  • 21. Data: 2010-03-07 10:58:28
    Temat: Re: Jak działa i do czego służy kompensacja ekspozycji?
    Od: JaromirD <r...@q...pl>

    Dariusz Gasior wrote:

    > Witam

    > Slusznie sie uczepil. Jest napisane jak wol w instrukcji (s. 90 drugi
    > akapit), cytuje: "Kompensacja ekspozycji jest dostępna w trybach P, S i A
    > (w trybie M tylko ulega zmianie informacja o ekspozycji podana na
    > elektronicznej skali ekspozycji, czas migawki i przysłona pozostają
    > niezmienione)."

    Kolejny, który tyle wie, co zje. O 20.40 napisałem "Instrukcja poza jeszcze
    jedną wzmianką, że w trybie M zmieniają się tylko wskazania wyświetlacza, a
    czas i przesłona pozostają stałe". Czym się to różni od tego, co Ty
    zacytowałeś?

    >to chociaz nie pie*** ze w instrukcji nie ma, tylko, ze Ci sie nie chce.

    Ludzie, co Wam jest? Czy ktoś Was zmusza do takich chamskich zachowań? Płacą
    Wam za to?

    JaromirD

  • 22. Data: 2010-03-07 11:05:27
    Od: JaromirD <r...@q...pl>

    mg wrote:

    > Mniej więcej o to chodzi. Przy "+1" drabinka spadnie do "-1" więc
    > powinieneś wydłużyć czas (a nie skrócić).

    Racja.

    JaromirD

  • 23. Data: 2010-03-07 11:56:18
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-03-06 23:48:16 +0100, syriusz <r...@s...pl> said:

    > Ale dlaczego zbyteczna? Wręcz przeciwnie - może być bardzo przydatna -
    > właśnie wtedy, gdy na drabince światłomierza mieści Ci się +/- 2EV, a
    > chcesz zmierzyć więcej...
    > Wtedy przykładowo ustawiasz +3EV na skali korekcji ekspozycji, a obiekt
    > sceny (jasny jak cholera, bo na +3EV) ma wtedy dopiero na drabince
    > światłomierza 0EV, czyli środek... ;-)
    Że niby co?
    Jesteś w stanie to co sam zaproponowałeś wdrożyć w życie? Przecież za
    pięć min od ustawienia tego zapomnisz i się pogubisz.

    > Inny przykład... zwykle dla światła dziennego naświetlasz na ISO 160,
    > ale dla światła błyskowego wychodzi to zbyt ciemno, więc nie
    > przestawiając ISO możesz na czas fotografowania z lampą wprowadzić
    > korekcję +0.7EV...
    A tej teorii to już zupełnie nie rozumiem. Dla czego dla światła
    błyskowego wychodzi za ciemno? Może korpus ma problemy z pomiarem
    światła? Co ma czułość nastawiona do poprawności naświetlenia? Jaki
    niby wpływ na naświetlenie lampą i światłem dziennym, ma ISO?

    > Zastosowań korekcji ekspozycji jest naprawdę dużo i niezależnie od
    > użytego trybu fotografowania (M, A, S, czy P) może się ona przydać...
    Taaa. Na manualu faktycznie bez korekcji się nie da obejść. Nic
    głupszego dawno nie czytałem.
    > "zbyteczna" ona raczej nie jest... ;-)
    Zbyteczna nie jest na trybach automatycznych.

    > Dlaczego Nikon nie blokuje tej opcji? Bo nikonem trzeba umieć
    > fotografować... ;-P
    Niezbyt to pochlebne zdanie o Nikonie.
    Ja potrafię fotografować aparatem fotograficznym, jeżeli do nikona to
    nie wystarczy, to znaczy, że nikon jest do dupy.

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 24. Data: 2010-03-07 19:57:56
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    A Kolega się rzuca, pieni i gorączkuje tak już od kilku dobrych postów -
    tu i na grupie obok - zupełnie bez sensu ;-)
    Ale grzecznie odpowiem na wszystkie zarzuty poniżej między liniami...

    JA wrote:
    > Że niby co?
    > Jesteś w stanie to co sam zaproponowałeś wdrożyć w życie? Przecież za
    > pięć min od ustawienia tego zapomnisz i się pogubisz.

    Dlatego tego, w trybie manualnym, nie ustawia się na 5min, tylko na
    chwilę pomiaru co najwyżej (jeśli w ogóle) :)
    Przykład:
    Aby zmierzyć rozpiętość sceny, która ma np. powyżej 8EV (czyli znacznie
    przekracza zakres drabinki w Nikonie), to zamiast liczyć "kliknięcia" na
    jednym lub drugim kółku nastawów (bo wychodzisz już poza zakres drabinki
    w jedną lub drugą stronę) - można po prostu użyć do tego celu
    kompensacji ekspozycji tak, jak opisałem.

    > A tej teorii to już zupełnie nie rozumiem. Dla czego dla światła
    > błyskowego wychodzi za ciemno?

    Zupełnie subiektywnie.
    Światło dzienne, to nie błyskowe - takie moje subiektywne odczucie. Dla
    Provii 100F naświetlanej na ISO160 światło dzienne powoduje fajne
    wysycenie kolorów, ale światło lampy jakby nieco nie doświetla i dla
    błyskowego ustawienie nominalne (ISO100) sprawdza się lepiej...

    > Może korpus ma problemy z pomiarem
    > światła?

    Nic z tych rzeczy.

    > Co ma czułość nastawiona do poprawności naświetlenia?

    A no to, że czułość nastawiona w aparacie jest swego rodzaju punktem
    wyjścia dla światłomierza w aparacie.
    Jeśli więc dobierając właściwe parametry naświetlania posługujemy się
    światłomierzem w aparacie (a nie zewnętrznym), to czułość nastawiona w
    body ma podstawowe znaczenie...
    Tyle, że wiem, że ja Ci tego tłumaczyć nie muszę tylko głupka udajesz,
    czekając na jakieś moje "potknięcie"... ;-)

    > Jaki niby
    > wpływ na naświetlenie lampą i światłem dziennym, ma ISO?

    Na naświetlanie - żadnego, ale na prawidłowy pomiar - i owszem :-)
    Jak wyżej :)

    > Zbyteczna nie jest na trybach automatycznych.

    Jak piszę wyżej - w manualnych też widzę dla niej zastosowanie :)

    > Niezbyt to pochlebne zdanie o Nikonie.

    To takie z przymrużeniem oka było, ale widzę, że Kolega nie wyczuł
    dowcipu ;-)

    > Ja potrafię fotografować aparatem fotograficznym,

    Wspaniale! Gratuluję! :-P
    A ja się ciągle uczę... ;-)

    > jeżeli do nikona to
    > nie wystarczy, to znaczy, że nikon jest do dupy.

    Zmartwię Cię - jest jeszcze druga opcja - czegoś nie potrafisz... ;-)
    Naprawdę - to również jest możliwe! - uwierz... ;-)
    Ale ja wierzę, że Twoje umiejętności jednak wystarczą - z nawiązką... ;-P

    Pozdrawiam,
    syriusz

    P.S.
    "Dlaczego" piszemy razem... ;-)

  • 25. Data: 2010-03-09 08:13:54
    Od: "Henry Ga" <h...@W...gazeta.pl>

    JaromirD <r...@q...pl> napisał(a):

    > Dalej zastanawiam sie, czemu Nikon nie zablokowal kompensacji w M, skoro
    > jest tu zbyteczna? Ale to juz problem akademicki.

    Mi sie bardzo przydaje - ale w Pentaku. Zazwyczaj ustawiam na M i taka
    korekcje, zeby motyw ktory mnie interesuje (np twarz modela) wypadal na
    "zero". Wtedy przy zmianie swiatla (blenda, druga lampa, etc) mierze spotem
    na motyw, wciskam "zielony" guziczek i aparat sam ustawia wlasciwa
    ekspozycje. To taka odwrotnosc AE-L - ekspozycje mam zablokowana caly czas,
    ale moge wymusic pomiar jak zmieni sie cos co chce uwzglednic.
    Normalnie ustawiam na M bez korekcji na drabinke - +/- 2EV mi wystarcza przy
    widoczkach.

    BTW - Nikon nie ma opcji "restowania" wartosci kompensacji ekspozycji po
    wylaczeniu aparatu?

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 26. Data: 2010-03-09 09:40:38
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2010-03-06 18:18:25 +0100, Andrzej Lawa
    <a...@l...SPAM_PRECZ.com> said:

    > Oprócz wyświetlania wskaźnika naświetlania?
    >
    > Naświetlenie przez zewnętrzną lampę błyskową zapewne.

    Bzdura. Kompensacja dla błysku jest gdzie indziej, w każdym aparacie.

    de Fresz

  • 27. Data: 2010-03-09 09:51:04
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2010-03-06 23:48:16 +0100, syriusz <r...@s...pl> said:

> [...]
    > Wtedy przykładowo ustawiasz +3EV na skali korekcji ekspozycji, a obiekt
    > sceny (jasny jak cholera, bo na +3EV) ma wtedy dopiero na drabince

    Totalnie karkołomne użycie, nie wyobrażam sobie w praktyce - wcisnąć
    AE, pokręcić aby ustawić poziom i później jeszcze kręcić aby dobrać
    ekpozycję (przypominam, że cały czas mówimy o M)? Doprawdy, niektórzy
    to lubią sobię utrudniać życie.

> [...]
    > ale dla światła błyskowego wychodzi to zbyt ciemno, więc nie
    > przestawiając ISO możesz na czas fotografowania z lampą wprowadzić

    Ty robiłeś kiedyś zdjęcia z lampą na M? Bo mi się nie wydaje...

    de Fresz

  • 28. Data: 2010-03-09 19:33:38
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    de Fresz pisze:

    > Bzdura. Kompensacja dla błysku jest gdzie indziej, w każdym aparacie.

    Nie piszę o kompensacji błysku, która ustawia tylko błysk.

    Mówię o ogólnej kompensacji, która w tym przypadku nie miałaby nic
    więcej do ustawienia poza błyskiem - mam nadzieję, że chwytasz tę
    subtelną różnicę?

    U mnie akurat tak nie jest, ale nie widzę powodu, dla którego nie mogło
    by tak być - to zależy wyłącznie od konwencji przyjętej przez producenta.

    Dlatego tak usilnie zalecam czytanie instrukcji obsługi.

  • 29. Data: 2010-03-09 19:34:38
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    de Fresz pisze:

> [...]
    > pokręcić aby ustawić poziom i później jeszcze kręcić aby dobrać
    > ekpozycję (przypominam, że cały czas mówimy o M)? Doprawdy, niektórzy to

    Wolny kraj. Jemu tak wygodniej - zabronisz?

  • 30. Data: 2010-03-10 07:15:28
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    de Fresz wrote:
> [...]
    > pokręcić aby ustawić poziom i później jeszcze kręcić aby dobrać
    > ekpozycję (przypominam, że cały czas mówimy o M)? Doprawdy, niektórzy to

    Hmmm... chyba coś zamąciłeś... ;)
    Po pierwsze po co Ci AE w trybie M? Przecież w tym trybie aparat niczego
    Ci sam nie przestawi, więc po co blokować ekspozycję?

    Po drugie nie wiem o jakim "poziomie" mówisz...
    Może się po prostu nie zrozumieliśmy wzajemnie.
    Zadam Ci więc pytanie pomocnicze:
    Jak zmierzysz dokładnie rozpiętość sceny korzystając ze światłomierza w
    aparacie i nie używając kompensacji ekspozycji? :-)
    Albo podobne pytanie:
    Jak ustawisz ekspozycję w aparacie, jeśli konkretnemu elementowi sceny
    chcesz dać +3EV, a Twoja drabinka w aparacie ma zakres +/-2EV?

    > Ty robiłeś kiedyś zdjęcia z lampą na M? Bo mi się nie wydaje...

    Z reguły robię tylko na M (niezależnie, czy z lampą, czy bez), bo
    skuteczność trybów automatycznych dla slajdów oceniam na poziomie 60%,
    co mnie nie zadowala :-) I to niezależnie czy światłomierz ma 5-polową
    matrycę Nikona F80, czy też 1005-polową matrycę RGB Nikona F5 ;-)
    Automaty się po prostu rzadko sprawdzają, gdy tolerancja na błędy
    naświetlania jest mała.
    Jeśli robię zdjęcia z lampą, to tylko na M i normalnym TTL.
    A dlaczego pytasz? :)

    Pozdrawiam,
    syriusz