-
31. Data: 2019-01-09 17:20:38
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "robot" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:q14oap$gh8$...@n...news.atman.pl...
>Zobacz ten feragment: https://youtu.be/PiwRUfFEc5k?t=342
>Stożkowe zbocza koła napędowego oraz napędzanego wspólnie ściskają
>pasek
>w kierunku prostopadłym do kierunku poruszania paska. Dzięki temu
>pasek staje sztywny jak kawałek stali i pcha.
Raczej chodzi o wzdluzny kierunek.
Dzieki temu, ze te blaszki sa szerokie, ma to jakąś sztywnosc.
Ale czy stozkowe kolo potrafi to popchnac ?
Musialby by byc blaszki dobrze wbite w szczeline ... no, warunki sa,
maja pol obrotu na wbicie.
I czy taki pasek potrafi popchnac stozkowe kolo ?
Musialby byc pasek mocno naciagniety ... moze i jest ...
Bo z drugiej strony ... te dwa pierscienie to faktycznie jakby troche
malo do przenoszenia duzych sil ...
J.
-
32. Data: 2019-01-09 17:56:02
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "robot" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:q155ck$tlj$...@n...news.atman.pl...
>W każdym bądź razie, działanie tego paska, to najciekawsza część CVT.
>Reszta rozwiązań, to nic nowego.
>No chyba że jeszcze jakiegoś bajeru nie przyuważyłem.
Reszta jest ogolnie znana, tylko wczesniej jakos kiepsko dzialalo,
wiec nie bylo uzywane :-)
J.
-
33. Data: 2019-01-10 00:35:15
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Wed, 9 Jan 2019 06:45:57 -0800 (PST), s...@g...com
napisał(a):
> W dniu środa, 9 stycznia 2019 05:02:37 UTC-6 użytkownik J.F. napisał:
>> Użytkownik "robot" napisał w wiadomości grup
>>>Czy ja dobrze widzę, że ten "pasek klinowy" odpowiadający za
>>>przełożenie, nie ciągnie, tylko pcha?
>>
>> Raczej nie.
>> Owszem, sklada sie z blaszek i scisnac sie nie da, ale elastyczny jest
>> i sie wyboczy.
>> A i kolo pasowe dobrze dziala na ciagniecie, ale fatalnie na pchanie
>>
>
> Tylko ze tam jest zupelnie inny mechanizm.
> A kolo klinowe ma w nosie czy pcha czy ciagnie. Ono ma za zadanie
> trzymac pasek bez poslizgu.
Do tego potrzebuje tarcia. A tarcie potrzebuje nacisku.
I o ile przy ciagnieciu ten nacisk robi sie samoczynnie, to przy
pchaniu IMO odwrotnie. I to na obu kolach - jedno kolo slabo pcha
pasek, pasek slabo pcha drugie kolo.
Chyba ze ... zrobili tam jakis dodatkowy docisk od zewnatrznej strony?
J.
-
34. Data: 2019-01-10 15:50:28
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: s...@g...com
W dniu środa, 9 stycznia 2019 17:35:17 UTC-6 użytkownik J.F. napisał:
> Dnia Wed, 9 Jan 2019 06:45:57 -0800 (PST), s...@g...com
> napisał(a):
> > W dniu środa, 9 stycznia 2019 05:02:37 UTC-6 użytkownik J.F. napisał:
> >> Użytkownik "robot" napisał w wiadomości grup
> >>>Czy ja dobrze widzę, że ten "pasek klinowy" odpowiadający za
> >>>przełożenie, nie ciągnie, tylko pcha?
> >>
> >> Raczej nie.
> >> Owszem, sklada sie z blaszek i scisnac sie nie da, ale elastyczny jest
> >> i sie wyboczy.
> >> A i kolo pasowe dobrze dziala na ciagniecie, ale fatalnie na pchanie
> >>
> >
> > Tylko ze tam jest zupelnie inny mechanizm.
> > A kolo klinowe ma w nosie czy pcha czy ciagnie. Ono ma za zadanie
> > trzymac pasek bez poslizgu.
>
> Do tego potrzebuje tarcia. A tarcie potrzebuje nacisku.
>
I tam nacisk jest. Te oba kola sa regulowane (aby wogole moc przelozenie zmienic) i
cisnienie jest takie aby ten pasek sciskac.
> I o ile przy ciagnieciu ten nacisk robi sie samoczynnie, to przy
> pchaniu IMO odwrotnie. I to na obu kolach - jedno kolo slabo pcha
> pasek, pasek slabo pcha drugie kolo.
>
> Chyba ze ... zrobili tam jakis dodatkowy docisk od zewnatrznej strony?
>
te kola pasowe sa regulowane i maja docisk.
Tylko jak juz pisalem gdzie indziej, te wzdluzne opaski sa tam tylko aby trzymac
pasek w calosci i sciskanie paska jest tak zaplanowane ze usztywnia go i jednoczesnie
naciaga te opaski zeby one trzymaly pasek w calosci.
Generalnie precyzyjna sprawa choc pewnie niezbyt drogie w produkcji masowej.
Ale niestety jak chyba kazdy pasek to element eksploatacyjny.
Trza wymieniac bo sie zuzywa.
Ale warto nadmienic ze sa i inne typy tych paskow/lancuchow:
https://www.youtube.com/watch?v=7VBCIXcldf4
-
35. Data: 2019-01-10 16:42:48
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: t-1 <t...@t...pl>
W dniu 2019-01-09 o 14:03, Jacek Maciejewski pisze:
> Dnia Wed, 9 Jan 2019 13:59:26 +0100, Michał Jankowski napisał(a):
>
>> Weź kawałek taśmy stalowej, może być miernicza. Próbuj użyć do pchania -
>> nie da się, bo taśma się zwija.
>>
>> Ściśnij krawędzie, żeby nadać taśmie kształt lekko walcowaty.
>>
>> Taśma staje się sztywna i może być używana do pchania.
>
> Rozważ stan statyczny przekładni. Masz dwie pary kół stożkowych
> ściskanych sprężynami. Czy pasek pomiędzy nimi będzie ściskany czy
> rozciągany? (mówię oczywiście o siłach wzdłuż paska)
>
To teraz uwzględnij fakt, ze blaszki nie są w żaden sposób zespolone z
obręczą.
-
36. Data: 2019-01-10 17:50:56
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: s...@g...com
W dniu środa, 9 stycznia 2019 07:03:31 UTC-6 użytkownik Jacek Maciejewski napisał:
> Dnia Wed, 9 Jan 2019 13:59:26 +0100, Michał Jankowski napisał(a):
>
> > Weź kawałek taśmy stalowej, może być miernicza. Próbuj użyć do pchania -
> > nie da się, bo taśma się zwija.
> >
> > Ściśnij krawędzie, żeby nadać taśmie kształt lekko walcowaty.
> >
> > Taśma staje się sztywna i może być używana do pchania.
>
> Rozważ stan statyczny przekładni. Masz dwie pary kół stożkowych
> ściskanych sprężynami. Czy pasek pomiędzy nimi będzie ściskany czy
> rozciągany? (mówię oczywiście o siłach wzdłuż paska)
>
>
Bedzie rozciagany. Bo tak jest ta przekladnia zrobiona ze zamiast napinacza w postaci
dodatkowej rolki jest rozciaganie tego paska za pomoca bocznych powierzchni kol
pasowych.
-
37. Data: 2019-01-11 10:31:24
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2019-01-10 o 17:50, s...@g...com pisze:
> W dniu środa, 9 stycznia 2019 07:03:31 UTC-6 użytkownik Jacek Maciejewski napisał:
>> Dnia Wed, 9 Jan 2019 13:59:26 +0100, Michał Jankowski napisał(a):
>>
>>> Weź kawałek taśmy stalowej, może być miernicza. Próbuj użyć do pchania -
>>> nie da się, bo taśma się zwija.
>>>
>>> Ściśnij krawędzie, żeby nadać taśmie kształt lekko walcowaty.
>>>
>>> Taśma staje się sztywna i może być używana do pchania.
>>
>> Rozważ stan statyczny przekładni. Masz dwie pary kół stożkowych
>> ściskanych sprężynami. Czy pasek pomiędzy nimi będzie ściskany czy
>> rozciągany? (mówię oczywiście o siłach wzdłuż paska)
>>
>>
>
> Bedzie rozciagany. Bo tak jest ta przekladnia zrobiona ze zamiast napinacza w
postaci dodatkowej rolki jest rozciaganie tego paska za pomoca bocznych powierzchni
kol pasowych.
>
Ale tak na chłopski rozum - każda blaszka z sąsiednią nie jest niczym
połączona. Mają one wyłącznie wspólny metalowy pasek (ściślej - dwa).
Zatem jeśli blaszki są chwytane przez koło pasowe i siła przenoszona
przez nie na metalową taśmę to oznaczałoby, że cała siła jest
przenoszona przez te metalowe taśmy. A nie wyglądają na zbyt mocne.
Jeśli jedna blaszka popycha kolejną, a wstęga blachy jest tylko
elementem stabilizującym i nie będącym pod obciążeniem - wtedy ma to
wiecej sensu.
Przyznam, że zagadnienie jest ciekawe. W dodatku może też być tak, że
różnie pracują przekładnie w zależności od zastosowanego łańcucha - ten
z poprzecznymi blaszkami będzie pchał, a ten z ogniwami - ciągnął...
T.
-
38. Data: 2019-01-11 13:51:20
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5c38627c$0$477$6...@n...neostrada.
pl...
>Ale tak na chłopski rozum - każda blaszka z sąsiednią nie jest niczym
>połączona. Mają one wyłącznie wspólny metalowy pasek (ściślej - dwa).
>Zatem jeśli blaszki są chwytane przez koło pasowe i siła przenoszona
>przez nie na metalową taśmę to oznaczałoby, że cała siła jest
>przenoszona przez te metalowe taśmy. A nie wyglądają na zbyt mocne.
10 ich tam jest. podejrzewam, ze laczny przekroj to jakies 10x2mm,
a ze dwa takie, to razem 40mm^2.
1500kG powinny przeniesc, przy promieniu minimalnym z 5 cm wyszlo by
750Nm.
To wiele silnikow da rade.
No chyba, ze sie pomylilem przy liczeniu, albo musieli obnizyc
naprezenia z uwagi na zmeczenie.
J.
-
39. Data: 2019-01-11 15:24:40
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: s...@g...com
W dniu piątek, 11 stycznia 2019 03:31:43 UTC-6 użytkownik T. napisał:
> W dniu 2019-01-10 o 17:50, s...@g...com pisze:
> > W dniu środa, 9 stycznia 2019 07:03:31 UTC-6 użytkownik Jacek Maciejewski
napisał:
> >> Dnia Wed, 9 Jan 2019 13:59:26 +0100, Michał Jankowski napisał(a):
> >>
> >>> Weź kawałek taśmy stalowej, może być miernicza. Próbuj użyć do pchania -
> >>> nie da się, bo taśma się zwija.
> >>>
> >>> Ściśnij krawędzie, żeby nadać taśmie kształt lekko walcowaty.
> >>>
> >>> Taśma staje się sztywna i może być używana do pchania.
> >>
> >> Rozważ stan statyczny przekładni. Masz dwie pary kół stożkowych
> >> ściskanych sprężynami. Czy pasek pomiędzy nimi będzie ściskany czy
> >> rozciągany? (mówię oczywiście o siłach wzdłuż paska)
> >>
> >>
> >
> > Bedzie rozciagany. Bo tak jest ta przekladnia zrobiona ze zamiast napinacza w
postaci dodatkowej rolki jest rozciaganie tego paska za pomoca bocznych powierzchni
kol pasowych.
> >
>
> Ale tak na chłopski rozum - każda blaszka z sąsiednią nie jest niczym
> połączona. Mają one wyłącznie wspólny metalowy pasek (ściślej - dwa).
> Zatem jeśli blaszki są chwytane przez koło pasowe i siła przenoszona
> przez nie na metalową taśmę to oznaczałoby, że cała siła jest
> przenoszona przez te metalowe taśmy.
No nie.
Calosc jest luzno spasowana. W sensie blaszki-opaski.
Oba kola sciskaja pasek. To powoduje ze opaski sa rozciagane i maja tendencje do
schodzenia sie ku srodkowi blaszek ale niezbyt mocno.
Tylko tyle aby sie te blaszki nie wyluzowaly i nie wypadly.
Uklad opaski-blaszki porusza sie wzgledem caly czas. Niezbyt intensywnie ale jednak.
Jak juz tu pisalem na opaski fila jest polozona bardzo niewielka.
> A nie wyglądają na zbyt mocne.
I nie musza byc.
> Jeśli jedna blaszka popycha kolejną, a wstęga blachy jest tylko
> elementem stabilizującym i nie będącym pod obciążeniem - wtedy ma to
> wiecej sensu.
I tak wlasnie jest. Opaski tylko sprawiaja ze ze po stronie luznej blaszki nie moga
sie przesuwac na boki i robia to bez obciazenia.
Po stronie sciskajacej robia to samo i obciazenie scinajace opaski jest wieksze ale
jak pasek jest w dobrym stanie to powinien sie ustalic i scisnac zanim to scinajace
obciazenie bedzie duze.
> Przyznam, że zagadnienie jest ciekawe. W dodatku może też być tak, że
> różnie pracują przekładnie w zależności od zastosowanego łańcucha - ten
> z poprzecznymi blaszkami będzie pchał, a ten z ogniwami - ciągnął...
>
Tak, ten z ogniwami ciagnie. Jest bardziej tradycyjny w tym wzgledzie.
Przy tym pchajacym wazne jest aby pamietac ze jego sekretem jest precyzja spasowania
i blaszek i kol pasowych i ich docisku.
Ten pas ciagle pracuje i blaszki o siebie tra. Sa twarde ale sie zuzywaja. Podobnie
jak kola pasowe.
Nie kojarze jaka dokladnie jest trwalosc ale jest sporo mniejsza od tradycyjnych
trybow w skrzyni zebatej.
-
40. Data: 2019-01-11 17:07:15
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik sczygiel napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:d12a0738-7fb8-4aba-b785-40aa9b037fba@go
oglegroups.com...
W dniu środa, 9 stycznia 2019 17:35:17 UTC-6 użytkownik J.F. napisał:
>> > Tylko ze tam jest zupelnie inny mechanizm.
>> > A kolo klinowe ma w nosie czy pcha czy ciagnie. Ono ma za zadanie
>> > trzymac pasek bez poslizgu.
>
>> Do tego potrzebuje tarcia. A tarcie potrzebuje nacisku.
>
>I tam nacisk jest. Te oba kola sa regulowane (aby wogole moc
>przelozenie zmienic) i cisnienie jest takie aby ten pasek sciskac.
To dziala, jak pasek juz jest miedzy tarczami.
Ale jak go usilujesz tam wepchnac po stycznej, to IMO nie dziala.
ale byc moze ... jak pasek jest jednak napiety, to go ta czesc opasana
na kole jednak wciska nawet przy wpychaniu ...
Podobnie na kole od silnika - jak kolo usiluje pchac pasek, to ta sila
pchania niejako wyciska pasek z rowka.
I tarcie spada.
Pasowałoby mi, gdyby byly dwie rolki dociskowe od zewnatrz do osi kół,
ale chyba ich nie ma.
>Generalnie precyzyjna sprawa choc pewnie niezbyt drogie w produkcji
>masowej.
Ten gosc z YT zwraca uwage na drobne rowki na blaszkach - byc moze sa
jakies rowki i na kolach.
>Ale niestety jak chyba kazdy pasek to element eksploatacyjny.
>Trza wymieniac bo sie zuzywa.
Wymiana zasadniczo nie jest niczym zdroznym, pytanie tylko ile pasek
kosztuje w detalu, a ile wymiana.
Niestety - do grzebania w skrzyni troche tego samochodu trzeba
rozebrac.
J.