  • 1. Data: 2010-03-06 07:05:45
    Temat: Olympus E-P1 - opinie
    Od: "Marek" <m...@i...pl>

    Witam
    Chciałem się zapytać co myślicie o w/w aparacie. Zostałem posiadaczem
    takiego czegoś (prezent). Dopiero uczę się fotografować. Czy do nauki coś
    takiego wystarczy czy lepiej ten sprzedać a kupić D90 czy D5000 ?
    Aparacik jest jak na mój gust z wyglądu fajny. Metalowa solidna obudowa i
    niewielkie rozmiary. Problem jest troszkę z obiektywami ale może z czasem
    obczaję jak do niego dokupić coś w większym zoomem. Obecnie posiadam 17mm i
    14-42mm, zauważyłem że niedogodnością jest to iż 17mm ma fi37 a 14-42mm ma
    fi30,5 w związku z tym konieczne jest kupowanie filtrów o dwóch mało
    popularnych średnicach.

    Pozdrawiam i proszę o wasze opinie.

  • 2. Data: 2010-03-06 09:12:20
    Temat: Re: Olympus E-P1 - opinie
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Marek pisze:
    > Chciałem się zapytać co myślicie o w/w aparacie. Zostałem posiadaczem
    > takiego czegoś (prezent). Dopiero uczę się fotografować. Czy do nauki coś
    > takiego wystarczy czy lepiej ten sprzedać a kupić D90 czy D5000 ?

    Na początku (i długo potem) nie zauważysz i nie wykorzystasz potencjału
    lustrzanki, a tylko przyjdzie Ci dźwigać.

    > Aparacik jest jak na mój gust z wyglądu fajny. Metalowa solidna obudowa i
    > niewielkie rozmiary.

    Wszyscy się dziś na metal w różnych gadżetach nabierają, a to
    najczęściej tylko taka blaszka nawinięta na korpus ze sztucznego tworzywa :)

> [...]
    > 14-42mm, zauważyłem że niedogodnością jest to iż 17mm ma fi37 a 14-42mm ma
    > fi30,5 w związku z tym konieczne jest kupowanie filtrów o dwóch mało

    Nie jest konieczne kupowanie jakichkolwiek filtrów. Może poza
    polaryzacyjnym i to do gaszenia odbić. Resztę znacznie lepiej symulować
    w szopie.
    Wkrótce wyjdą dwa obiektywy, zoomy: ultraszeroki (9-18) i duży zoom
    (14-150), na który czekam osobiście. Mając adapter można też mocować
    obiektywy 4/3, om i m42.
    Ten konkretny obiektyw 17mm jest imo zbędny przy kicie - jedyną zaletą
    jest rozmiar.

    Aparat raczej dobry, o sporej dynamice użytkowej i użytecznym zakresie
    iso do 1600, o rozdzielczości rzeczywistej ok. połowy natywnej.
    Większość zdjęć z linka na dole od września 2009 pochodzi z pena.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 3. Data: 2010-03-06 09:30:12
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Marek pisze:
> [...]
    takiego czegoś (prezent). Dopiero uczę się fotografować. Czy do nauki
    coś takiego wystarczy czy lepiej ten sprzedać a kupić D90 czy D5000 ?

    Po pierwsze - gratuluję prezentu. Bardzo fajny aparat.

    Da się tak samo jak powyższymi (proszę fetyszystów o niewyskakiwanie z
    kwestią GO, bo tu także można się nią bawić ;) ). Jest to aparat z dużą
    matrycą, a nie kompakt z matrycą wielkości małego paznokcia niemowlaka.

> [...]
    obudowa i niewielkie rozmiary. Problem jest troszkę z obiektywami ale
    może z czasem obczaję jak do niego dokupić coś w większym zoomem.

    No to masz standardowy zoom i fajny obiektyw stałoogniskowy. Pytanie czy
    potrzeba ci większego zoomu, czy chcesz fotografować obiekty znajdujące
    się dalej. Wydaje mi się, że z założenia ten aparat nie służy do tego,
    aby podpinać pod niego Sigmę 50-500, choć można. Z obiektywów masz do
    wyboru jeszcze:
    - 7-14 (szerokokątny)
    - 9-18 (czy jakoś tak - trochę mniej szerokokątny, ale tańszy)
    - 40-150 (tzw.długi zoom. też ma krotność jedynie x4, ale zbliżenie ma
    takie jak 80-300mm w lustrzance małoobrazkowej - np. taki analogowy Zenit).
    - 18-180 - i to jest tak na prawdę *większy zoom*, bo 10x, ale nie wiem,
    czy taki wygodny, ze względu na dość wąski maksymalny kąt widzenia.

    Po pytaniach wnioskuję, że nie za bardzo orientujesz się w kwestii
    techniki fotografii, a może i samej fotografii (co nie wyklucza, że masz
    tzw. oko i nie musisz niczego czytać, żeby mieć ładne zdjęcia).
    Poczytaj sobie trochę tutaj:

    http://www.fotografuj.pl/Dzial/Pojecia_fotograficzne

    Jak działa światłomierz:
    http://www.phototrip.pl/porady/pomiar/pomiar.html
    Żeby potem nie było narzekań, że zdjęcia są prześwietlone/niedoświetlone :-P

    A niedługo pewnie parę innych osób poda ci linki do swoich ulubionych
    stron z podstawami fotografii. Mnóstwo wiedzy jest w necie za free.
    Proponuję skorzystać.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 4. Data: 2010-03-06 09:52:39
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    W dniu 2010-03-06 10:30, "Paweł W." pisze:
> [...]
    > http://www.phototrip.pl/porady/pomiar/pomiar.html
    > Żeby potem nie było narzekań, że zdjęcia są prześwietlone/niedoświetlone

    Tradycyjnie jeśli chodzi o naświetlanie to proponuje poszukać w
    instrukcji hasła histogram na żywo. Więcej o tym pomiarze tu:
    http://www.fototv.pl/artykuly/fotografia/ekspozycja-
    na-swiatla.html
    http://www.szerokikadr.pl/poradnik/artykul/histogram
    /

    > A niedługo pewnie parę innych osób poda ci linki do swoich ulubionych
    > stron z podstawami fotografii. Mnóstwo wiedzy jest w necie za free.
    > Proponuję skorzystać.

    To jest świetny pomysł i jako uzupełnienie zapraszam jeszcze na stronę:
    http://www.szerokikadr.pl/poradnik/

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz.

  • 5. Data: 2010-03-06 11:49:18
    Od: Tomasz Jakubowski <t...@s...cc>

    Tak przy okazji, bawiłem się tym cackiem (znajomy sobie fundnął jako alternatywa dla
    cegły) i nie
    mogłem rozgryźć (bez instrukcji) dwóch rzeczy:
    1) histogram w trybie M czy Av (po korekcjach ekspozycji) nie przesuwa się wraz z
    jasnością
    korygowanego obrazu na ekraniku tak jak jest to zrobione w Canonach G. Tzn. pokazuje
    się liczbowa
    wartość korekty EV na wyświetlaczu, ale histogram (i ekranik) prezentuje obraz bez
    korekty - tak jak
    go widzi automatyka naświetlania.
    2) niededykowana lampa błyskowa z własną automatyką - czas naświetlania mimo ustawień
    w aparacie był
    dobierany jak w trybie dopalania błyskiem, co skutkowało długimi czasami wynikającymi
    ze światła
    zastanego - aparat wymaga dedykowanej lampy TTL?

    --
    pozdrawiam
    Tomasz Jakubowski

  • 6. Data: 2010-03-06 13:04:29
    Od: "aadax" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Tomasz Jakubowski" <t...@s...cc> napisał w
    wiadomości news:4b92413f$1@news.home.net.pl...
> [...]
    > mimo ustawień w aparacie był dobierany jak w trybie dopalania błyskiem, co
    > skutkowało długimi czasami wynikającymi ze światła zastanego - aparat
    ...............> Tomasz Jakubowski

    Flesz na A i ustawienia przedłony i ASA z flesza na aparat w trybie M.

  • 7. Data: 2010-03-06 15:20:21
    Od: "Marek" <m...@i...pl>

    Użytkownik "aadax" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Tomasz Jakubowski" <t...@s...cc> napisał w
    > wiadomości news:4b92413f$1@news.home.net.pl...
    > ...............> Tomasz Jakubowski
    >
    > Flesz na A i ustawienia przedłony i ASA z flesza na aparat w trybie M.

    Ja nie wiem jak się wyłącza dźwięk "migawki" i jak się wyłącza ekran LCD
    (czy jest taka możliwość).

  • 8. Data: 2010-03-06 20:22:13
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Marek napisał:
    > Ja nie wiem jak się wyłącza dźwięk "migawki" i jak się wyłącza ekran LCD
    > (czy jest taka możliwość).

    Ty się módl, żeby Ci sie ten dźwięk nigdy nie wyłączył :-) Nie mam
    Olympusa, tylko podobnego formatu Panasonica G1. U mnie i u Ciebie jest
    prawdziwa migawka i to ona tak klapie. Tu nie potrzeba takiego gadżetu,
    jak w komórkach, potrzebujących dodatkowego mlaśnięcia migawki z
    głośniczka.
    No chyba że Olympus dodał jeszcze jakieś ekstra efekty dźwiękowe. Tego
    nie wiem ale nie sądzę, żeby chcieli robić jeszcze głośniejszą migawkę,
    niż jest.
    Maciek

  • 9. Data: 2010-03-06 21:22:15
    Od: cztery <r...@d...trzy>

    > Wkrótce wyjdą dwa obiektywy, zoomy: ultraszeroki (9-18) i duży zoom
    > (14-150), na który czekam osobiście.

    Dlaczego nie Panasonic 14-140 ? Nie musialbys czekac.

  • 10. Data: 2010-03-06 21:45:16
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    cztery pisze:
    > Dlaczego nie Panasonic 14-140 ? Nie musialbys czekac.

    Szkoda płacić dwa razy więcej.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /największa teoria spiskowa na świecie? - każdy chce zarabiać/