-
41. Data: 2019-01-11 17:35:15
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: s...@g...com
W dniu piątek, 11 stycznia 2019 10:08:20 UTC-6 użytkownik J.F. napisał:
> Użytkownik sczygiel napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:d12a0738-7fb8-4aba-b785-40aa9b037fba@go
oglegroups.com...
> W dniu środa, 9 stycznia 2019 17:35:17 UTC-6 użytkownik J.F. napisał:
> >> > Tylko ze tam jest zupelnie inny mechanizm.
> >> > A kolo klinowe ma w nosie czy pcha czy ciagnie. Ono ma za zadanie
> >> > trzymac pasek bez poslizgu.
> >
> >> Do tego potrzebuje tarcia. A tarcie potrzebuje nacisku.
> >
>
> >I tam nacisk jest. Te oba kola sa regulowane (aby wogole moc
> >przelozenie zmienic) i cisnienie jest takie aby ten pasek sciskac.
>
> To dziala, jak pasek juz jest miedzy tarczami.
> Ale jak go usilujesz tam wepchnac po stycznej, to IMO nie dziala.
>
A czemu by nie?
> ale byc moze ... jak pasek jest jednak napiety, to go ta czesc opasana
> na kole jednak wciska nawet przy wpychaniu ...
>
Wejscie po stycznej w kolo pasowe jest relatywnie delikatne. Te opaski sa szerokie i
sztywne. One sie nie beda wyginac aby umozliwic krzywe wejscie blaszek w kolo pasowe.
> Podobnie na kole od silnika - jak kolo usiluje pchac pasek, to ta sila
> pchania niejako wyciska pasek z rowka.
> I tarcie spada.
>
Wyciska, ale nieduzo i tu te opaski dzialaja na scinanie. Bo blaszki juz scisniete.
> Pasowałoby mi, gdyby byly dwie rolki dociskowe od zewnatrz do osi kół,
> ale chyba ich nie ma.
>
Raczej nie. Bo musialy by byc ruchome. I docisk by musial byc na nich albo duzy albo
musialy by byc po prostu sztywno ustawiane zaleznie od przelozenia - czyli trzeci
element do regulacji. Mysle ze ten pasek jest tak zrobiony aby nie trzeba tego bylo.
> >Generalnie precyzyjna sprawa choc pewnie niezbyt drogie w produkcji
> >masowej.
>
> Ten gosc z YT zwraca uwage na drobne rowki na blaszkach - byc moze sa
> jakies rowki i na kolach.
>
Nie, kola sa gladkie. Rowki na blaszkach sa po to aby blaszka sie mogla lepiej
dopasowac do powierzchni kola.
> >Ale niestety jak chyba kazdy pasek to element eksploatacyjny.
> >Trza wymieniac bo sie zuzywa.
>
> Wymiana zasadniczo nie jest niczym zdroznym, pytanie tylko ile pasek
> kosztuje w detalu, a ile wymiana.
> Niestety - do grzebania w skrzyni troche tego samochodu trzeba
> rozebrac.
>
To inna sprawa. Ale sam pasek trudny w produkcji nie jest.
Nawet jakby mialy byc te blaszki robione cnc (raczej malo prawdopodobne) to i tak
raczej trudne ani drogie nie bedzie.
Nawet bym sie pokusil ze zestaw pasek plus kolo bez czesci hydraulicznej jest tansze
w produkcji od zestawu trybow i wybierakow z skrzyni recznej...
-
42. Data: 2019-01-11 18:27:34
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2019-01-09 o 10:57, robot pisze:
> Tak sobie obczajam jako laik budowę skrzyni CVT.
> Czy ja dobrze widzę, że ten "pasek klinowy" odpowiadający za
> przełożenie, nie ciągnie, tylko pcha?
> To znaczy, w przeciwieństwie do standardowych pasków, nie pracuje na
> rozciąganie, tylko na ściskanie?
Są różne rozwiązania.
Jest rozwiązanie z paskiem pchającym (chyba patent Boscha), gdzie
faktycznie koło napędzające "pcha" stos blaszek prowadzonych przez
elastyczne paski ustalające ich pozycję.
Czyli taki:
https://static1.squarespace.com/static/51297e5de4b01
fa6748bc904/t/53842b0ce4b0b23228e2c2a2/1401170700681
/?format=750w
Są też skrzynie CVT z łańcuchem ciągnącym, który napina się na kole
napędzającym i wygląda to tak:
https://static1.squarespace.com/static/51297e5de4b01
fa6748bc904/t/53842ce1e4b052a0e9b6ccb7/1401171169649
/?format=500w
https://static1.squarespace.com/static/51297e5de4b01
fa6748bc904/t/53842ccde4b052a0e9b6cca6/1401171150846
/?format=750w
Są też mniejsze przekładnie CVT oparte o zwykły gumowy pasek klinowy
(oczywiście również ciągnięty):
http://www.jednoslad.pl/content/Skutery-Skuterowo.co
m-IMG_0222-649847.jpg
--
Kalkulator mocy, momentu obrotowego i przełożeń skrzyń biegów
Engine power, torque and gear ratios calculator online:
http://powertorque.cba.pl
-
43. Data: 2019-01-11 19:55:14
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: szod <b...@a...pl>
W dniu 11-01-2019 o 18:27, Tomasz Pyra pisze:
> Są różne rozwiązania.
Ale chyba wszystkie bazują na silnie napiętym pasku / łańcuchu pomiędzy
tarczami? Jeśli tak, to nawet jak ten łańcuch w jedną stronę pcha, to z
powrotem ciągnie. Przecież nie zwisa swobodnie w ruchu powrotnym.
-
44. Data: 2019-01-11 20:23:24
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2019-01-11 o 19:55, szod pisze:
> Przecież nie zwisa swobodnie w ruchu powrotnym.
Dlaczego nie?
Rowerowy czy motocyklowy zwisa.
--
Kalkulator mocy, momentu obrotowego i przełożeń skrzyń biegów
Engine power, torque and gear ratios calculator online:
http://powertorque.cba.pl
-
45. Data: 2019-01-11 20:50:28
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: szod <b...@a...pl>
W dniu 11-01-2019 o 20:23, Tomasz Pyra pisze:
> W dniu 2019-01-11 o 19:55, szod pisze:
>> Przecież nie zwisa swobodnie w ruchu powrotnym.
>
> Dlaczego nie?
> Rowerowy czy motocyklowy zwisa.
Chyba się nie rozumiemy. Mi nie chodzi o rower tylko o skrzynię CVT.
Skoro łańcuch że tak powiem pcha, to ze względu na mocny naciąg i tak z
powrotem będzie też ciągnął. Nie ma tak że pcha, a w drodze powrotnej
sobie zwisa. W rowerze ciągnie, a nie pcha.
-
46. Data: 2019-01-11 21:36:22
Temat: Re: Jak dziala pasek klinowy w CVT
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2019-01-11 o 20:50, szod pisze:
> W dniu 11-01-2019 o 20:23, Tomasz Pyra pisze:
>> W dniu 2019-01-11 o 19:55, szod pisze:
>>> Przecież nie zwisa swobodnie w ruchu powrotnym.
>>
>> Dlaczego nie?
>> Rowerowy czy motocyklowy zwisa.
>
> Chyba się nie rozumiemy. Mi nie chodzi o rower tylko o skrzynię CVT.
> Skoro łańcuch że tak powiem pcha, to ze względu na mocny naciąg i tak z
> powrotem będzie też ciągnął. Nie ma tak że pcha, a w drodze powrotnej
> sobie zwisa. W rowerze ciągnie, a nie pcha.
>
Typowo wariator jest sterowany tylko z jednej strony.
Druga para stożków jest do siebie dociskana ze stałą siłą - dzięki czemu
wybrany zostanie luz z paska napędowego i zapewnia to jakąś tam siłę
napinającą tą niepracującą stronę paska napędowego.
Ale to nadal jest ta sama zasada co np. w rowerze z przerzutkami.
Jedna strona przenosi siłę, a druga po prostu ma wybrany luz z jakąś
tama siłą.
--
Kalkulator mocy, momentu obrotowego i przełożeń skrzyń biegów
Engine power, torque and gear ratios calculator online:
http://powertorque.cba.pl