    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jak kompensować światła nocne?
    Date: Fri, 27 Dec 2013 16:25:29 +0100
    <l8sr5s$bjb$1@node2.news.atman.pl>
    <0...@g...com>
    <l8vfl6$uru$1@node2.news.atman.pl>
    <0...@g...com>
    <l91jpp$rpq$1@node1.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <l96pel$4vj$1@node1.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <l9923k$a8v$1@node2.news.atman.pl>
    <b...@g...com>
    <l99g12$og2$1@node2.news.atman.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

    > Właśnie! Czyli potwierdzasz, że format matrycy FF czy APSC nie rzutuje
    > na wielkość szumu? Sam napisałeś, że chodzi o wielkość PIKSELA a nie
    > MATRYCY. Matryca APSC o wielkości 8MPx będzie zdecydowanie mniej
    > szumiała niż wykonana w tej samej technologii FF 36MPx. Czyli nie ma
    > tu przewagi FF. Dokładnie o tym pisałem wcześniej. Nie należy
    > podniecać się wielkością przetwornika lecz PIKSELA.

    W rzeczywistości istotna jest ilość światła, która trafia do
    przetwornika. W oderwaniu od użytych obiektywów, porównania samych
    przetworników są trochę bez sensu.
    Oprócz ilości światła, są takie cechy jak np. cena, masa, rozmaite
    zniekształcenia. I należy je skonfrontować z planowanymi zastosowaniami
    sprzętu. Tylko wtedy porównanie jest sensowne.

    Tak czy owak, akurat wielkość piksela jest mało istotna, chyba że chodzi
    o punktowe przepalenia, to może tak. W pozostałych przypadkach można
    zmniejszyć programowo rozdzielczość, co sztucznie zwiększa wielkość
    piksela, bez jakichś wielkich strat. Alternatywnie można wydrukować
    z inną rozdzielczością, efekt taki sam.

    > Zakładasz w rozważaniach jednakową ilość pikseli a ja jednakową
    > wielkość pikseli. Stereotypowo zakładasz tą samą ilość pikseli w FF i
    > w APSC. Tymczasem życie pokazuje, że matryce FF mają więcej pikseli a
    > nie większe piksele. W sklepie nie pytano się mnie ile chcę mieć
    > pikseli w D800 tylko wciskano mi 36MPx, na co się nie zgodziłem. Nie
    > po to chciałbym FF (36MPx) aby mieć praktycznie to samo co w znacznie
    > tańszym APSC (24 MPx). I szumy, i rozpiętość tonalna wizualnie
    > podobne. Dlatego przypadek 2 poniżej jest bardziej zbliżony do życia.

    Jeden diabeł. Po prostu różnica nie jest aż taka duża i tyle. Zwłaszcza,
    że na niekorzyść FF działają duże, drogie (których nie mamy?) szkła.

    > Nie załapałem? Jeśli wielkość pikseli jest taka sama to co za różnica
    > na jakiej powierzchni je rozlokujemy? Większa powierzchnia da więcej
    > pikseli (zapewne 1.4x) tej samej wielkości. Nic więcej się nie zmieni.
    > Wydruk tego zdjęcia w np. 300dpi będzie większy na FF lecz jakość taka
    > sama. Jakość to szum i rozpiętość tonalna.

    Albo wielkość będzie taka sama, za to jakość lepsza w FF. Trochę.

    > Tego też nie rozumiem albo coś przekombinowałeś. :-( Czy chodzi o to,
    > co napisałem wyżej? Albo czy zakładasz drukowanie obrazu z różnym dpi
    > dla FF i APSC aby dopasować jego wymiary na papierze? Jeśli tak, to
    > metoda taka nie jest celowa.

    A czemu? Jeśli np. ktoś chce zrobić plakat o określonych wymiarach, to
    nie może go mieć większego lub mniejszego. Jeśli ktoś chce obrazek na
    WWW, to też musi to przeskalować do określonych wymiarów.

    > Czyli robiąc crop'a obrazu np. w edytorze graficznym? Czy może
    > zwiększasz DPI wydruku?

    Crop to inna bajka - to tak jakby zastosować szkło tylko-APS-C
    z matrycą FF. To wtedy jakie to FF?

    > Cropowanie nie zmienia wielkości szumu.

    Przeciwnie, w typowym przypadku zwiększa - bo zmniejsza się rozdzielczość.

    > Natomiast zwiększanie DPI
    > owszem, zamaskuje szum ale co z tego?

    Wszystko z tego :-)

    > Jedynie obraz będzie mniejszy bo ilość pikseli
    > będzie mniejsza.

    Tylko w takim przypadku, gdy nie masz wymagania na wielkość obrazu.
    W praktyce, wielkość obrazu jest chyba zawsze z góry ustalona?

    Prawda. Z tym że to cecha obiektywu, nie samej matrycy. Można
    (technicznie rzecz biorąc) wykonać odpowiedni obiektyw, który skupi tyle
    samo światła na matrycy APS-C, co tamten na FF.

    Kwestia konkretnych obiektywów, mas, ceny itd.

    > Ale rozprasza się na większej powierzchni przetwornika więc wychodzi
    > na jedno. Nieprawdaż? Jeśli tak, to z tego wynika, że tylko cena
    > obiektywu będzie wyższa a energia ta sama.

    Nie, chyba że masz na myśli energię/piksel, która jest mniej istotna.

    Szczerze mówiąc, wątpię. Różnica jest podobna w niekorzystnych warunkach
    i nie ma żadnej w korzystnych.

    Właśnie. Po prostu ich nie ma, bo matryca jest dobrze doświetlona.

    Z tym że zwykle nie oglądamy zdjęć 1:1 (a w każdym razie nie porównujemy
    matryc o różnej rozdzielczości w taki sposób).

    > No i tego nie potrafiłem zobaczyć... :-( Szum ten sam na 2 zdjęciach
    > zrobionych w sklepie (szarówka po zachodzie słońca). Kolorystyka
    > podobna. Siedziałem z godzinę nad 2 RAWami i nie widziałem różnic
    > istotnych. Jeden był większy i to jedyna różnica.

    Wiadomo. Ale nawet po wyrównaniu wielkości nie musiałbyś zobaczyć dużej
    różnicy (lub jakiejkolwiek). Proponuję mniej RAWów i 1:1, a więcej
    JPEGów i x*y pikseli lub np. x*y cm :-)

    > Bo ziarno filmu to czyniło.

    Tak, ale tamte filmy w porównaniu do dzisiejszych matryc (nawet tych
    1/3" itp) to był kamień łupany.

    Dokładnie tak.

    Tylko jeśli piksele byłyby (znacznie) większe, a tak zwykle nie jest.

    > Albo po kolejną technologię matryc.

    Właśnie.
    --
    Krzysztof Hałasa