherapan.vot.pl/aa.jpg

  • 139. Data: 2013-12-27 22:49:48
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    >
    > zauważyć jego obecności (lampy są dużo silniejsze), o tyle przy takim
    >
    > ustawieniu balansu bieli (ciągnącym wszystko co nie jest żółte) jest to

    jednak przeszla panorama w nieco okrojonej wersji . 5 mb ( normalnie maja ok 15 mb do
    gb) a wiec nalezy chwile poczekac na zaladowanie.
    najblizsze biale swiatla sa za wierza kosciola , jakies 300-400 m w lini prostej.
    niemal ze nie dociera przez drzewa tutaj. wszystkie latarnie jakie widac sa sodowe ,
    mocno zolte. ( widac na pierwszej panoramie)

    nie ma tutaj innego zrodla swiatla , ktore odegraloby role.
    widac , ze niebo jest mocno niedoswietlone , jakies reszki niebieskiego udalo mi sie
    wyciagnac , ale bandig i szum wskazuja, ze niebo bylo ciemne.

    http://spherapan.vot.pl/bb.swf

    wlasciwie kolory sa calkiem realistyczne - poprawic zawsze jeszcze moznaby , gdyby
    sie chcialo. W tym parku jest tak ciemni , ze jesli sie oddalil od latarni to nie
    widac juz podloza statywu. Tak robiac pierwszy panorame , pamietam , ze nie widzialem
    dokladnie wlasnych butow.

  • 140. Data: 2013-12-28 02:05:05
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    XX YY <f...@g...com> writes:

> [...]
    > widac , ze niebo jest mocno niedoswietlone , jakies reszki
    > niebieskiego udalo mi sie wyciagnac , ale bandig i szum wskazuja, ze

    Matryce generują jakiś "sygnał" nawet przy zupełnym braku oświetlenia,
    może tak być.

    Tak czy owak, zasada jest prosta: albo mamy światło o ciągłym widmie,
    albo przynajmniej o kilku prążkach w podobnych miejscach co największe
    czułości sensora/oka, albo nie wyciągniemy z tego ładnych kolorów, wraz
    ze wszelkimi sytuacjami pośrednimi (chociaż możemy pobawić się
    w malowanie). Szczerze mówiąc ocena akurat konkretnego egzemplarza lampy
    nie budzi mojego zainteresowania.
    --
    Krzysztof Hałasa