-
21. Data: 2019-01-09 15:45:57
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: s...@g...com
W dniu środa, 9 stycznia 2019 05:02:37 UTC-6 użytkownik J.F. napisał:
> Użytkownik "robot" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:q14gi3$8hd$...@n...news.atman.pl...
> >Tak sobie obczajam jako laik budowę skrzyni CVT.
> >Czy ja dobrze widzę, że ten "pasek klinowy" odpowiadający za
> >przełożenie, nie ciągnie, tylko pcha?
> >To znaczy, w przeciwieństwie do standardowych pasków, nie pracuje na
> >rozciąganie, tylko na ściskanie?
>
> Raczej nie.
> Owszem, sklada sie z blaszek i scisnac sie nie da, ale elastyczny jest
> i sie wyboczy.
> A i kolo pasowe dobrze dziala na ciagniecie, ale fatalnie na pchanie
>
Tylko ze tam jest zupelnie inny mechanizm.
A kolo klinowe ma w nosie czy pcha czy ciagnie. Ono ma za zadanie trzymac pasek bez
poslizgu. A pchaniem ma zajmowac sie pasek. I ten sie na tym zna :)
-
22. Data: 2019-01-09 15:50:24
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
Dnia Wed, 9 Jan 2019 06:39:35 -0800 (PST), s...@g...com
napisał(a):
> Po angielskiemu nazywa sie pushbelt i rzeczywiscie pcha.
Nazwa ma spowodować wyłączenie myślenia? Rozważ stan statyczny
przekładni: Dwie pary kół stożkowych sciskanych sprężynami. Pasek między
nimi będzie (wzdłużnie) rozciągany czy ściskany?
--
Jacek
I hate haters.
-
23. Data: 2019-01-09 16:01:26
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
Dnia Wed, 9 Jan 2019 06:39:35 -0800 (PST), s...@g...com
napisał(a):
>> To znaczy, w przeciwieństwie do standardowych pasków, nie pracuje na rozciąganie,
tylko na ściskanie?
>
> Tak, pcha. W skrzyni z paskiem zbudowanym z blaszek ktorych dolna czesc ma ksztalt
scietej litery V i po bokach ma opaski.
No dobra. Sam się zastanowiłem o oto co wymyśliłem: Trzeba oddzielnie
traktować dwa elementy - stos blaszek i pierścienie na które blaszki są
nanizane. Pierścienie pracują na rozciąganie, cały czas. Stos blaszek na
części napędu "pchającej" rzeczywiście pcha i zachowuje stateczność na
wyboczenie na skutek właściwie dobranej wysokości stosu do jego
szerokości i dużej płaskości blaszek. Na części napędu "rozciąganej"
oczywiście nie przenosi siły rozciągającej. Pierścienie, na skutek
"pływającego" kontaktu z blaszkami nie przenoszą sił wzdłużnych. Zatem
cała moc w takiej przekładni jest przenoszona przez ten fragment stosu
blaszek który jest ściskany. Oczywiście, w tym samym czasie pierścienie
są rozciągane, stąd konfuzja.
--
Jacek
I hate haters.
-
24. Data: 2019-01-09 16:06:32
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
Dnia Wed, 9 Jan 2019 16:01:26 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):
> Pierścienie, na skutek
> "pływającego" kontaktu z blaszkami nie przenoszą sił wzdłużnych
Jasne, przenoszą :) Jakiś tam procent mocy z jednej pary kół stożkowych
na drugą parę jest przenoszony przez ciągnięcie pierścieni przez koło
napędowe. Zatem pierścienie na części rozciągającej są poddane większej
sile rozciągającej niż na części ściskanej, gdzie siła jest różnicą
między składową wywołaną dociskiem kół stożkowych a składową wywołaną
momentem obrotowym koła napędzającego.
--
Jacek
I hate haters.
-
25. Data: 2019-01-09 16:09:25
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: robot <a...@o...pl>
W dniu 2019-01-09 o 15:44, viktorius pisze:
> W dniu 2019-01-09 o 14:54, Michał Jankowski pisze:
>
>>>>>
>>>>> Tutaj ciekawy filmik: https://www.youtube.com/watch?v=bwKKGdU0fjU
>>>>> A może Bosch też głupoty plecie? :)
>>>>>
>>>>
>>>> Gdyby pracował tradycyjnie, na rozciąganie, to raczej za długo by nie
popracował, za duże siły rozciągające by niego działały. Dlatego pomysł na pchanie,
gdy po ściśnięciu i ułożeniu segmentów pas jest odcinkowo sztywny. Podoba mi się ta
koncepcja :)
>>>>
>>> Tak właśnie sobie myślałem.
>>> Że cała zabawa w konstruowanie paska który pcha, ma na celu trwałość.
>>> Taki pchający, metalowy, będzie znacznie wytrzymalszy i bardziej trwały.
>>
>> A wszystko dzięki twierdzeniu Gaussa. :)
>>
>> http://wyborcza.pl/7,75400,24338883,matematyka-jedze
nia-pizzy.html
>>
>
> No niekoniecznie, tego pchającego paska stalowego nic nie ściska z boków,
A właśnie, że ściska z boków. Pisałem o tym:
"Stożkowe zbocza koła napędowego oraz napędzanego wspólnie ściskają pasek
w kierunku prostopadłym do kierunku poruszania paska. Dzięki temu
pasek staje sztywny jak kawałek stali i pcha".
Pan na filmie mówi o tym, mówi nawet z jakim ciśnieniem konkretnie ściska.
-
26. Data: 2019-01-09 16:23:42
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: s...@g...com
W dniu środa, 9 stycznia 2019 09:09:26 UTC-6 użytkownik robot napisał:
> W dniu 2019-01-09 o 15:44, viktorius pisze:
> > W dniu 2019-01-09 o 14:54, Michał Jankowski pisze:
> >
> >>>>>
> >>>>> Tutaj ciekawy filmik: https://www.youtube.com/watch?v=bwKKGdU0fjU
> >>>>> A może Bosch też głupoty plecie? :)
> >>>>>
> >>>>
> >>>> Gdyby pracował tradycyjnie, na rozciąganie, to raczej za długo by nie
popracował, za duże siły rozciągające by niego działały. Dlatego pomysł na pchanie,
gdy po ściśnięciu i ułożeniu segmentów pas jest odcinkowo sztywny. Podoba mi się ta
koncepcja :)
> >>>>
> >>> Tak właśnie sobie myślałem.
> >>> Że cała zabawa w konstruowanie paska który pcha, ma na celu trwałość.
> >>> Taki pchający, metalowy, będzie znacznie wytrzymalszy i bardziej trwały.
> >>
> >> A wszystko dzięki twierdzeniu Gaussa. :)
> >>
> >> http://wyborcza.pl/7,75400,24338883,matematyka-jedze
nia-pizzy.html
> >>
> >
> > No niekoniecznie, tego pchającego paska stalowego nic nie ściska z boków,
>
> A właśnie, że ściska z boków. Pisałem o tym:
>
Sciska i nie sciska.
Pasek jest sciskany w obszarze kola klinowego.
Miedzy kolami pasek nie jest sciskany. Jest w tedy tylko pchany (sciskany wzdluznie)
co nie nadaje mu sztywnosci. Sztywnosc jest osiagnieta tylko precyzja spasowania
poszczegolnych blaszek i temu ze sie nie moga przesuwac wzgledem siebie dzieki
opasce.
> "Stożkowe zbocza koła napędowego oraz napędzanego wspólnie ściskają pasek
> w kierunku prostopadłym do kierunku poruszania paska. Dzięki temu
> pasek staje sztywny jak kawałek stali i pcha".
>
> Pan na filmie mówi o tym, mówi nawet z jakim ciśnieniem konkretnie ściska.
To nie to cisnienie :)
-
27. Data: 2019-01-09 16:44:08
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: viktorius <v...@i...pl>
W dniu 2019-01-09 o 16:23, s...@g...com pisze:
> W dniu środa, 9 stycznia 2019 09:09:26 UTC-6 użytkownik robot napisał:
>> W dniu 2019-01-09 o 15:44, viktorius pisze:
>>> W dniu 2019-01-09 o 14:54, Michał Jankowski pisze:
>>>
>>>>>>>
>>>>>>> Tutaj ciekawy filmik: https://www.youtube.com/watch?v=bwKKGdU0fjU
>>>>>>> A może Bosch też głupoty plecie? :)
>>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> Gdyby pracował tradycyjnie, na rozciąganie, to raczej za długo by nie
popracował, za duże siły rozciągające by niego działały. Dlatego pomysł na pchanie,
gdy po ściśnięciu i ułożeniu segmentów pas jest odcinkowo sztywny. Podoba mi się ta
koncepcja :)
>>>>>>
>>>>> Tak właśnie sobie myślałem.
>>>>> Że cała zabawa w konstruowanie paska który pcha, ma na celu trwałość.
>>>>> Taki pchający, metalowy, będzie znacznie wytrzymalszy i bardziej trwały.
>>>>
>>>> A wszystko dzięki twierdzeniu Gaussa. :)
>>>>
>>>> http://wyborcza.pl/7,75400,24338883,matematyka-jedze
nia-pizzy.html
>>>>
>>>
>>> No niekoniecznie, tego pchającego paska stalowego nic nie ściska z boków,
>>
>> A właśnie, że ściska z boków. Pisałem o tym:
>>
>
> Sciska i nie sciska.
> Pasek jest sciskany w obszarze kola klinowego.
> Miedzy kolami pasek nie jest sciskany. Jest w tedy tylko pchany (sciskany
wzdluznie) co nie nadaje mu sztywnosci. Sztywnosc jest osiagnieta tylko precyzja
spasowania poszczegolnych blaszek i temu ze sie nie moga przesuwac wzgledem siebie
dzieki opasce.
Dokładnie, gauss mówi, że usztywnia, bo wygina. A tu odcinek między
kołami nie jest w żadem sposób ściśnięty w płaszczyźnie poprzecznej.
Segmenty nie wyskakują to na boki tylko ze względu na precyzję wykonania.
>
>
>> "Stożkowe zbocza koła napędowego oraz napędzanego wspólnie ściskają pasek
>> w kierunku prostopadłym do kierunku poruszania paska. Dzięki temu
>> pasek staje sztywny jak kawałek stali i pcha".
>>
>> Pan na filmie mówi o tym, mówi nawet z jakim ciśnieniem konkretnie ściska.
>
> To nie to cisnienie :)
>
Siła z jaką koła ściskają pasek po bokach pozwala na przeniesienie
napędu, a ostatnia ścisnięta blaszka paska jest punktem podparcia dla
pozostałych, tych już "w powietrzu".
--
viktorius
-
28. Data: 2019-01-09 16:45:47
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: robot <a...@o...pl>
W dniu 2019-01-09 o 16:23, s...@g...com pisze:
> W dniu środa, 9 stycznia 2019 09:09:26 UTC-6 użytkownik robot napisał:
>> W dniu 2019-01-09 o 15:44, viktorius pisze:
>>> W dniu 2019-01-09 o 14:54, Michał Jankowski pisze:
>>>
>>>>>>>
>>>>>>> Tutaj ciekawy filmik: https://www.youtube.com/watch?v=bwKKGdU0fjU
>>>>>>> A może Bosch też głupoty plecie? :)
>>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> Gdyby pracował tradycyjnie, na rozciąganie, to raczej za długo by nie
popracował, za duże siły rozciągające by niego działały. Dlatego pomysł na pchanie,
gdy po ściśnięciu i ułożeniu segmentów pas jest odcinkowo sztywny. Podoba mi się ta
koncepcja :)
>>>>>>
>>>>> Tak właśnie sobie myślałem.
>>>>> Że cała zabawa w konstruowanie paska który pcha, ma na celu trwałość.
>>>>> Taki pchający, metalowy, będzie znacznie wytrzymalszy i bardziej trwały.
>>>>
>>>> A wszystko dzięki twierdzeniu Gaussa. :)
>>>>
>>>> http://wyborcza.pl/7,75400,24338883,matematyka-jedze
nia-pizzy.html
>>>>
>>>
>>> No niekoniecznie, tego pchającego paska stalowego nic nie ściska z boków,
>>
>> A właśnie, że ściska z boków. Pisałem o tym:
>>
>
> Sciska i nie sciska.
> Pasek jest sciskany w obszarze kola klinowego.
> Miedzy kolami pasek nie jest sciskany.
Nie upieram się, dopiero to rozgryzam. Sam już nie wiem.
Ale koła klinowe są 2 i dzięki temu jest ściskany.
Jest w tedy tylko pchany (sciskany wzdluznie) co nie nadaje mu sztywnosci. Sztywnosc
jest osiagnieta tylko precyzja spasowania poszczegolnych blaszek i temu ze sie nie
moga przesuwac wzgledem siebie dzieki opasce.
>
>
>> "Stożkowe zbocza koła napędowego oraz napędzanego wspólnie ściskają pasek
>> w kierunku prostopadłym do kierunku poruszania paska. Dzięki temu
>> pasek staje sztywny jak kawałek stali i pcha".
>>
>> Pan na filmie mówi o tym, mówi nawet z jakim ciśnieniem konkretnie ściska.
>
> To nie to cisnienie :)
Pewien jesteś?
-
29. Data: 2019-01-09 16:52:52
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: robot <a...@o...pl>
W dniu 2019-01-09 o 16:44, viktorius pisze:
> W dniu 2019-01-09 o 16:23, s...@g...com pisze:
>> W dniu środa, 9 stycznia 2019 09:09:26 UTC-6 użytkownik robot napisał:
>>> W dniu 2019-01-09 o 15:44, viktorius pisze:
>>>> W dniu 2019-01-09 o 14:54, Michał Jankowski pisze:
>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>> Tutaj ciekawy filmik: https://www.youtube.com/watch?v=bwKKGdU0fjU
>>>>>>>> A może Bosch też głupoty plecie? :)
>>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>> Gdyby pracował tradycyjnie, na rozciąganie, to raczej za długo by nie
popracował, za duże siły rozciągające by niego działały. Dlatego pomysł na pchanie,
gdy po ściśnięciu i ułożeniu segmentów pas jest odcinkowo sztywny. Podoba mi się ta
koncepcja :)
>>>>>>>
>>>>>> Tak właśnie sobie myślałem.
>>>>>> Że cała zabawa w konstruowanie paska który pcha, ma na celu trwałość.
>>>>>> Taki pchający, metalowy, będzie znacznie wytrzymalszy i bardziej trwały.
>>>>>
>>>>> A wszystko dzięki twierdzeniu Gaussa. :)
>>>>>
>>>>> http://wyborcza.pl/7,75400,24338883,matematyka-jedze
nia-pizzy.html
>>>>>
>>>>
>>>> No niekoniecznie, tego pchającego paska stalowego nic nie ściska z boków,
>>>
>>> A właśnie, że ściska z boków. Pisałem o tym:
>>>
>>
>> Sciska i nie sciska.
>> Pasek jest sciskany w obszarze kola klinowego.
>> Miedzy kolami pasek nie jest sciskany. Jest w tedy tylko pchany (sciskany
wzdluznie) co nie nadaje mu sztywnosci. Sztywnosc jest osiagnieta tylko precyzja
spasowania poszczegolnych blaszek i temu ze sie nie moga przesuwac wzgledem siebie
dzieki opasce.
>
> Dokładnie, gauss mówi, że usztywnia, bo wygina. A tu odcinek między kołami nie jest
w żadem sposób ściśnięty w płaszczyźnie poprzecznej. Segmenty nie wyskakują to na
boki tylko ze względu na precyzję wykonania.
>
>>
>>
>>> "Stożkowe zbocza koła napędowego oraz napędzanego wspólnie ściskają pasek
>>> w kierunku prostopadłym do kierunku poruszania paska. Dzięki temu
>>> pasek staje sztywny jak kawałek stali i pcha".
>>>
>>> Pan na filmie mówi o tym, mówi nawet z jakim ciśnieniem konkretnie ściska.
>>
>> To nie to cisnienie :)
>>
>
> Siła z jaką koła ściskają pasek po bokach pozwala na przeniesienie napędu, a
ostatnia ścisnięta blaszka paska jest punktem podparcia dla pozostałych, tych już "w
powietrzu".
>
W każdym bądź razie, działanie tego paska, to najciekawsza część CVT. Reszta
rozwiązań, to nic nowego.
No chyba że jeszcze jakiegoś bajeru nie przyuważyłem.
-
30. Data: 2019-01-09 17:11:00
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: s...@g...com
W dniu środa, 9 stycznia 2019 09:01:28 UTC-6 użytkownik Jacek Maciejewski napisał:
> Dnia Wed, 9 Jan 2019 06:39:35 -0800 (PST), s...@g...com
> napisał(a):
>
> >> To znaczy, w przeciwieństwie do standardowych pasków, nie pracuje na
rozciąganie, tylko na ściskanie?
> >
> > Tak, pcha. W skrzyni z paskiem zbudowanym z blaszek ktorych dolna czesc ma
ksztalt scietej litery V i po bokach ma opaski.
>
> No dobra. Sam się zastanowiłem o oto co wymyśliłem: Trzeba oddzielnie
> traktować dwa elementy - stos blaszek i pierścienie na które blaszki są
> nanizane.
Troche tak, niezuepelnie.
> Pierścienie pracują na rozciąganie, cały czas.
Tak, ale tylko troche. Znaczy sie tylko tyle aby blaszki sie nie rozjezdzaly.
> Stos blaszek na
> części napędu "pchającej" rzeczywiście pcha i zachowuje stateczność na
> wyboczenie na skutek właściwie dobranej wysokości stosu do jego
> szerokości i dużej płaskości blaszek.
Yup. :)
> Na części napędu "rozciąganej"
> oczywiście nie przenosi siły rozciągającej. Pierścienie, na skutek
> "pływającego" kontaktu z blaszkami nie przenoszą sił wzdłużnych. Zatem
> cała moc w takiej przekładni jest przenoszona przez ten fragment stosu
> blaszek który jest ściskany. Oczywiście, w tym samym czasie pierścienie
> są rozciągane, stąd konfuzja.
>
Tak. Wazne jest aby pamietac ze to rozciaganie jest nieduze. Znaczy sie nieistotne z
punktu widzenia przenoszonej mocy.